Rabu, 26 Jun 2013

Telinga capang boleh dibaiki

SEORANG penilai harta untuk firma lelongan Bonhams di York, England pernah diejek oleh rakan-rakannya kerana dia mempunyai telinga yang lebih besar daripada manusia biasa. Penilai harta itu, Jeremy Wood pernah mengaku dia berasa malu dengan ejekan daripada rakan-rakan sekolahnya.

Rakan-rakan sekolahnya itu memembuat ejekan dengan memberikan gelaran kepadannya sebagai pemilik telinga kelawar. Gelaran itu diberikan kerana dia mempunyai telinga capang. Bagaimanapun, Wood kini tidak lagi mempunyai telinga yang panjang dan lebar itu.

Dia harus berterima kasih dengan teknologi perubatan yang menyebabkan telinga capangnya telah menjadi kisah silam. Teknologi baharu itu menggunakan implan yang diletakkan pada telinga capang milik seseorang individu supaya ia kelihatan seperti telinga normal.

Seramai 50 penduduk Britain sudah menjalani prosedur terbaharu itu.

"Saya mewarisi telinga capang itu daripada bapa. Saya digelar mempunyai telinga kelawar oleh rakan-rakan di sekolah," imbas beliau tentang zaman persekolahannya. Menurutnya, dia berasa malu kerana ejekan tersebut telah menghantui dirinya sehingga umurnya meningkat dewasa. Saya tidak pernah terfikir untuk menjalani pembedahan sehinggalah saya terdengar mengenai teknik implan pada telinga. Anak perempuan saya mempunyai telinga yang sama seperti saya dan menjalani pembedahan otoplasti konvensional semasa berumur 10 tahun. Dia mengalami trauma selepas menjalani pembedahan itu. Sehingga kini, dia masih terasa sensitif pada bahagian telinganya selepas empat tahun dia menjalani pembedahan," katanya.

Bagaimanapun, selepas menggunakan implan tersebut, Wood mengaku dia hanya berasa sakit selama dua minggu. Dia berasa terkejut kerana tiada rawatan susulan diperlukan selepas menjalani prosedur tersebut selama 15 minit. Disebabkan terdapat risiko dalam pembedahan otoplasti konvensional seperti yang dialami anak Wood itu, seorang pakar bedah plastik dari United Kingdom, Norbert Kang berusaha mencari kaedah terbaharu untuk memperbaiki rupa bentuk telinga capang.

Kang kemudian menemui idea untuk menggunakan kaedah implan. Menurutnya, dia sudah melakukan pembedahan bagi membetulkan telinga sejak lebih 15 tahun lalu. Kang berkata, menerusi pembedahan biasa , para pesakit terpaksa melalui proses pembedahan yang agak lama selain terdapat penggunaan ubat bius.

"Saya pasti terdapat kaedah lain yang lebih selamat. Kelebihan utama dalam kaedah tersebut ialah pesakit akan terlebih dahulu memberitahu saya apa yang mereka mahukan (bentuk telinga)," jelasnya.

Menurutnya, apabila pesakit sudah memberikan persetujuan untuk menjalani prosedur tersebut, lubang sepanjang lima hingga 10 milimeter (mm) akan ditebuk pada telinga. Dua implan sepanjang 15mm yang lebih nipis daripada rambut manusia akan dimasukkan ke dalam lubang yang telah ditebuk.

Menurut Kang, implan itu kemudian dilekatkan pada kulit dekat telinga itu. Dia berkata, implan itu yang diperbuat daripada bahan nitinol mudah dilentur. Walaupun terdapat kesakitan dan bengkak selama dua minggu, katanya, tiada rawatan susulan diperlukan.

"Pesakit-pesakit dinasihatkan untuk tidak bersukan dan mengambil langkah berjaga-jaga selama beberapa minggu bagi mengelakkan telinga mereka terkena objek lain. Pemakaian anting-anting juga perlu dielakkan," tambahnya.

Prosedur tersebut yang dikenali sebagai earFold boleh didapati di Hospital Royal Free di London untuk pesakit persendirian.

Implan earFold itu disalut dengan emas 24 karat bagi mengelak ia dapat dilihat oleh orang ramai. Sementara itu, Pakar Telinga, Hidung dan Tekak di Universiti Sains Malaysia, Dr. Irfan Mohamad menjelaskan, telinga capang terbentuk mengikut rawan yang berada di bawah kulit telinga.

"Bentuk telinga yang capang terhasil apabila rawan elastik (fibroelastik) terbentuk sedemikian rupa”. Menurutnya, kaedah menggunakan implan tersebut masih baharu dan ia belum digunakan secara meluas termasuk di Malaysia.

Dr. Irfan berkata, jika seseorang pesakit itu mempunyai indikasi untuk menggunakan implan tersebut, risikonya amat kurang berbanding dengan pembedahan konvensional. Bagaimanapun, katanya, kajian terperinci perlu dilakukan berhubung penggunaan implan tersebut.

"Prosedur itu memakan masa antara 15 hingga 20 minit. Ia dilakukan dengan menggunakan bius setempat setelah telinga dibersihkan melalui kaedah antiseptik ketika pesakit berada dalam keadaan sedar. Pembedahan otoplasti dilakukan dengan seluruh badan dibius. Ia memakan masa yang lebih panjang dan mungkin perlu dilakukan sekali lagi pada peringkat yang seterusnya. Penjagaan selepas pembedahan juga lebih rumit dalam kes otoplasti konvensional berbanding dengan menggunakan kaedah implan.”

Namun, katanya, telinga capang tidak mempunyai kesan secara langsung ke atas fungsi pendengaran.

"Telinga capang tidak mendatangkan masalah terhadap ramai individu. Cuma ia memberikan tekanan psikologi terutamanya kepada kanak-kanak," kata Dr. Irfan.

Justeru, tambahnya, pembedahan secara otoplasti atau menggunakan implan harus dilakukan bagi menghapuskan tekanan psikologi itu.

Tiada ulasan: