Isnin, 10 Jun 2013

Petisyen Pilihanraya Difailkan

PETALING JAYA – Malaysia akan dapat melihat rekod petisyen pilihan raya yang menghampiri jumlah 100 yang difailkan sebelum tarikh akhir pada 12 Jun ini. Dalam usaha terakhir ini, kedua-dua parti, Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat berharap untuk mengubah keputusan pilihan raya umum ke-13 melalui petisyen.

Pakatan Rakyat ketinggalan 23 kerusi untuk membentuk kerajaan manakala Barisan Nasional (BN) kekurangan 15 kerusi untuk mempunyai majoriti dua pertiga di Parlimen. BN memperoleh 133 daripada 222 kerusi Parlimen manakala DAP menang 38 kerusi, PKR 30 dan PAS 21.

PKR paling banyak mengemukakan petisyen pilihan raya dalam Pakatan Rakyat dengan hampir 20 kes manakala DAP optimis memfailkan lima kes. Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali berkata, parti itu akan memfailkan “empat atau lima” petisyen pilihan raya untuk kerusi negeri di Terengganu, di mana Pakatan Rakyat hanya kekurangan dua kerusi untuk membentuk kerajaan negeri. Parti itu dijangka memfailkan hampir 15 kes di seluruh negara.

“Kita tahu bahawa rekod dalam petisyen pilihan raya tidak begitu baik. Malah, kita tidak pernah memenangi apa-apa setakat ini, tetapi kita lihat pada kali ini,” kata Mustafa, Selasa. Sebanyak 29 petisyen pilihan raya difailkan selepas pilihan raya umum 2008 tetapi hanya satu yang berjaya.

Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor dilaporkan berkata parti itu akan memfailkan petisyen pilihan raya di lebih daripada 50 kerusi parlimen dan negeri sebelum tarikh akhir, tetapi dia tidak menyatakan kerusi berkenaan. Beliau berkata Umno juga telah mengkaji sama ada untuk memfailkan petisyen di 37 kerusi yang lain. Setiausaha Organisasi DAP, Anthony Loke Siew Fook berkata petisyen pilihan raya parti itu adalah di semua di kerusi di mana mereka kalah tipis, seperti Bentong (379 undi), Cameron Highlands (462 undi), Labis (353 undi) dan kerusi DUN Paloh di Johor (103 undi).

Beliau mengakui ia akan menjadi satu perjuangan yang sengit untuk memenangi pilihan raya kecil jika keputusan pilihan raya telah dibatalkan.

“Menyediakan bukti dan dokumentasi tidak mudah, tetapi pilihan raya umum ini adalah berbeza. Permintaan daripada pengundi dan tekanan awam begitu besar dan menjadi tanggungjawab kita untuk menggunakan setiap saluran yang boleh,” kata Loke.

Dilaporkan bahawa Ketua Hakim Negara Tun Arifin Zakaria telah memberi jaminan bahawa petisyen boleh diselesaikan dalam tempoh setahun jika segala-galanya berjalan dengan lancar. - mStar Online

Tiada ulasan: