Khamis, 25 Julai 2013

Peperangan Badar

Alhamdulillah. Sedar tak sedar, dah 16 hari kita berpuasa. Lagi 14 hari kita akan menyambut Hari Raya Aidilfitri. Hari kemenangan setelah sebulan kita berpuasa. Besok, 17 Ramadhan adalah satu hari yang bersejarah bagi umat Islam. Apa yang menarik mengenai 17 Ramadhan ni??

17 Ramadhan adalah tarikh keramat perjuangan umat Islam mempertahankan agama Islam yang suci. Pada tarikh ini lah berlakunya Peperangan Badar. Bayangkan bagaimana keadaan tentera Islam pada ketika itu yang berjumlah 313 orang, berperang menentang tentera kafir Quraisy yang berjumlah 1000 orang dalam keadaan berpuasa. Rasanya semua dah tahu apa keputusan dalam peperangan tersebut tapi mungkin ramai yang tak tahu bagaimana Perang Badar bermula.

Kisahnya bermula apabila Rasulullah SAW membawa tenteranya seramai 313 orang untuk menghalang perjalanan kafilah Quraisy yang berjumlah 1000 orang termasuk tentera upahan. Pada masa itu, rombongan kafir Quraisy dipimpin oleh Abu Sufyan. Khafilah Abu Sufyan dilengkapi dengan 100 ekor unta, tenteranya lengkap berbaju besi dan bilangan unta yang sangat banyak. Sementara tentera Islam pula mempunyai 2 ekor kuda, 70 ekor unta dan hanya bersenjatakan pelepah tamar, cangkul, batang kayu dan batu.

Walaupun serba kekurangan, tentera Islam tetap berpegang teguh kepada ajaran Islam dan yakin dengan perancangan Rasulullah SAW. Rasulullah SAW telah menghantar 2 orang dengan kuda sebagai pasukan meninjau bagi mengetahui di mana kedudukan tentera kafir Quraisy. Maklumat yang diperolehi membolehkan Rasulullah SAW dan para sahabat membuat perancangan. Perancangan awalnya ialah untuk menduduki Bukit Badar sebagai medan pertempuran. Namun, seorang sahabat telah mencadangkan agar dipindahkan kearah selatan yang mempunyai sumber air. Di sinilah kunci kemenangan Rasulullah SAW apabila tentera Islam menguasai punca air dan memutuskan punca air yang lain. Dengan ini tentera kafir Quraisy akan menjadi lemah kerana ketiadaan air.

Oleh kerana jumlah tentera kafir Quraisy jauh lebih besar berbanding tentera Islam, Rasulullah SAW telah berdoa kepada Allah SWT. Dalam doanya baginda berkata: “Ya Allah, jika Engkau binasakan pasukan ini (Islam) Engkau tak akan disembah lagi  dimuka bumi ini. Ya Allah penuhilah janjimu kepadaku. Ya Allah, berikanlah pertolonganmu”.

Kesudahannya cerita rasanya semua orang dah tahu. Tentera Islam mendapat kemenangan pertama di dalam pertempuran pertama mereka. Selain daripada kebijaksanaan Rasulullah SAW dalam taktik peperangan, keimanan dan ketakwaan tentera Islam yang tidak gentar dengan jumlah tentera kafir yang ramai telah membantu dalam kemenangan ini. Disebabakn keimanan mereka kepada Allah SWT, maka Allah SWT telah member bantuan kepada tentera Islam. Wahyu diturunkan ketika peperangan hendak bermula: ”Hai, Nabi! Kerahkanlah orang-orang Mu’min itu bertempur! Dua puluh orang Mu’min yang sabar, akan dapat mengalahkan dua ratus orang musuh dan seratus orang (Mu’min yang sabar) akan dapat mengalahkan seribu orang-orang kafir, kerana orang-orang kafir itu tidak mempunyai dasar yang teguh.”

Semoga kita mendapat pengajaran dan iktibar di bulan Ramadhan ini.

Isnin, 15 Julai 2013

Air Katira

Gambar: Air katira
Oleh:Noorzulaidah Abdul Kadir
cc:www.facebook.com/bukuresepi

Bahan-bahan...

3 kilo gula
Air satu periuk @ 2 liter
1 botol esen apple hijau jenama brand
1 botol esen lemon brand
1botol esen pisang

Cara membuatnye..

Panas air bersama gula sehingga larut dgn api pelahan. Bila gula telah larut masukan esen apple hijau. Tutup api. Masukan esen lemon. Kacau rata2. Last skali masuk kan esen pisang. Semasa masuk esen pisang air td akan meletop kecil2 seperti air berkarbonat..... sejukkan dan boleh simpan dlm peti dijadikan kordial. Bila nak mnum tambahka air katera bersama air dan ais. Slmt mencuba....

gambar google
Assalamualaikum....
Selamat pagi semua.... Sihat ke??? saya sihat.... Alhamdulillah... Dah makan??? saya posa.. hihi
Dalam segmen Kembara Masam Manis, kali ni ita nak bawa menjelejah ke Negeri Johor Darul Takzim. Kita ronda2 Johor dan cari menu istimewa rakyat Johor sempena bulan Ramadhan ni..
Jom ikut ita... VVVvvvvrooooooommmmmmm........
Haaaaa.... bila nampak air kat atas tu... pasti rakyat Johor tersenyum simpul... waaaaaa.... ade yang urut dada tuuuu..... saborrrrr... posa ye! jangan lupa.. kita di bulan Ramadhan... cepat ambil tisu.. lap sikit air liur tu... eiii... buat malu je... orang nampak tuuu... hehe
Air Kathira Abu Bakar memang cukup popular dan tidak asing lagi bagi rakyat Johor khasnya yg tinggal di daerah Johor Bahru, dan pastinya bila tiba bulan Ramadhan pasti kedatangan air ini di tunggu2 selain dari menunggunya kurma dari padang pasir Timur Tengah Yusofffff Tayubbbbb....
Kenapa air ni di namakan Kathira???? kerana ia menggunakan Kathira. Kenapa dinamakan Kathira Abu bakar???? kerana Encik bakar yang buat. Siapa En. bakar tu???? aik banyak tanya pulak.... manalah mak tau... aiiii... banyak songeh betulll lah Dalili ni... cuba senyap sikit mak nak cerita ni.... cer citer cer cita...
Ok pada yg tak tau inilah Kathira. Kalau kita tengok rupa dan bentuknya macam kemenyan. Macam batu kelikir pon ade tapi dia ringan. Ita pon sebenarnya baru pertama kali tengok... hehe sebab nak tau! dan nak bagi kawan2 semua tau, ita gi lah cari Kathira ni... ha.. inilah dia.... nanti kang kalau orang citer2 kita tak tau pulak... bila dah tau ni baru lah boleh reka2 citer... hahaha
Sekarang ni nak mereka citer lah ni.. hehe.. tak taulah kathira ni buah ke??? kulit pokok ke?? wallahualammmm.... pada yg nak tau lebih lanjut.. rajin2 lah search kat google.. kat situ mesti ade bagi tau asal usul dan susur galur Kathira ni...
Kat sinilah tempat beroperasinya air Kathira ni.. Nampak abang-abang yg ensem ensem tu waaaa..... tarikkk... bang jangan tak tarikkkk..... emmm... En Bakar ni tak lokek tau! siap bagi tau lagi bahan2 yg di gunakan tuk buat air Kathira ni... " mana mak tau nama orang tu En, bakar???".. isssshhhh... nyebokkk laaa... Dalili ni... gi main jauh2.. hehe
Jom kita tengok pula bahan2 yg di perlukan tuk buat air Kathira ni..
Selain dari Kathira tadi inilah antara bahan2 atau ramuan tuk buat air kathira ni..
Kurma dari timur tengah Yusoffffff..... Tayubbbbb....
Selain tu kita perlukan juga badam yg cincang pon boleh yang tak cincang pon boleh sebab nanti kita nak kisar...
Kismis pun kena letak jugak.. kismis ni bagus tuk menguatkan daya ingatan.. kira air kathira ni mmg sesuai sangat di minum oleh kanak2 dan pelajar sebab bahannya semua untuk mencerdaskan minda.. kalau tak caya cuba baca buku motivasi untuk pelajar hasil nukilan Ustazah Nor Bahyah.. dalam buku tu Ustazah ade terangkan minuman tuk menguatkan minda dan ramuannya sama macam ramuan tuk buat air kathira ni... 
Yang ni kenal tak??? ni lah kembang semangkuk... yang ni belum kembang lagi.. kita kena rendam dulu.. bila rendam baru dia kembang.. tak muat mangkuk tu  kang kalau dia kembang.. " kalau kita rendam dalam besen??? " ha.... kita pangil kembang sebesen... " kalau kita rendam dalam kolam???" kita pangil kembang sekolam...  lah ye makkk.....aiiii... apa lah Dalili ni... melalut...loyar buruk betul laaa.... hehe >^<
" haaaaa.... yang ni kita tau... kita tau... " apa dia ni??? " ni lah telur katak.. nanti kalau dia netas jadi berudu.. pas tu bila ekor dia putus dia jadi katak... pas tu dia nyanyi katak oh! katak kenapa panggil ujan.." haaaa..... betulllll pandai anak mak.. gi baca buku ye!! jangan menyebokkk.... >o<
Selain dari biji selasih dan bahan2 yang di atas kita perlukan juga susu cair, dan air aiscreamsoda. Ita rasa dia ade letak tepung kastard sikit tuk pekatkan air tu.. sebab ade rasa castard sikit. Dan bahan yg paling utama tentulah air.... kwang... kwang.. kwang...
emmmm.... beginilah rupa airnya setelah siap.... aik.. apasal ijau pulak! oooo... dia letak paste pandan cikit kot... tak pon boh pewarna cikit..
Haaa...air yang telah siap ni akan di pakingkan. Ade yang di jual dalam botol 1.5 ml dan ade yg di bungkus dalam plastik. Harga??? boleh tahan...emmmm...
Kepada warga Johor yang berhajat boleh lah dapatkan air ni kat Tampoi. Kalau dulu2 ita pangil batu lima. Ia berhadapan dgn Plaza Angsana di jalan Dato' Muthuthambi. Atau boleh juga dapatkan di bazar-bazar Ramadhan berhampiran rumah anda...
Cuba Dalili rasa sedap tak??? slurrrrrpppppp.... emmmmm.... sedapnyaaaa.....!!! pandai mak buat! hehe ni bukan mak buat... tapi mak beli... yaaaa adooooo...... >^<

Jumaat, 12 Julai 2013

Harga Rumah Mungkin Mencecah Jutaan


TIADA keretaku bawa kau jalan-jalan,
Rumahku pun tiada adapun bapa punya,
Apa lagi belanja mau bayar berian,
Kahwin sama kamu...

Mungkin situasi yang disampaikan di dalam bait lirik lagu Anak Kampung nyanyian Jimmy Palikat itu turut dialami sendiri oleh kebanyakan rakyat di negara ini terutamanya generasi muda dan golongan  kelas pertengahan yang menghadapi kesukaran untuk memiliki kediaman sendiri disebabkan harga rumah yang melambung tinggi.

Memiliki kediaman sendiri sememangnya menjadi impian setiap insan apatah lagi sudah mempunyai keluarga sendiri. Namun, hakikatnya harga rumah terutamanya di negeri Selangor dianggap menakutkan dan ‘tidak masuk akal’ jika dibandingkan dengan purata pendapatan isi rumah majoriti rakyat Malaysia.

Malangnya, tidak kira apa jenis sekalipun sama ada flat, teres, apartmen dan kondominium melambung tinggi bukan hanya di kawasan bandar yang pesat membangun bahkan di pinggir-pinggir bandar di Selangor seperti Kajang, Bangi, Sungai Buloh, Rawang dan Klang menunjukkan trend yang sama.

Tidak kira samada rumah tersebut adalah rumah baru atau penjualan rumah ‘second hand’ atau rumah sekunder,  harga keperluan asas tersebut semakin naik kira-kira 20-30 peratus setahun dalam tempoh lima tahun kebelakangan ini.

Melihat pasaran sekarang, rata-rata harga rumah yang dijual melalui projek perumahan baru dengan reka bentuk “high –end” dengan keluasan 24 x 70 kaki persegi dijual pada harga RM400,000 ke atas, harga yang ditawarkan tidak banyak beza antara satu pemaju dengan pemaju yang lain.

Di kawasan pinggir bandar, Klang contohnya rumah teres dua tingkat baru yang kebanyakan pemaju lebih gemar menjual rumah dengan reka bentuk moden terkini boleh mencecah RM600,000 ke atas.

Jika ada rumah teres dua tingkat sekunder pun kini harganya dalam lingkungan RM300,000 ke atas, itu pun mengambil kira faktor lokasi, keadaan rumah dan keadaan persekitaran.

Pilihan untuk keselesaan golongan pertengahan terletak pada jenis rumah teres setingkat, bagaimanapun tidak banyak pemaju yang membina rumah jenis tersebut. Mungkin pada pandangan mereka adalah lebih berbaloi pada tanah yang sama dibina rumah teres dua tingkat pada harga pasaran sekarang.

Persoalannya, tawaran harga rumah yang semakin  melambung tinggi dari hari ke hari sekarang ini adakah ia memenuhi keperluan majoriti rakyat di negeri Selangor ini iaitu golongan pertengahan?

Dengan harga yang begitu tinggi, ia bukan lagi merupakan rumah mampu milik khususnya bagi warga rakyat yang berpendapatan sederhana iaitu purata jumlah isi rumah RM6,000 sebulan. Rumah jenis apartmen atau kondominium juga tidak kurang hebatnya dan boleh dikatakan agak serupa sahaja harga melambung tinggi walhal ianya tidak melibatkan tanah yang banyak.

Golongan pertengahan terutama golongan muda yang baru berumah tangga menyasarkan memiliki rumah yang berharga dalam lingkungan RM200,000 ke bawah. Namun, masih adakah rumah dengan harga pasaran RM200,000 kini terutamanya di pinggir bandar di Selangor?

Dengan keadaan peningkatan harga rumah yang tidak selari dengan peningkatan pendapatan rakyat ditambah pula nilai wang semakin mencengkam, adakah layak rakyat berpendapatan sederhana memiliki rumah dengan harga pasaran sekarang yang ditambah dengan komitmen lain seperti bayaran bulanan kenderaan dan lain-lain?.

Cecah harga RM1 juta

Sebuah media tempatan sebelum ini melaporkan  rumah teres dijangka mencecah harga RM800,000 seunit menjelang tahun 2020 berdasarkan unjuran kenaikan purata harga sebanyak tujuh peratus setahun oleh syarikat perunding hartanah CH William Talhar & Wong Sdn Bhd (WTW) selepas mengambil kira harga purata terbaru rumah teres di Selangor iaitu RM480,000 sebuah.

Media tersebut turut melaporkan Presiden Persatuan Ekonomi Pengguna dan Keluarga Malaysia (Macfea), Profesor Dr. Jariah Masud meramalkan harga rumah teres di Lembah Klang bakal mencecah RM1 juta dalam tempoh 10 tahun akan datang.

Pengarah Urusan WTW, Sr. Foo Gee Jen memberitahu, harga rumah teres di pinggir bandar bakal menjadi lebih kompetitif berikutan kenaikan harga rumah di pusat bandar Kuala Lumpur.         Katanya, untuk memiliki sebuah rumah teres pada tahun 2020 sekurang-kurangnya sebuah isi rumah perlu mempunyai pendapatan sebanyak RM12,000 sebulan.         Jika perkara itu benar, Selangor sebagai yang berada dalam lingkungan Lembah Klang pastinya menerima kesan kenaikan mendadak harga rumah.

Dalam isu ini, nampaknya golongan yang semakin tersepit dan terhimpit adalah golongan berpendapatan sederhana dan pertengahan. Ini kerana, bagi golongan berpendapatan rendah, mereka dibela dengan penyediaan rumah mampu milik kerajaan negeri dan PPR/PPA.

Dilemanya kini ditanggung oleh golongan pertengahan, golongan  berpendapatan RM6,000 ke bawah jika harga rumah semakin naik mendadak saban hari.

Kerajaan Pusat turut merancang strategi holistik untuk menangani isu harga rumah tinggi dengan mengumumkan Program Perumahan Rakyat 1Malaysia, namun program ini masih belum cukup untuk menangani isu ini secara menyeluruh.

Persoalannya, apakah punca peningkatan harga rumah yang semakin mendadak di Selangor sehingga ia membebankan sekali gus menguburkan impian majoriti rakyat di negeri ini untuk memiliki rumah.
Apakah langkah yang dilakukan oleh pihak Kerajaan Negeri untuk menangani isu ini agar harga rumah yang ditawarkan selari dengan pendapatan majoriti rakyat?. Adakah skim rumah mampu milik yang disediakan kerajaan negeri mencapai matlamat?.

Jika kenaikan harga rumah disebabkan kos pembinaan seperti pasir yang meningkat, apakah langkah kerajaan negeri untuk membantu. Adakah rumah mampu milik yang disediakan Kerajaan Negeri mampu menampung kira-kira 5.2 juta penduduk Selangor yang mana kira-kira 1. 56 juta penduduk adalah miskin dan 1.36 juta penduduk adalah miskin bandar sebagaimana data yang dikeluarkan oleh Paras Garis Kemiskinan Selangor terdahulu.

Apakah strategi holistik pihak kerajaan negeri dan kerajaan persekutuan untuk mengawal kenaikan harga rumah?. Wajarkah menjadikan harga barangan binaan sebagai harga kawalan? Bagaimana pula dengan kawalan harga tanah oleh pihak kerajaan negeri agar ia tidak dimanipulasi menyebabkan kenaikan tidak masuk akal rumah yang dibina?. Semua ini perlu diselesaikan oleh pemimpin yang dipilih rakyat agar majoriti rakyat di negeri ini khasnya dapat menikmati kehidupan selesa, bukannya menumpang di negeri sendiri.

Berhenti jadi tali barut CIA

Caracas: Seorang menteri kerajaan Venezuela semalam menggesa rakyat negara itu menutup akaun Facebook bagi mengelak secara tidak langsung menjadi pemberi maklumat kepada Agensi Perisikan Pusat Amerika Syarikat (CIA).

Ini berikutan pendedahan mengenai program pemantauan Amerika Syarikat menerusi internet oleh Edward Snowden, bekas kontraktor agensi Perisikan Kebangsaan (NSA) Amerika.

Dia terkandas di sebuah lapangan terbang Moscow kerana mengelak daripada ditahan pihak berkuasa Amerika.

Bulan lalu, dia membocorkan maklumat mengenai aktiviti agensi risikan Amerika itu yang memperoleh maklumat daripada laman web popular termasuk Facebook. Rakan-rakan sekalian, batalkan akaun Facebook anda, anda bekerja secara percuma sebagai pemberi maklumat CIA.

Kaji semula kes Snowden! tulis Menteri Penjara, Iris Varela melalui akaun Twitter beliau. Venezuela menawarkan perlindungan untuk Snowden tetapi warga Amerika itu tidak memberi sebarang maklum balas dan tidak dapat meninggalkan zon transit di Lapangan Terbang Antarabangsa Sheremetyevo.

Dia mendedahkan sebuah program sulit dikenali sebagai Prism yang menerima data pelanggan yang dibekalkan oleh syarikat teknologi utama.

REUTERS

Tangani gejala kehamilan gadis

Putrajaya: Malaysia berusaha keras menerusi penggubalan pelbagai dasar bagi menangani gejala kehamilan gadis remaja kerana ia adalah bentuk diskriminasi terhadap golongan itu.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Rohani Karim, berkata antara yang dilaksanakan kementerian, termasuk menggubal Dasar Pendidikan Kesihatan Reproduktif dan Sosial Kebangsaan (PEKERTI), bertujuan menghasilkan individu yang berpengetahuan dan mempunyai sikap positif dalam bidang kesihatan reproduktif dan sosial.

Katanya, menerusi pelan tindakan dasar itu, kementerian melalui Lembaga Penduduk dan Pembangunan Negara (LPPKN) membangunkan pelbagai program untuk setiap lapisan masyarakat bermula daripada sekolah rendah hingga menengah dan dilaksanakan sebagai aktiviti kokurikulum di sekolah yang dipilih oleh Kementerian Pendidikan.

Respek Wanita

Selain itu, kementerian juga melancarkan Kempen Respek Wanita bertujuan meningkatkan pengetahuan dan kesedaran kepada masyarakat di Malaysia khususnya wanita mengenai isu keganasan terhadap wanita.

Ia juga bertujuan untuk meningkatkan kesedaran dalam kalangan masyarakat khususnya kaum lelaki agar sentiasa menghormati, menghargai dan menyayangi wanita, katanya dalam kenyataan sempena sambutan Hari Penduduk Sedunia, semalam.

Sambutan Hari Penduduk Sedunia dengan tema tahun ini Kehamilan Gadis Remaja dianjur Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) sejak 1989, bertujuan membangkitkan kesedaran masyarakat mengenai isu kependudukan dunia.

Beliau berkata, remaja hamil bukan saja tidak dapat menikmati zaman remaja mereka tetapi juga menutup peluang untuk mendapat pendidikan lebih tinggi selain berisiko terhadap penderaan. Mereka juga akan berhadapan dengan isu kehamilan dan penjagaan anak dalam keadaan mereka masih belum bersedia untuk menjadi seorang ibu dari segi mental dan fizikal, katanya.

Harga runtuh Honda Jazz

Harga runtuh Honda Jazz

Roslan (kiri) dan Ueno pada majlis pelancaran Honda Jazz CKD di Petaling Jaya, semalam. - Foto Amirudin Sahib

Honda Malaysia Sdn Bhd semalam melancarkan Honda Jazz enjin petrol pemasangan tempatan (CKD) yang ditawarkan pada harga kira-kira RM25,000 lebih rendah berbanding model import sepenuhnya (CBU) yang ditawarkannya sebelum ini.

Honda Jazz CKD itu ditawarkannya pada harga atas jalan RM74,800 seunit berbanding hampir RM100,000 bagi model CBU sebelumnya.

Pengarah Urusan dan Ketua Eksekutif Honda Malaysia, Yoichiro Ueno, berkata Jazz enjin petrol CKD itu adalah model pertama dalam sejarah Honda Malaysia sejak ia ditubuhkan pada 2000, dijual pada harga di bawah RM75,000, sekali gus dijangka mampu menarik minat pasaran yang lebih meluas termasuk graduan dan eksekutif muda.

Tingkat daya saing

Beliau berkata, pengeluaran model Jazz enjin petrol CKD itu sejajar dengan hala tuju global Honda untuk meningkatkan tahap daya saing kos bagi menawarkan produk berjenama tinggi yang bernilai pada harga mampu milik.

Kami menyasarkan untuk menjual kira-kira 500 unit model ini sebulan, katanya kepada pemberita pada majlis pelancarannya di Petaling Jaya, semalam. Yang hadir sama ialah Presiden dan Ketua Pegawai Operasi Honda Malaysia, Roslan Abdullah.

Honda Jazz pertama kali diperkenalkan di negara ini pada Ogos 2008 dalam dua Gred iaitu S yang ditawarkan pada harga RM104,800 dan V (RM109,800). Pada April 2011, Honda Malaysia memperkenalkan model itu yang dipertingkatkan iaitu Jazz Gred V dengan penampilan berciri sport pada harga RM109,800.

Jazz Gred V kemudian digantikan dengan Jazz Grade S pada Ogos 2012 yang menyaksikan penurunan harga atas jalannya kepada RM99,800.

Ueno berkata, Jazz enjin petrol CKD itu adalah varian Jazz kedua yang dipasang di negara ini selepas Jazz Hybrid yang dilancarkan November tahun lalu yang kini dijual pada harga atas jalan RM89,900.  Beliau berkata, pengeluaran Jazz enjin petrol CKD itu adalah hasil penubuhan sebuah pusat penyelidikan dan pembangunan (R&D) baru awal tahun ini di kilang pemasangan Honda Malaysia di Pegoh, Melaka yang mengkhusus untuk menyesuaikan reka bentuk alat ganti tempatan.

Spesifikasi sama model CBU

Dengan sokongan pusat R&D baru itu, kami secara beransur akan meningkatkan kandungan tempatan bagi kereta yang kami keluarkan, katanya.

Ueno berkata, kandungan tempatan bagi kenderaan CKD Honda di Malaysia ini ketika ini ialah antara 30 hingga 40 peratus dan pihaknya merancang untuk meningkatkannya dari semasa ke semasa.  Beliau berkata, Jazz enjin petrol CKD itu menawarkan ciri serta spesifikasi sama seperti yang ditawarkan model CBU dari Thailand sebelum ini dan akan membantu memacu sasaran Honda Malaysia untuk menjual 64,000 unit kenderaan tahun ini.

Dengan 64 pengedar Honda di bandar raya utama dan bandar kecil, kami yakin mampu mencatatkan jualan yang tinggi dan pelanggan juga akan disokong dengan bertambahnya rangkaian pusat 3S (jualan, servis dan alat ganti) dan 4S kami, katanya.

Jazz enjin petrol CKD itu didatangkan dalam empat warna iaitu putih, metalik perak, metalik perang dan hitam.

Bercakaplah Benar walaupun menyakitkan

Bismillah. Tip untuk orang awam. Apabila kita menjual kereta, perlu diberitahu kondisi kereta itu yang sebenar, contohnya,
"Kereta saya ini, pernah mengalami kemalangan, dan pintu ini dahulunya kemek, sudah diketuk dan dicat semula. Kereta ini 'timing belt'nya sudah tiba masanya untuk ditukar. Kereta ini mempunyai masalah dengan penghawa dinginnya, pada sebelah malam, ianya kurang berfungsi. Saya ingin menjual kereta ini dengan keadaan asalnya."
Ini bagi memastikan duit yang kita terima hasil dari penjualan kereta tersebut menjadi duit yang hukumnya halal. Walaupun kepingan duit yang haram dan halal adalah sama di mata manusia.
Saya pernah banyak kali mendengar bahawa kita perlu memberitahu keadaan barangan dagangan kita yang sebenar, supaya hasil jualannya menjadi halal.
Ada seorang peniaga kain di zaman dahulu, memesan kepada pekerjanya sebelum meninggalkan kedai kainnya supaya menjual segulung kain ini dengan harga potongan sebanyak 50%, kerana ada kecacatan pada satu kawasan kain tersebut. Saudagar itu memesan kepada pekerjanya supaya menunjukkan terlebih dahulu kepada pelanggan sebelum menjualkannya dengan diskaun 50%.
Apabila saudagar itu pulang ke kedai kainnya, beliau mendapati segulung kain yang ada sedikit kecacatan itu sudah tiada di situ. Beliau bertanya kepada pekerjanya, sudahkan kau menjualkannya. Pekerjanya mengangguk kepala. Saudagar itu bertanya dengan harga berapa yang engkau jualkan kepada pelanggan itu.
Pekerjanya menjawab "Dengan harga tanpa diskaun"
"Kenapa engkau menjualnya dengan harga penuh? Tidakkah engkau sudah menunjukkan kepada pelanggan tentang kecacatan pada kain itu dan aku sudah mengarahkan engkau menjual dengan potongan separuh harga?" Tanya Saudagar itu lagi.
"Aku sudah menunjukkan kain itu, pelanggan itu tidak berkata apa-apa, maka aku jual dengan harga 100% supaya untung kita banyak" Jawab pekerjanya itu.
"Sekarang, aku mahu engkau pergi cari pelanggan itu dan memulangkan semua duit yang beliau sudah bayar ini, dan beritahu kepadanya aku halalkan kain itu, kerana aku tidak mahu makan duit yang haram, kerana menganiaya orang itu dengan tidak memberitahu akan kecacatan kain itu terlebih dahulu sebelum beliau membuat keputusan untuk membelinya".
Itu di dalam bisnes bukan sahaja ianya mesti
Syariah Compliant Marketing (Pemasaran Patuh Syariah) ianya juga mesti Bisnes Patuh Syariah.
Apabila kita menjadi pelanggan, kita juga menjadi pelanggan yang patuh syariah. Contohnya apabila kita ingin makan di restoran dan peniaga menyuruh kita makan dahulu. Sebaik habis dan ingin membayarnya, kita perlu ceritakan apa yang ada di dalam pinggan kita tadi, contohnya :
"Saya ambil, nasi, lauk sayur kangkung, saya tambah juga lobak merah, saya amil telur ikan tiga ketul, saya ambil sambal belacan dan saya juga mengambil sambal tempoyak. Oh ya saya ada ambil kuah sup, tetapi ada daging hancur yang masuk bersama dengan kuah sup itu ke dalam pinggan saya." Ini bagi memastikan kita membayar semua apa yang kita ambil. Saya paling tertekan apabila tuan restoran menyuruh saya makan dahulu, saya takut saya terlupa ataupun tidak menyebut secara menyeluruh (details) seperti di atas, menyebabkan makanan yang saya makan itu ada unsur haram.
Menjadi peniaga dan pelanggan kedua-duanya perlu memastikan duit yang diterima ataupun duit yang dibayar adalah halal sepanjang kita menumpang di bumi dan menggunakan semua harta dan kemudahan Allah.
Lain sekolah Agama, lain pula mazhabnya, ikut mazhab yang kita lebih yakin dan lebih percaya dan pada masa yang menghormati dan meraikan mazhab-mazhab lain yang patuh pada ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w.
Astaghfirullah.

Shamsuddin Kadir

Kekeliruan imsak dan akhir sahur

Alhamdulillah syukur kepada Allah SWT, tahun ini kita masih lagi diizinkan untuk bertemu dengan Ramadan. Maka hendaklah Ramadan kali ini menjadi motivasi kepada kita dengan memanfaatkan segala kebaikan dan amal soleh seolah-olah inilah Ramadan kita yang terakhir.

Dan di antara kebaikan dan amal soleh dalam bulan Ramadan yang paling besar adalah melaksanakan ibadat puasa itu sendiri sesuai dengan sunah Nabi SAW. Apa yang dilakukan dan disuruh oleh Nabi dalam berpuasa itulah yang terbaik manakala yang tidak dilakukan oleh Nabi dan tidak disuruh itu bukanlah sunah baginda.

Semua orang Islam mengetahui bahawa puasa bermula dengan terbit matahari - masuk waktu Subuh dan berbuka selepas tenggelamnya matahari yakni masuk waktu Maghrib.

Namun, takrif puasa yang mudah difahami ini jika dilihat kebanyakan orang Islam yang berpuasa terdapat perbezaan praktikal dengan takrif puasa ini.

Tiada istilah imsak Misalnya, sudah menjadi kebiasaannya orang Islam hari ini imsak ketika bersahur iaitu berhenti 10 minit sebelum masuk waktu Subuh dan beriktikad pada tempoh masa 10 minit ini tidak boleh lagi menjamah makanan dan perlu berhenti serta-merta. Lebih parah lagi bersangka batal puasa seseorang seandainya masih makan dan minum dalam tempoh imsak ini.

Benarkah dakwaan ini? Apakah ada sandaran daripada Nabi? Pada pemahaman penulis, amalan imsak ini tidak menepati petunjuk dan sunah Nabi. Buktinya di antara sunah dan dianjurkan Nabi ketika bersahur untuk berpuasa adalah dengan melewatkan sahur seperti hadis Nabi yang bermaksud: “Tiga perkara adalah akhlak kenabian; mempercepatkan buka puasa, melewatkan sahur dan meletak tangan kanan atas tangan kiri dalam solat.” (Riwayat Al-Thabarani, dinilai sahih oleh Al-Albani dalam Sahih al-Jami’, no. 3038) Dan ia dikuatkan lagi dengan hadis daripada Zaid yang ditanya oleh Anas kepadanya, bahawa Zaid mengatakan jarak Nabi dan sahabat, mereka bersahur sebelum waktu Subuh dalam tempoh 50 ayat al-Quran dibacakan. Hal ini seperti terkandung dalam hadis Zaid yang berbunyi: Kata Zaid bin Thabit: “Kami bersahur bersama Rasulullah, kemudian terus pergi untuk bersolat (Subuh).” Anas bin Malik bertanya beliau: “Berapa lama sahur antara azan dan sahur tersebut?” Jawab Zaid: “Kadar 50 ayat (al-Quran).” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim) Dua hadis di atas jelas menunjukkan bahawa tiada petunjuk daripada Nabi yang memberhentikan makan dan minum dalam tempoh tertentu sebelum masuk Subuh. Hal ini dibahaskan oleh Imam Ibnu Hajar di zamannya lagi dengan mengatakan: “Di antara bidaah yang mungkar ialah apa berlaku di zaman ini iaitu melaungkan azan kedua sebelum waktu Subuh dengan anggaran satu pertiga jam pada bulan Ramadan, di samping memadamkan pelita yang dijadikan tanda pengharaman makan dan minum bagi mereka yang ingin berpuasa. Perbuatan ini dianggap satu usaha berjaga-jaga dalam ibadat. Perkara ini tidak diketahui kecuali oleh segelintir manusia. Perbuatan ini juga menarik mereka untuk tidak melaungkan azan kecuali selepas terbenamnya matahari seketika untuk memastikan waktu pada sangkaan mereka. Dengan ini mereka melewatkan berbuka dan mempercepatkan bersahur dan mereka menyalahi sunah. Disebabkan inilah kebaikan menjadi sedikit dalam kalangan mereka dan keburukan menjadi banyak di antara mereka. Allah jualah yang dipohon pertolongan.” (Lihat Ibnu Hajar al-‘Asqalani, Fath al-Baari, 4/199) Azan ketika sahur Lebih jelas bukti yang menunjukkan tiadanya imsak dalam Islam ini walau apa sekalipun matlamatnya adalah hadis Nabi yang melarang seseorang berhenti ketika bersahur walaupun azan Subuh sudah berkumandang. Kata Nabi yang bermaksud: “Sekiranya seorang daripada kamu mendengar azan sedang bekas makanan di tangannya, janganlah dia letakkan sehingga dia selesai menghabiskan apa yang perlu.” (Riwayat Abu Daud, Dinilai hasan sahih oleh Syeikh al-Albani) Maka yang sahih dan menepati sunah bersahur untuk berpuasa ini adalah tiada waktu imsak. Berhentilah sebelum azan tanpa perlu dibataskan masa tertentu, itupun terdapat rukhsah dan keringanan sekiranya terdengar azan selesaikanlah makan dan minum barulah berhenti dan teruskan berpuasa. Yahudi lewatkan berbuka Ketika berbuka pula, disunahkan pula kita berbuka puasa dengan segera jangan melewatkannya seperti hadis Nabi yang berbunyi: “Manusia akan sentiasa berada dalam kebaikan selagi mana mereka segera berbuka puasa.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim) Hal ini kerana Islam adalah agama fitrah dan berbuka awal menepati fitrah insan di samping anjuran Nabi kepada umatnya untuk berbeza dengan orang Yahudi yang berpuasa akan melewatkan berbuka seperti perkataan Nabi dalam hadis yang lain: “Agama ini akan senantiasa menang selama manusia menyegerakan berbuka, kerana orang Yahudi dan Nasrani mengakhirkannya.” (Hadits Riwayat Abu Dawud 2/305, Ibnu Hibban 223, dengan sanad yang Hasan) Tetapi ada juga di sana segolongan manusia berasa warak kepada Allah dengan melewatkan berbuka puasa dan berasa hina jika berbuka awal seperti golongan Syiah yang sesat. Mereka suka melewatkan berbuka puasa menanti sehingga nampak bintang di langit padahal sahih daripada Nabi agar jangan berbuka sehingga kelihatan bintang di langit.

Kata Nabi yang bermaksud: “Umatku akan senantiasa dalam sunahku selama mereka tidak menunggu bintang ketika berbuka puasa.” (Hadits Riwayat Ibnu Hibban 891 dengan sanad sahih) Jadi yang terbaik adalah mengikut petunjuk dan sunah Nabi ketika berpuasa kerana berasa cukup dengan sunah itu adalah sebuah hidayah. Penulis lulusan Syariahh Fiqh dan Usul (UM) adalah Ketua Biro Massa Ilmuan Malaysia

Ibu bapa halang hasrat berkahwin

Saya sudah bertunang selama dua tahun. Tunang mengajak saya berkahwin kerana khuatir terjerumus ke dalam maksiat kerana kami selalu berjumpa dan ia dibenarkan oleh bapa saya sendiri. Masalahnya sekarang perkara itu ditentang oleh ibu dan bapa saya kerana bagi mereka saya masih muda dan harus fokus pada pelajaran. Mereka juga suka mendengar nasihat orang lain dalam masalah ini.

Syarat untuk saya berkahwin adalah perlu menghabiskan pengajian ijazah terlebih dahulu dan mengikut kata mereka supaya menjadi guru. Untuk pengetahuan Dr, saya baru berusia 22 tahun dan berada di semester akhir pengajian diploma. Ini bermakna saya dan tunang perlu menunggu untuk tiga tahun lagi sebelum kami boleh bernikah.

Saya dan tunang ada merancang untuk menggunakan khidmat wali enggan (wali hakim) kerana ini adalah kali keempat hasrat kami ditentang. Kami memaklumkan kepada ibu bapa sebab ingin bernikah, namun mereka masih tidak dapat menerimanya.

Saya faham ibu dan bapa risau masa depan saya, namun melihat kesungguhan tunang dan apa yang dia korbankan untuk saya seperti membayar yuran semester, memberi duit untuk makan dan kos membeli keperluan belajar, saya berasakan dia sudah bersedia untuk memikul tanggungjawab sebagai suami.

Dulu, saya amat sosial, selalu ke kelab malam, minum minuman haram. Namun, selepas dia merubah saya, Alhamdulillah saya menjadi Muslimah yang bertudung dan berpakaian labuh.  Ibu bapa saya amat suka dengan perubahan saya. Namun, mengapa mereka masih ingin mendengar cakap orang lain dan tidak memahami hasrat kami?

Adakah saya wajar untuk menggunakan khidmat wali enggan dalam hal ini? Kami hanya mahukan cara yang baik, namun semuanya ditentang oleh ibu bapa dan ahli keluarga yang lain.

Runsing,
Selangor

Setiap masalah ada penyelesaiannya dalam Islam. Begitu juga dengan kes anda di atas berikutan keengganan ibu bapa membenarkan anda berdua melangsungkan perkahwinan walaupun sudah lama bertunang dan menyatakan hasrat untuk berkahwin segera.

Saya juga berasakan pelik dengan tabiat ibu bapa sedemikian apabila masih lagi menghalang perkahwinan anda sedangkan semua keperluan diuruskan tunang. Pada hal semua keperluan anda di bawah tanggungjawab ibu bapa.

Dengan sebab itu, saya berpandangan anda berdua boleh mengemukakan permohonan untuk berkahwin melalui perpindahan wali dari wali nasab kepada wali raja di mahkamah syariah tempat anda tinggal.
Asasnya ialah keengganan wali nasab memberi persetujuannya tanpa sebab yang mencukupi. Mahkamah akan menyiasat terlebih dahulu perkara ini dan akan memberi persetujuan apabila ia sudah berpuas hati.

Bagaimanapun, lebih baik perkara ini diselesaikan secara musyawarah (berbincang) sesama keluarga.

Dengan itu tiada pihak akan berkecil hati atau sebagainya dengan tindakan anda nanti. Lagipun penyelesaian sesama sendiri menjimatkan kos dan masa.

Saya berasakan perkahwinan anda tidak boleh ditangguhkan lagi dan banyakkan berdoa semoga ibu bapa anda terbuka hati untuk meneruskan akad pernikahan secepat mungkin.

Jabatan Imigresen Cadang Tubuh Bahagian Baru Perangi Pemerdagangan Orang

clip_image001

KUALA LUMPUR: Jabatan Imigresen mencadangkan penubuhan satu unit baru dalam jabatan itu, yang dikenali sebagai Bahagian Anti Pemerdagangan Orang untuk memperkasakan lagi usaha Malaysia dalam memerangi pemerdagangan orang - salah satu jenayah rentas sempadan.

Tahun ini, Malaysia sekali lagi bagi tahun keempat berturut-turut diletakkan di Tahap Dua Senarai Pemerhatian (Tier 2, Watch List) oleh Jabatan Negara Amerika Syarikat (AS) dalam laporan Pemerdagangan Orang (TIP) 2013.

Ketua Pengarah Jabatan Imigresen, Datuk Alias Ahmad berkata, isu pemerdagangan orang yang semakin berleluasa berlaku di seluruh dunia dilihat sebagai cabaran global hari ini, selain jenayah-jenayah lain seperti penyeludupan senjata, penyeludupan migran, rangkaian keganasan dan penyeludupan dadah.

Beliau berkata, lebih membimbangkan apabila Malaysia bukan sekadar dijadikan sebagai negara destinasi tetapi juga negara transit bagi aktiviti pemerdagangan orang.

"Oleh itu, landskap dunia baru ini menyebabkan Jabatan Imigresen perlu melakukan transformasi supaya keupayaannya seiring dengan cabaran global. Ia meliputi aspek struktur, kelengkapan, pelaksanaan sistem dan tenaga manusia. Jabatan Imigresen sedang menjalani penyusunan semula organisasi dan Bahagian Anti Pemerdagangan Orang adalah sebahagian daripada cadangan transformasi itu. Kita mahu menubuhkan bahagian ini secara khusus supaya tugas dan operasi berkaitan dengan jenayah rentas sempadan ini lebih fokus," katanya dalam satu temu ramah eksklusif bersama mStar Online di sini, baru-baru ini.

