Isnin, 23 April 2012

Hak dan Tanggungjawab…

Hak – mengikut kamus dewan bermaksud .
“1. IB usaha utk memindahkan hak milik seseorang menjadi milik negara (umum); 2. perihal (perbuatan) bergaul dan bermesra (antara satu sama lain), pergaulan: Tunstall telah menekankan pentingnya kajian media massa dlm konteks kehidupan dan proses ~ sesuatu masyarakat; ~ yg dialami para siswa berjalan tanpa sekatan, apalagi mereka jauh dr perhatian ibu bapa; 3. proses mendidik seseorang utk menyesuaikan diri dgn suasana (sikap, nilai dsb) yg dapat diterima dlm masyarakat: anak-anak hari ini mudah terdedah kpd pelbagai agen ~ bukan sahaja drpd ibu bapa; ~ manusia berlaku melalui pendidikan formal dan tidak formal sejak kecil hingga sepanjang hayat; bersosialisasi melakukan sosialisasi: antara tujuan menghantar anak ke tadika adalah utk mengajarnya ~; mensosialisasikan 1. IB menjadikan milik negara, memiliknegarakan; 2. mendidik se­seorang utk menyesuaikan diri dgn suasana (sikap, nilai dsb) yg dapat diterima dlm masyarakat: komunikasi memainkan pera­nan yg penting dlm ~ ahli-ahli masyarakat; terdapat beberapa faktor yg mempengaruhi cara ibu bapa ~ anak-anak mereka.”
Tanggungjawab -
“kewajiban yg dipikul oleh seseorang, segala yg wajib ditanggung: oleh sebab itu segala pegawai polis teramat berat ~nya;”
Hari ini kita seringkali mendengar sesuatu kumpulan, individu, negara, pemimpin, rakyat dan banyak lagi kumpulan yang memperjuangkan hak masing-masing. Ada yang memperjuangkan hak individu, kebebasan bersuara, beragama, berpakaian dan ideologi. Namun sebelum itu jika kita fahami bahawa hak kamu adalah tanggung jawab bagi yang lain dan menjadi tanggungjawab kamu untuk menunaikan tanggungjawab kamu yang merupakan hak mereka yang lain. Dalam ertikata yang luas… sekiranya kamu menunaikan tanggungjawab maka tertunailah hak mereka yang lain. dan sekiranya mereka yang lain menunaikan tanggungjawab mereka maka tertunailah hak kamu.
Disini ingin dipersoalkan, sebelum kamu menuntut hak kamu. Adakah kamu telah menunaikan tanggungjawab kamu kerana tanggungjawab kamu adalah hak mereka yang lain sebagaimana dalam ajaran Islam menyatakan bahawa sebahagian daripada milik kamu merupakan hak yang lain. Ini diselaraskan lagi dengan rukun islam yang mewajibkan zakat yang merupakan hak mereka yang lain.
Oleh itu sebelum anda menuntut hak anda, tunaikan tanggungjawab anda terlebih dahulu, maka secara automatik anda akan mendapat hak anda tanpa perlu menuntut daripada mereka yang bertanggungjawab terhadap hak anda itu….

Khamis, 19 April 2012

Ketepikan Kekurangan Ambil Kebaikan

Ada suami yg tak pandai urusan rumahtangga namun dia bijak berjenaka, meriah suasana.
Ada suami jarang menghadiahkan bunga tapi selalu membelanja anak dan isteri makanan istimewa. Ramai juga suami yg tak tahu memujuk tapi pandai bertolenransi bila diminta bantu sini sana.
Ketepikan kekurangannya dan ambil kelebihan, pasti wahai isteri..awak akan rasa bertuah beroleh suami seperti dia..