Kedudukan Malaysia dalam menangani jenayah pemerdagangan orang sebelum ini pernah merosot kepada Tahap Tiga (Tier 3) pada 2009 berbanding Tahap Dua (Tier 2) pada 2008.

Tahap Dua (Tier 2) bermakna negara berusaha memenuhi syarat Akta Perlindungan Mangsa Pemerdagangan - Trafficking Victims Protection Act (TVPA) Amerika Syarikat, Tahap Tiga (Tier 3) bermaksud langsung tidak melakukan apa-apa usaha dan mengaplikasikan sepenuhnya TVPA.

Dan Malaysia yang ketika ini pada Tahap Dua Senarai Pemerhatian (Tier 2 Watch List) sedang berusaha untuk mencapai Tahap Satu (Tier 1) - negara yang melakukan pematuhan TVPA sepenuhnya.

Alias berkata, cadangan penubuhan Bahagian Anti Pemerdagangan Orang merupakan antara inisiatif utama Jabatan Imigresen yang diiktiraf sebagai Agensi Sektor Awam Terbaik pada majlis Anugerah Kecemerlangan Pengurusan Global anjuran Institut Pengurusan Malaysia (MIM), baru-baru ini.

Pada masa ini, beliau berkata, sebarang operasi yang melibatkan usaha membanteras jenayah pemerdagangan orang diletakkan di bawah Bahagian Penguatkuasaan.

"Jika Bahagian Anti Pemerdagangan Orang dilaksanakan, ia akan melengkapi proses dengan lebih cekap dari peringkat risikan, pemantauan, penguatkuasaan, penangkapan, penyiasatan sehingga ke pendakwaan dan seterusnya mensabitkan kesalahan dan melindungi mangsa," katanya.

Menurut statistik Jabatan Imigresen, sebanyak 213 kes melibatkan 975 mangsa pemerdagangan di bawah Akta Anti Pemerdagangan Orang 2007 (ATIP) sejak 2008.

Tahun ini sahaja setakat Jun, sebanyak 14 kes dengan 49 mangsa di bawah ATIP.

Menurut Alias, cadangan penubuhan bahagian baru itu sudah pun diusulkan kepada Kerajaan pada November tahun lepas bagi mendapatkan kelulusan.

"Cadangan ini memerlukan penelitian dan ia kini dalam fasa kedua untuk rundingan dan perbincangan di pihak kerajaan. Kita berharap ia dipertimbangkan dan mendapatkan kelulusan secepat mungkin," katanya.

Beliau menambah, sebagai persediaan sementara menubuhkan bahagian baru, Jabatan Imigresen kini memperkukuhkan bahagian risikan dan penguatkuasaan di samping mewujudkan pusat data bagi perkongsian maklumat risikan dengan negara-negara lain, seperti Australia, United Kingdom, Kanada dan Singapura, dengan menumpukan hal-hal berkaitan jenayah rentas sempadan.

"Pada masa yang sama, Jabatan Imigresen mempelajari pengetahuan dan pengalaman daripada pihak berkuasa Taiwan dan Korea dalam memerangi pemerdagangan orang berikutan kedua-dua negara itu berada di kedudukan Tahap Satu (Tier-1). Kita percaya dengan penubuhan Bahagian Anti Pemerdagangan Orang, ia membantu usaha Malaysia dalam membanteras jenayah rentas sempadan sekali gus memperbaiki kedudukan Malaysia dengan pencapaian TIP yang lebih baik setanding dengan kebanyakan negara dunia," kata Alias.

Zones Blog 5 benefits of Dell VRTX converged infrastructure

The Dell PowerEdge VRTX is a revolutionary new-generation platform for small and midsize businesses and organizations, as well as remote and branch offices.

It integrates your servers, storage and networking into a shared infrastructure platform, providing extensive performance and capacity in a single, compact tower chassis. You also get the flexibility that SMBs and small and midsize organizations need to simplify their infrastructures and continue to grow.

The VRTX is powerful, scalable and affordable. And it brings order to chaos, enabling you to redefine your office IT. Order from Zones and leverage our expertise in server consolidation and converged infrastructures, as well as our Five Star Service.

Five benefits of the PowerEdge VRTX:

1. No compromise on scalable performance: Employing the latest PowerEdge technology and high-availability features, VRTX helps you gain fast application-response times, run multiple applications that need performance or low latency, power through peak-processing periods, and scale for future growth.

2. Flexible shared storage: All four server nodes have access to low-latency internal shared storage, ideal for virtualization and clustering. Local storage is also available in the chassis, which is highly economical and easier to manage than traditional SAN.

3. Integrated networking and flexible I/O: The VRTX includes a GbE embedded switch that eliminates the need to purchase a separate networking device, plus PCIe resources that are shared across the compute nodes within the chassis.

4. Simple, efficient and versatile systems management: Full-functioned, unified systems management with CMC and GeoView helps take much of the time and effort out of system administration and control. You deploy, monitor, update and maintain through a unified console that covers servers, storage and networking.

5. Seamless management integration: VRTX systems management is integrated with major third-party management tools, protecting your installed investments and allowing you to use what you know.

Petikan hadis tentang puasa Ramadhan

Petikan hadis-hadis mengenai puasa daripada Sahih Bukhari dan Sahih Muslim

Kelebihan Ramadan

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA katanya: Rasulullah SAW bersabda: "Apabila tiba bulan Ramadan, dibuka pintu-pintu Syurga dan ditutup pintu-pintu Neraka serta syaitan-syaitan dibelenggu."
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA katanya: Rasulullah SAW bersabda: "Dan sesiapa yang berpuasa di bulan Ramadan dengan penuh keimanan dan mengharapkan keredhaan Allah, akan diampunkan segala dosa yang dilakukannya sebelum itu."

Kelebihan berpuasa

Diriwayatkan daripada Sahl bin Saad RA katanya: Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya di dalam Syurga itu terdapat pintu yang dinamakan Ar-Rayyan. Orang yang berpuasa akan masuk melalui pintu tersebut pada Hari Kiamat kelak. Tidak boleh masuk bersama mereka seorangpun selain mereka. Kelak akan ada pengumuman: Di manakah orang yang berpuasa? Mereka lalu berduyun-duyun masuk melalui pintu tersebut. Setelah orang yang terakhir dari mereka telah masuk, pintu tadi ditutup kembali. Tiada lagi orang lain yang akan memasukinya."
Diriwayatkan daripada Abu Said al-Khudri RA katanya: Rasulullah SAW bersabda: "Setiap hamba yang berpuasa di jalan Allah, Allah akan menjauhkannya dari api Neraka sejauh perjalanan tujuh puluh tahun."

Akhlak sewaktu berpuasa

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA katanya: Rasulullah SAW bersabda: "Apabila seseorang daripada kamu sedang berpuasa pada suatu hari, janganlah bercakap tentang perkara yang keji dan kotor. Apabila dia dicaci maki atau diajak berkelahi oleh seseorang, hendaklah dia berkata: Sesungguhnya hari ini aku berpuasa, sesungguhnya hari ini aku berpuasa."
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA katanya: Rasulullah SAW bersabda: "Sesiapa yang tidak meninggalkan percakapan bohong dan perbuatan tidak baik, Allah tidak inginkan tindakannya menahan diri dari makan dan minum (yakni Allah tidak menerima puasanya)."

Kelebihan bersahur

Diriwayatkan daripada Anas RA katanya: Rasulullah SAW bersabda: "Hendaklah kamu bersahur kerana di dalam bersahur itu ada keberkatannya."

Kelebihan menyegerakan berbuka

Diriwayatkan daripada Sahl bin Saad RA katanya: Rasulullah SAW telah bersabda: "Seseorang itu sentiasa berada di dalam kebaikan selagi mereka selalu menyegerakan berbuka puasa."

Kelebihan Solat Tarawih dalam bulan Ramadan

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA katanya: Saya telah mendengar sabda Rasulullah SAW mengenai Ramadan: "Sesiapa yang mendirikan solat (Tarawih) dalam bulan itu dengan penuh keimanan dan mengharapkan keredhaan Allah, akan diampunkan segala dosa yang dilakukannya sebelum itu."

Kelebihan Lailatulqadar dan galakan untuk mencarinya

Diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah RA katanya: Rasulullah SAW bersabda: "Carilah Lailatulqadar pada sepuluh hari yang terakir di bulan Ramadan."

Ganjaran untuk amalan yang dilakukan pada malam Lailatulqadar

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA katanya: Rasulullah SAW bersabda: "Sesiapa yang mendirikan solat pada malam Lailatulqadar dengan penuh keimanan dan mengharapkan keredhaan Allah, maka akan diampunkan segala dosa yang dilakukannya sebelum itu."

Beriktikaf pada sepuluh hari terakhir Ramadan

Diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah RA katanya: Rasulullah SAW biasanya beriktikaf pada sepuluh hari yang terakhir dalam bulan Ramadan.

Menambahkan amal ibadah pada sepuluh hari terakhir Ramadan

Diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah RA katanya: Rasulullah SAW bermujahadah pada sepuluh hari yang terakhir bulan Ramadan tidak seperti bulan-bulan lain.

Makan dan minum kerana terlupa tidak membatalkan puasa

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA katanya: Rasulullah SAW bersabda: "Sesiapa yang terlupa sedangkan dia berpuasa, lalu dia makan atau minum, hendaklah dia terus menyempurnakan puasanya kerana dia telah diberi makan dan minum oleh Allah."

Tidak Batal Puasa Orang Yang Bangkit Dari Tidur Di Waktu Pagi Dalam Keadaan Berjunub

Diriwayatkan daripada Aisyah dan Ummu Salamah RA, kedua-duanya berkata: Nabi SAW bangkit dari tidur dalam keadaan berjunub bukan dari mimpi kemudian meneruskan puasa.

Janganlah berpuasa sehari dua sebelum Ramadan

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA katanya: Rasulullah SAW telah bersabda: "Janganlah kamu berpuasa sehari atau dua hari sebelum tiba bulan Ramadan melainkan orang yang biasa berpuasa dengan puasa yang tertentu maka bolehlah dia berpuasa."

SAPURAKENCANA PETROLEUM BERHAD

SapuraKencana Petroleum Berhad has dominated the business relating to the management and distribution of oil, this company has become one of the largest oil companies in the world. SapuraKencana Petroleum Berhad always make changes and innovations in the running process of drilling, production, and distribution, in order to achieve large profits in a short time.

This oil company has a capital of more than RM10 billion. The Malaysian government should be able to provide oil and gas with supply sufficient and priced for the people. SapuraKencana Petroleum Berhad looking for candidates who can perform the task with aplomb in this job vacancy.

Available:

1. Executive, Working Capital (Kuala Lumpur)

Responsibilities:

  • To support in all operational billing functions on a day to day basis, ensuring smooth and efficient running of the process, and integration within the group accounting function
  • Ensure claim is processed and passed in line with the agreed timeline
  • Accurate accrual at month end and assist to improve in billing efficiency
  • Support monthly actual performance reporting for the Group
  • Support the Annual Budgetary Process for the Group

Requirements:

  • Candidate must possess at least a Degree in Accountancy or equivalent.
  • Professional qualification such as ACCA, CIMA or MACPA would be an added advantage.
  • At least three (3) years of working experience in a group financial reporting role in public listed companies, preferably in Oil & Gas industry.
  • Value chain analysis
  • Strong capability to adapt to necessary changes and to lead changes
  • Excel under pressure, deliver results and observe deadline
  • Ability to work and execute well in a team
  • IT capability

Closing Date : 31/07/2013

Khamis, 11 Julai 2013

Cinta Itu Hak Ilahi

cintailahiAssalamualaikum wbt. Saya bukanlah penulis tegar,saya hanyalah manusia biasa yang masih mencari lampu yang terang di atas muka bumi ini. Saya juga bukanlah pencerita, cukuplah sekadar disini saya ingin memuitiskan bibit jatuhnya hati seorang mujahadah terhadap sang mujahid dalam bumi Allah ini. Nama diberi ana, seorang yang periang, tegas dalam kata-kata dan seorang yang sukakan dunia teknologi. Alunan muzik dari Liyana Jasmay , Cinta Bersatu bermain di gegendang telinga menaikkan semangat lagi untuk saya menulis coretan ini.

Ceritanya bermula sekitar September 2011, dek semua pelajar berebut mahu digelar mahasiswa atau mahasiswi hati terasa hambar bila kali pertama menjejakkan kaki ke IPTA di Shah Alam. Hati bergelora tidak mahu menyambung pelajaran di peringkat sarjana muda, atas desakan keluarga yang mahu saya menjadi contoh kepada adik-adik yang lain. Akhirnya saya akui juga. Pasrah dengan keadaan yang sedia ada, saya memulakan hidup saya di universiti awam dalam bidang teknologi maklumat. Seminggu selepas semua pelajar baru memulakan sesi, kami(pelajar baru) diarahkan oleh ahli Seketariat Mahasiswa Fakulti (SMF) untuk menjalankan sesi perkenalan atau lebih dikenali sebagai Program Pemantapan Wawasan. Program itu dijalankan selama dua hari, penat entah kepalang kami dibuatnya. Tetapi, peristiwa yang paling saya tidak akan lupakan adalah ketika saya mahu mengambil makanan bersama rakan baik saya, Anis.

“Aik makanan habis ke bang?”, tanya saya kepada salah seorang SMF disitu.
“Haah la awak habis. Maaf banyak-banyak”, balas SMF tersebut dalam nada yang sangat berbudi bahasa.
“Takkan tak kira berapa student yang hadir kot?”, tanya saya dalam nada yang kurang berbudi.
“Maaf awak saya gurau saja, ada lagi la”, jawab SMF tersebut sambil tersenyum.

Untuk pertama kali dalam hari yang membosankan itu, saya tersenyum dan malu-malu sehingga kawan saya pun tegur senyum kambing saya itu.

Selepas tamat program saya menjalankan hidup seperti biasa, pergi ke kelas, balik ke kelas, makan, tidur dan itulah lazimnya yang saya lakukan seharian. Tetapi bayangan lelaki yang bergurau dengan saya semasa program tersebut masih segar dalam ingatan. Teringin juga meminta maaf dengan lelaki SMF itu angkara berkasar dengannya tempoh hari hal makanan sahaja. Tapi sebabkan malu dan ego saya biarkan sahaja peristiwa itu dilekatkan dalam ingatan dan masa berlalu detik demi detik sehinggalah suatu hari.

Allah itu Maha kuasa, sebulan selepas Program Pemantapan Wawasan, semasa itu saya ingat lagi di dalam kafe fakulti, saya ingin mencari tempat duduk untuk makan.

“Awak!”. Terdengar suara seorang lelaki memanggil. Saya terus menoleh. Dan rupanya lelaki SMF itu yang memanggil sambil tersenyum. Saya terkejut dan kaget melihat dirinya. Saya membalas senyuman si dia dan cepat-cepat saya mencari kerusi untuk duduk dan saya membelakangi si dia kerana saya tidak mahu berjumpa dengan si dia kalau boleh. Malu teramat sangat sebenarnya angkara peristiwa tempoh hari.

Pulang dari kafe, saya terbayangkan wajahnya. Rasa mahu berjumpa dengan dirinya tetapi apakan daya, mungkin siapalah saya untuk dihiraukan. Di bilik kolej saya, saya log in ke akaun mukabuku saya, dan saya terlihat ada satu “friend request”. Oh dia rupanya!

Hati gembira bukan kepalang mahu melompat-lompat sahaja rasa, tambahan lagi bila si dia memulaikan konversasi kami di inbox mukabuku. Kami berbalas-balas idea dan pendapat serta saya tanyakan sedikit hal ehwal fakulti hal ini kerana si dia juga merupakan seorang leader dalam sebuah kelab dalam fakulti. Dan yang paling saya kagumi, si dia mampu memberikan nasihat-nasihat yang berguna ala ustaz gitu.

Hari demi hari kami berkawan, dari chatting di mukabuku kami saling bertukar-tukar nombor telefon. Dan sehinggalah lingkungan akhir Februari 2012 ketika itu cuti semester pertama saya sebagai seorang pelajar sarjana muda. Cuti semester kali ini memberikan 1001 makna dalam hidup saya, terbuka hati saya ini untuk lebih mendekatkan diri dengan Allah SWT dan saya bertekad untuk kelihatan lebih sopan dan mantap dari segi agama asasnya.Apalah yang mahu dikejar dalam dunia ini selain ibadah yang dilakukan hari-hari. Hati merintih memohon pada Allah supaya dipandang olehNya manusia seperti saya yang sering tidak bersyukur dengan apa yang diberikan selama ini. Ujub, takbur dan riak menjadi pegangan hidup hari-hari. Tudung dilabuhkan, stokin tangan dan kaki disarungkan, baju dilonggarkan potongannya dan Alhamdullilah hati ini tenang hanya Allah sahaja tahu. Tidak berturban, tidak berpakaian menarik perhatian (warna-warni), tidak jua berpakaian seperti bertelanjang kerana dunia ini hanyalah semantara, tidak perlu mencari perhatian mata manusia, tetapi Allah. Itulah yang saya pegang sehingga kini.

Saya semakin asyik mendengar ceramah-ceramah agama di youtube dan melayari laman sesawang yang menulis perihal agama untuk lebih mendalami ilmu Allah ini. Dan dalam banyak-banyak ceramah yang didengar, saya amat tertarik dengan bab “kahwin awal”. Betapa besar sungguh pahala seorang wanita yang hanya perlu mentaati suaminya. Dan dalam video tersebut ada juga diceritakan bahawa pahala dapat dikumpul dengan berkahwin diusia muda. Tatkala saya semasa itu pula menggila ingin “topup” pahala, saya amat teruja mendengarnya! Dan atas sebab itu juga, saya bertekad untuk berkahwin awal, dan mencari seorang lelaki yang mampu memimpin saya ke jalan yang lebih baik. Bidadari syurga menjadi pilihan, itulah azam saya ketika itu!

Tatkala semua pelajar sarjana muda sibuk menunggu masa untuk kembali ke semester baru, saya telah dilantik menjadi seorang SMF 2012/2013 bagi fakulti, tetapi dikirakan si dia sudahpun menjadi mantan SMF pada ketika itu. Saya terpaksa datang ke fakulti saya kembali di Shah Alam, untuk majlis lantikan dan angkat ikrar. Saya teringatkan yang si dia juga merupakan SMF semasa Program Pemantapan Wawasan dulu lalu saya terus menghantar SMS kepada si dia. SMS tidak berbalas tetapi tiba-tiba si dia muncul dihadapan meja tempat saya makan selepas majlis selesai.

“Awak nampak lain la hari ni”, ujar si dia.
“Cantik eh?”, jawab saya bergurau.

Si dia hanya mengangguk tanda setuju. Saya pula tersipu-sipu malu dibuatnya. Si dia duduk dan keadaannya seperti cacing kepanasan sahaja.

“Awak kenapa?”, tanya saya.

Dia diam dan tunduk. Dan cuba memulakan bicaranya.

“Awak sudi tak kalau awak jadi isteri untuk saya, ibu untuk anak-anak saya?”, tanya si dia dengan muka merah.

Saya terkejut dengan lamaran si dia dan berkata.

“Saya setuju”, jawab saya tersenyum malu.

Ramai rakan-rakan saya yang terkejut mendengar perkhabaran saya akan bertunang dengan si dia pada hari raya nanti. Ramai yang berkata saya tidak rasional menerima si dia dalam masa yang singkat. Dari kami berkenalan sehinggalah kini, kami amat menjaga batas kami sebagai pasangan tunang. Tunang bukan alasan untuk kita berdua-duaan, bermesra-mesraan dan sebagainya. Alhamdullilah menerima si dia adalah kerana ketulusan seorang lelaki yang betul-betul mencari seorang isteri. Nampak di sinar matanya dia bersungguh mencari seorang isteri dan bukanlah seorang “awek” yang dipimpin kesana kemari.

Sedangkan lidah lagi tergigit apa lagi pasangan tunang, saya memperbaiki diri saya dari semasa ke semasa kerana kadangkala perangai dan sikap saya yang agak melampaui. Tetapi saya jua masih belajar dan proses pertunangan ini merupakan satu titik permulaan saya untuk menjadi seorang isteri yang solehah. Selalu mendengar nasihat si dia dan sentiasa menyokong dengan apa yang si dia lakukan. Ya Allah , ya tuhanku betapa bersyukurnya saya kerana mengurnai hamba seorang lelaki yang soleh dan tabah. Kini terbuktinya setiap apa yang dilakukan itu ada hikmahnya jua.

Tahukah kau wahai bakal suamiku,
Allah sangat itu sangat mencintai diri ini dengan mengurniai kamu disisi?
Disini aku sedang belajar untuk menjadi dewasa dan siap untuk mendampingimu kelak.
Walaupun resah dan putus asa kadangkala menguasai diri tetapi kau singkap semuanya dengan kelembutanmu dan nasihatmu. Kadangkala jua aku tertanya kenapa Allah selalu menguji aku tepat pada hati ini? Kini ku tahu jawapannya.
Allah jua tahu dimana tempat paling tepat agar aku sentiasa mengingatiNya dan sekaligus kembali mencintaiNya.
Ujian demi ujian, dugaan demi dugaan membuatkan aku lebih teguh dan kuat, yang akan membuatkan kau pasti bangga memilikiku suatu hari kelak.
Aku yakin Allah juga mencintaimu sebagaimana Dia mencintai diriku, aku yakin Allah sedang melatih dirimu menjadi seorang mujahid yang teguh dan kuat yang pasti akan membuatkan aku jua merasa bangga memilikimu suatu hari nanti insyaallah :)

PENIPUAN Internet Semakin MENJADI Menjelang Hari RAYA Aidilfitri

Menjelang ramadhan dan akan tibanya Hari Raya Aidilfitri membuatkan ramai berusaha untuk mencari wang LEBIH. Duit raya, perbelanjaan balik, baju baru, kuih muih, rumah terbuka dan sebagainya pasti menjadi igauan sesetegah pihak sehingga memaksa mereka merancang untuk mendapat DUIT BESAR dalam tempoh yang singkat. Ini adalah antara titik KELEMAHAN yang sangat mudah dilihat oleh si PENIPU.

Di sini, Pemikir inigin memberikan satu peringatan dan nasihat kepada semua pembaca yang tergerak hati untuk mencari WANG BESAR dalam masa yang singkat di ramadhan ini. Berhati hatilah dengan tawaran yang ada disekeliling anda. Anda juga pasti perasan bahawa semakin banyak tawaran 'pelaburan' di internet dengan bermodalkan RM50, RM 100 dan sebagainya. "Apalah nilai RM100 pada masa ini kan" " Tidak salah untuk mencuba" dan pelbagai ayat pancing untuk memikat pelanggan atau bahasa lainnya adalah mangsa tipu.

Modus operandi mereka adalah menunjukkan gambar bersama wang yang banyak dan mempromosikan di laman sosial seperti Facebook dan Twitter. Percayalah, senadainya sebagaimana yang dilaungkan ; "Sehari pendapatan saya RM2000.00", anda bukanlah orang yang akan mereka ajak atau jemput untuk berniaga, KECUALI wang anda adalah sumber kepada semua pendapatan mereka tersebut.

Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman mengenal pasti 12 jenis penipuan popular di Malaysia yang digunakan golongan penjenayah kolar putih.. Antaranya :-

1. Jual beli tanah

Modus operandi: Anggota sindiket berpura-pura hendak menjual tanah yang kononnya berpotensi dijadikan tapak kilang atau tanah pertanian. Harga ditawarkan lebih murah berbanding harga pasaran, menyebabkan ramai terpengaruh. Mangsa ditunjukkan geran tanah sebagai bukti dan diminta membuat pembayaran tunai. Mangsa hanya menyedari tertipu apabila mendapati geran tanah diberikan sebenarnya palsu selepas di periksa dengan pejabat tanah dan tanah ditawarkan itu milik orang lain.

2. Tawaran pakej haji dan umrah

Modus operandi: Sindiket menyamar kakitangan Lembaga Tabung Haji atau wakil syarikat agensi pelancongan yang menawarkan pakej haji serta umrah pada harga murah dan cepat. Namun, selepas mangsa membuat bayaran, pakej ditawarkan didapati tidak wujud. Ada mangsa menyedari ditipu selepas ada dilapangan terbang dan bersedia memulakan perjalanan.

3. Bomoh buang sial

Modus operandi: Dalang mendakwa mangsa ada sial, roh jahat atau nasib malang dan berkebolehan mengubah keadaan itu jika mangsa menjalani upacara rawatan khas membuang badi. Proses rawatan biasanya mengambil masa lama dan mangsa perlu membuat bayaran ditetapkan. Mangsa hanya sedar tertipu apabila tiada perubahan pada diri dan bomoh menghilangkan diri. Ada juga mangsa wanita dicabul dan ditiduri.

4. Jual beli kereta

Modus operandi: Sindiket mencari mangsa yag memiliki kereta tapi belum menyelesaikan pinjaman atau bermasalah membuat bayaran ansuran dengan bank. Mereka menawarkan bantuan kononnya boleh menjual kereta mangsa dan menyelesaikan urusan pinjaman dengan bank. Mangsa menyedari ditipu apabila pihak bank terus membuat tuntutan bayaran atau menerima saman lalu lintas. Selepas melakukan pemeriksaan, mangsa akhirnya mendapati keretanya tidak dijual, manakala anggota sindiket penipuan menghilangkan diri bersama kereta.

5. Menyewa tanah untuk pembinaan pencawang telekomunikasi

Modus operandi: Menyamar sebagai wakil syarikat telekomunikasi seperti Celcom atau Maxis yang kononnya ingin menyewa tanah untuk didirikan pencawang. Mangsa ditawarkan bayaran sewa bulanan tidak kurang RM10,000. Bagaimanapun, mangsa diminta menyerahkan geran tanah, membuka akaun bank baru kononnya untuk memudahkan bayaran sewa dan diminta mengeluarkan semua duit simpanan dengan alasan untuk mengelak cukai pendapatan. Selepas duit diserahkan, mereka menghilangkan diri. Kebanyakkan mangsa adalah penduduk dikawasan kampung.

6. Menang hadiah utama loteri

Modus operandi: Dalang sindiket biasanya warga Indonesia yang bijak berlakon kononnya mereka memenangi hadiah utama. Anggota sindiket, termasuk wanita, mencari mangsa dikawasan awam, terutama wanita yang banyak memakai barang kemas pemilik kereta mewah dan juga wanita Umno.

Mereka mendakwa tidak boleh menuntut hadiah kemenangan kerana mereka warga asing, lalu menawarkan mangsa tiket loteri mereka dengan meminta bayaran sebanyak RM10,000 atau lebih. Biarpun jumlah itu besar, ia dikatakan jauh lebih rendah berbanding hadiah kemenangan yang kononnya RM200,000. Jika mangsa kekurangan tunai, mangsa boleh menyerahkan barang kemas dengan nilai dikehendaki. Bagaimanapun, mangsa menyedari ditipu apabila mendapati tiket loteri/ekor diberikan sebenarnya tiket menggunakan jarum dan gam.

7. Beli barang runcit dengan cek palsu

Modus operandi: Sindiket membeli pelbagai barangan runcit, namun pembayaran terpaksa dibuat dengan sebahagian kecil menggunakan tunai, manakala sebahagaian besarnya menggunakan cek, Mangsa menyedari tertipu apabila mendapati cek digunakan tidak laku, manakala syarikat dimaksudkan tidak wujud.

8. Menjual barangan yang didakwa daripada Jabatan Kastam

Modus operandi: Sindiket mendakwa memiliki barangan seperti telefon bimbit, kereta dan komputer yang hendak dijual dengan harga murah kerana ia kononnya barang lelongan kastam turut digunakan untuk menyakinkan mangsa.

Mangsa diminta membayar sejumlah wang sebagai cengkeram atau deposit sebelum barangan dihantar kemudian. Namun, penghantaran tidak dibuat dan anggota sindiket menghilangkan diri dengan wang cengkeram.

9. Menang peraduan AF (Akademi Fantasia)

Modus operandi: Menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) kononnya mangsa bertuah kerana memenangi hadiah peraduan sebanyak RM9,000 Namun mangsa perlu membuat bayaran ke satu bank sebanyak RM1,000 terlebih dulu. Mangsa menyedari tertipu apabila wang RM9,000 yang dijanjikan tidak diserahkan. Polis kesal kerana banyak kali mengeluarkan kenyataan mengenai penipuan ini, namun orang ramai masih tidak ambil berat dan sanggup ditipu.

10. Gores dan menang

Modus operandi: Dianggotai sindiket yang mencari mangsa dirumah, kedai atau tempat awam. Mangsa diberi kad dan diminta menggores diatasnya untuk mengetahui hadiah dimenangi. Hadiah dijanjikan termasuk kereta dan wang tunai. Apabila mangsa ingin menuntut hadiah di premis yang selalunya beroperasi hanya dalam tempoh singkat, mangsa diminta membuat bayaran tertentu. Seringkali mangsa hanya menerima hadiah barangan elektrik, kerusi urut atau pinggan mangkuk yang tidak setimpal dengan wang dilaburkan.

11. Tawaran bantuan kebajikan dan rumah PPRT/kos rendah

Modus operandi: Beroperansi dikawasan luar bandar dan mangsa biasanya orang tua,miskin atau ibu tunggal. Anggota sindiket menyamar kakitangan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) atau wakil yayasan kebajikan. Mangsa dijanjikan bantuan kewangan tetap bulanan atau rumah PPRT/kos rendah pada harga potongan lebih 70 peratus.

Untuk memperolehnya, mangsa diminta mengeluarkan semua wang didalam bank bagi membuka akaun baru atau membuat sejumlah bayaran, kononnya deposit pembelian rumah. Biasanya, mereka sangup mengikut mangsa ke pejabat LTH atau bank untuk keluarkan wang. Ketika urusan membuka akaun bank baru dan mangsa diminta tunggu diluar bank dan ketika itu anggota sindiket menghilangkan diri.

12. Menang cabutan bertuah dari Hong Kong

Modus operandi: Mangsa menerima SMS mendakwa menerima hadiah cabutan bertuah wang tunai mencecah RM50,000 yang diadakan di luar negara.Mangsa bagaimanapun, diminta membayar yuran pemindahan wang kedalam akaun tertentu.Selepas bayaran dibuat, wang kemenangan dijanjikan tidak di peroleh.

Pemikir cadangkan supaya anda berniaga di bazar ramadhan atau di tepi jalan kalau terpaksa juga hendak mendapatkan wang lebih. Jangan mempertaruhkan wang anda kepada sesuatu yang tidak pasti.

Sekadar satu perkongsian buat semua, ingat mereka yang tamak selalu akan rugi.. seperti anjing dengan bayang. Waspada sentiasa jangan sesekali percaya akan mereka yang anda kenali atau tidak kenali kerana pada waktu ini semua ingin mendapatkan wang yang merupakan satu bentuk meterialisme dan setiap apa yang hendak dilakukan di dunia ini memerlukan wang.

Tegar–Pengamen Jalanan

TEGAR PENYANYI JALANAN YANG KINI POPULAR

"Dan tiadalah sesuatupun dari makhluk-makhluk yang bergerak di bumi melainkan Allah jualah yang menanggung rezekinya dan mengetahui tempat kediamannya dan tempat dia disimpan. Semuanya itu tersurat di dalam Kitab (Luh Mahfuz) yang nyata (kepada malaikat-malaikat yang berkenaan)."

Q.S Hud : 6

"Dan bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan (balasan) apa yang diusahakannya;"

QS An-Najm : 39

"Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras."

Q.S Ibrahim : 7

"Orang orang yang beriman dan bertaqwa kepada Allah, Allah akan berikan rezeki dari sumber yang tidak diduga duga."

Allah memberi rezeki kepada hambanya yang berusaha.

Kalau sudah rezeki yang tidak akan kemana begitulah yang terjadi kepada seorang budak jalanan di Indonesia yang popular menjadi penyanyi cilik sekarang ini. Namanya Tegar, dulu dia seorang pengamen iaitu menjadi penghibur di jalanan untuk mendapatkan duit. Budak ni tengah popular di Indonesia.

Tegar–Aku Yang Dulu

Seorang pengamen cilik di Kota Subang memiliki suara merdu. Tak hanya itu, bocah yang disebut bernama Tegar itu pun piawai memainkan gitar kecilnya alias ukulele. Suara emas Tegar ini diunggah di YouTube dan banyak mendapat sambutan dari para pengunjung dunia maya. Bahkan tak sedikit yang memuji suara emas bocah ini.

Biodata Tegar Pengamen Cilik, Profil Lengkap Tegar Subang, PutuGiBagi

Salah satu videonya yang diunggah di youtube pada 12 Mei lalu telah ditonton lebih dari 172.621 kali saat diakses pada Sabtu (25/8) pagi. Tegar yang mengenakan kaos biru dengan celana panjang putih, tampak asyik membawakan lagu-lagu khas anak jalanan dengan alunan ukulele yang dia mainkan.

Suara dan cengkoknya yang Melayu banget membuat orang yang melihat videonya tersihir. Bahkan sebagian menyebut Tegar calon Justin Bieber Indonesia. Ada sekitar 5 video Tegar yang menyanyikan berbagai macam lagu yang diunggah ke YouTube.

Selain suara yang merdu, pengamen cilik ini juga serasi memainkan ukulele. Nada yang keluar dari gitar kecilnya itu seirama dengan lagu yang dia nyanyikan.

"Kereeeeeeen sekaliiiiiii.....saya jadi terharu. Tetap tegar se Tegar namamu ya diiiikk... Ka yau.. Semangat selalu dan semoga masa depan? lebih baik lagi," tulis seorang penikmat video.

"gw masih milih yang kaya gini, dia suaranya live. dari pada BOYBAND / GIRLBAND, sama BAND ALAY yang bisanya cuma lipsync..". komentar pembaca lainnya. Biodata Dan Profil Lengkap Tegar - Pengamen Cilik (Subang):

----------

Biodata Tegar Pengamen Cilik, Profil Lengkap Tegar Subang, PutuGiBagi

Nama Lengkap : Tegar Septian
Nama Panggilan : Tegar
Nama Populer : Tegar Pengamen Cilik (Subang), Tegar Anak Pengamen
Kota Kelahiran : Pemalang
Tanggal Lahir : 19 September 2001
Karir : Penyanyi
Single :
- Aku Yang Dulu
- Salahkah Aku MemujaMu ( Feat Netral )

Tiada jaminan kerja graduan tamat latihan perguruan

Secara prinsipnya, tiada dasar jaminan pekerjaan dalam melaksanakan pelantikan dan penempatan graduan yang telah tamat latihan perguruan di IPTA dan IPGM.
Sebaliknya, pelantikan dan penempatan guru baharu berdasarkan kekosongan jawatan yang mencukupi bagi membolehkan setiap graduan yang tamat pengajian dengan jayanya dan memenuhi syarat pelantikan skim dilantik berkhidmat dengan Kementerian Pelajaran

Demikian jawapan bertulis kementerian itu kepada soalan Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar di Dewan Rakyat, hari ini.

Dalam soalannya, Nurul Izzah meminta Menteri Pendidikan menyatakan:-

(a) rasional penghapusan jaminan kerja bagi graduan perguruan lulusan Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) dan Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA); dan
(b) perancangan jangka panjang untuk graduan ini sekiranya tidak ditempatkan di mana-mana sekolah.

Walau bagaimanapun, kementerian itu menjelaskan pelaksanaan dasar perjawatan ketat yang diputuskan oleh kerajaan mulai 2010, dan keputusan melanjutkan had umur persaraan kepada 60 tahun telah memberi kesan kepada jumlah kekosongan perjawatan yang terhad dan tidak dapat menampung bekalan graduan yang bakal bergraduat mulai tahun 2013.

Justeru, walaupun sebahagian graduan adalah ditaja oleh kementerian, pelantikan adalah tertakluk kepada kekosongan jawatan.
“Perkara ini jelas dinyatakan dalam perjanjian biasiswa yang ditandatangani antara kementerian dan graduan yang terlibat,” ujar kementerian itu lagi.

Puasa dan Kesihatan

BERPUASA Ramadhan bukan sekadar menahan diri daripada makan dan minum pada waktu siang, malah lebih daripada itu mengajar umat Islam supaya mengawal nafsu daripada perkara dilarang syariat (perkara yang membatalkan puasa dan pantang larang puasa) dan boleh memudaratkan.
Bagi tujuan itu, Islam menetapkan adab ketika berpuasa supaya ibadat mereka itu mendapat keberkatan dan mencapai tujuannya. Adab itu juga seiring dari segi perubatan dan kesihatan.
Dari segi perubatan atau kesihatan cara puasa yang tidak berkesan seperti:
· Makan terlalu banyak sewaktu sahur dan berbuka.
· Makan terlalu banyak daging, terutama bagi penghidap batu karang, gout dan alahan.
· Mengulangi makanan sepanjang malam.
· Kurang minum air pada malam hari atau lebih minum air semasa makan.
· Tidur selepas kenyang makan.
Amalan yang seperti di atas boleh mengikis manfaat dan tujuan berpuasa. Mereka juga akan berasa letih dan mungkin mengalami pelbagai masalah kesihatan daripada amalan itu. Puasa berjaya adalah yang diamalkan mengikut sunnah Rasulullah. Puasa berjaya akan membuahkan keadaan rohani dan jasmani yang dinamik, bersih dan diperbaharui!
Apa yang di perlukan ialah kawalan yang baik sewaktu berbuka dan bersahur.
Ketika berbuka, sebaiknya makanlah makanan yang senang hadam, mengandungi serat dan dalam kadar sedikit. Amalan Rasulullah memakan tamar adalah baik sebab ia mengandungi karbohidrat tinggi, di samping asid amino, antaranya triptofan yang didapati boleh menenangkan perasaan.
Untuk mengawal apa yang dimakan, perlulah bersederhana dalam menghidang juadah berbuka atau bersahur. Jika banyak yang dihidang dengan aneka jenis dan rasa, tentulah sukar untuk mengawal apa yang ada di depan mata. Ambil peluang bulan puasa ini untuk berjimat belanja, hadkan jenis dan makanan.
Begitu juga dengan air minuman. Sediakan air minum daripada bahan semula jadi. Elakkan gula putih, sirap, pewarna dan perasa tiruan dan gantikan ia dengan gula merah, madu lebah dan jus buah asli. Sediakan air yang yang ditambah dengan kembang semangkuk dan biji selasih serta getah anggur. Ini kerana makanan ini mencuci usus dan menyenangkan buang air besar.
Elakkan juga kopi dan teh kerana minuman ini mempunyai kafein yang boleh memberi terlalu banyak rangsangan kepada saraf dan jantung ketika berpuasa. Kafein juga memberi rangsangan kepada bahagian perut yang menyebabkan asid hidroklorik berlebihan dan ini akan menyebabkan keadaan gastritis.
Protein binatang adalah makanan yang paling kompleks dan susah hadam. Ia juga makanan yang mempunyai kandungan bahan buangan yang paling banyak. Keadaan ternakan dan cara yang diamalkan sekarang menyebabkan protein binatang menjadi bahan yang paling tercemar dengan kimia dan pelbagai jenis racun, termasuk kuman, hormon, antibiotik dan logam berat serta racun serangga.
Oleh kerana antara manfaat puasa ialah bahawa badan dapat mengeluarkan bahan racun yang kian lama terselit dalam lemak, daging, hati dan buah pinggang, wajar kita meminimumkan memakan protein haiwan ketika berpuasa.
Protein haiwan boleh digantikan dengan protein sayur dalam bentuk kekacang seperti kacang dal, soya, hijau dan merah, walaupun protein dalamnya tidak lengkap. Dengan mempelbagaikan sayuran dan mencampurkan jenis yang dimakan, ia akan melengkapkan antara satu sama lain.
Puasa yang berjaya dari segi kesihatan melalui tiga fasa iaitu:-
· Fasa pertama (dua hingga tiga hari)
– Perut lapar, badan letih dan cepat marah (kadar glukos dalam darah rendah).
Pada fasa pertama inilah orang berpuasa terasa amat terduga dan paling susah hendak dilalui. Ini kerana pada masa ini, badan belum terbiasa dengan keadaan perut kosong dan rutin baru yang diamalkannya.
· Fasa asidosis. (tiga hingga 14 hari)
– Kurang selera makan, nafas berbau, lidah menjadi ‘putih’ atau ‘berdaki’, badan lesu.
Fasa ini tidak berapa terkesan sebab cara puasa yang diamalkan ialah puasa separuh masa dan makan minum separuh masa. Jika kita terlalu sedikit makan, fasa ini akan dikesan dengan nyata.
· Fasa ketiga (14 hari hingga akhir puasa )
– Lidah jadi bersih, nafas hilang berbau, selera makan baik, tenaga mula pulih dan kadar glukos kembali normal.
Pada fasa ini, mental, emosi dan badan semakin ‘optimum’ dan anda menjadi seperti orang baru. Keadaan puasa begini hanya dicapai oleh mereka yang benar-benar mengawal makan dan minum supaya proses ‘asidosis dan ketosis’ dalam badan berjalan lancar.
Wali Allah mencapai peringkat spiritual yang tinggi kerana ketajaman ‘mata hati’ mereka kerana puasa yang mencapai matlamatnya.
Wallahu a’lam..