1. Hendaklah isteri ingat bahawa dirinya (perempuan) itu dijadikan oleh Tuhan Yang Maha Bijaksana untuk lelaki. Lelaki dijadikan menguasai perempuan dan menjadi pemimpin baginya. Oleh itu tidak patut bagi seorang perempuan berfikiran atau bercita-cita hendak menguasai dan menundukkan suami dalam segala hal.
2. Hendaklah ia bekerja dan berusaha dengan seberapa daya untuk menambat dan menggembirakan hati suami supaya suami cinta dan sayang kepadanya dengan berkekalan.
Setengah ikhtiar itu ialah: Manis muka, Halus perkataan, Bersolek setiap hari dan waktu dan Bersikap manja di hadapannya.
3. Isteri hendaklah memerhatikan tabiat suami tiap-tiap hari tentang kesukaan dan kebenciannya. Apa-apa kesukaannya disempurnakan oleh isteri dan apa-apa kebencian ditinggalkan.
4. Jangan banyakkan permintaan atau memberati suami dalam perkara yang tidak dapat menyempurnakannya apatah lagi jika ia tidak mampu kerana perbuatan demikian merunsingkan suami.
5. Jangan sekali-kali meninggalkan rumah tanpa izin suami atau melanggar perkara yang tiada gemar dan jangan pula suka membantah jika disuruh. Apabila disuruh eloklah dilaksanakan.
6. Isteri hendaklah sentiasa ada di rumah ketika suami pulang dari kerja, melainkan kerana terpaksa atau ada hajat besar dan bila-bila suami batik hendaklah disambut dengan balk dan bersolek pula.
7. Janganlah pergi mendapatkan bomoh, pawang, tukang sihir atau tukang tilik untuk memperlihatkan hal suami atau menambat hatinya. Ini semua berdosa serta membuang wang dan membazir.
8. Jangan suka menceritakan kecantikkan perempuan lain atau memuji-muji anak isteri orang lain di hadapan suami apatah lagi memburuk-burukkan mereka kerana memuji perempuan lain itu mungkin membukakan pintu nafsu suaminya kepada perempuan lain. Manakala mengeji atau memburukkannya pula dikhuatiri kalau-kalau perempuan itu kerabat suami.
9. Hendaklah cermat dalam perbelanjaan hari-hari. Umpamanya jika diberi belanja untuk seminggu, janganlah habiskan kesemuanya. Bahkan hendaklah disimpan sedikit. Wang simpanan itu jangan pula dibelanjakan untuk perkara yang tidak penting bahkan untuk persiapan atau persediaan apabila datang kesusahan kerana barang siapa bercermat akan terselamat daripada kepapaan.
10. Jangan suka berhutang. Jika terpaksa sebaik-baik beritahu suami dan hutang itu ialah kerana muslihat rumahtangga dan bukan muslihat diri sendiri.
11. Jangan ceritakan perbelanjaan harian sama ada banyak atau sedikit kepada orang lain.
12. Hendaklah makan minum untuk suami sama ada di sebelah pagi, tengah hari dan malam disediakan pada waktunya. Jangan sampai diminta atau disuruh, supaya tidak tergendala pekerjaan suami.
13. Hendaklah suami dan isteri menjaga kesihatan dengan seboleh-bolehnya dengan melakukan senaman dan jaga makanan dan minuman, jaga kebersihan dan jaga perasaan yang tenteram. Jika semua nasihat itu disempurnakan oleh para suami dan isteri, rumahtangga dan pergaulan suami isteri akan berada di dalam aman dan bahagia.
Setiap kekurangan dalam diri individu diseimbangkan dengan kelebihan lain yang perlu di terima. Usah kita mengharapkan sesuatu yang sempurna dalam kehidupan, mustahil akan ada insan yang sempurna dalam kehidupan ini. Pasti akan ada kekurangan dalam diri masing-masing dan kekurangan itu diseimbangkan dengan kelebihan lain. Kerana itulah Allah Maha mengetahui, dari setiap kejadian dan ciptaanNya. Lengkap melengkapi antara satu dan lain. Itulah kehidupan yang harmoni untuk menyempurnakan kehidupan yang lain. dan menyempurnakan kehidupan sendiri.

















WANITA SI PENGGIGIT BIBIR

Pernah tengok tak wanita menggigit bibirnya? Tentu pernah kannn??? Mungkin juga ada di antara teman-teman atau pun kekasih anda sendiri yang suka menggigit bibir. Kelakuan menggigit bibir ini sudah menjadi satu tabiat buat kebanyakan wanita. Tak di nafikan ia kadang-kadang mendatangkan kesan sensual kepada lelaki yang memandang… Aiyohhh!!!
Namun, tahukah anda bahawa di sebalik tabiat wanita yang suka menggigit bibir itu ada rahsia tersendiri yang dapat diungkapkan..
Kali ini apakata kita cuba mengungkap rahsia peribadi atau personaliti WANITA SI PENGGIGIT BIBIR
●Gigit bibir bawah.
Wanita ini adalah seorang yang berani serta bijak menggoda. Tiada sedikit pun perasaan ragu dalam dirinya dan dia juga tidak segan untuk memulakan langkah pertama memikat seseorang lelaki yang disukainya.
●Gigit bibir atas dan bawah.
Wanita yang amat bijak memujuk dan pandai meraih simpati lelaki. Menggigit bibir atas dan bawah bersilih ganti dengan raut wajahnya yang polos serta renungan matanya yang kuyu membuatkan lelaki yang memandang seolah-olah kasihan lantas memberi perhatian padanya.
●Gigit hujung bibir.
Sambil menggigit hujung bibir biasanya wanita ini menundukkan mukanya memandang kebawah. Waktu dia sedang berfikir adalah waktu paling kerap dia melakukan tabiat ini. Pada waktu itu dengan pelbagai ekspresi wajahnya pasti membuat lelaki tersenyum dengan gelagatnya. Seorang yang selalunya tidak malu untuk berterus terang menyatakan perasaannya.Tetapi jika dia dalam keadaan marah, pastinya bermacam-macam kata-kata kasar, maki hamun dan cacian yang keluar dari mulutnya tanpa mempedulikan perasaan orang lain.
●Gigit sambil mengatup bibir.
Wanita yang pemalu, cepat gugup dan amat sukar didekati atau diajak berbual. Seorang yang sukar sekali untuk setia terutamanya jika dia tahu yang dia mempunyai kelebihan berbanding pasangannya. Tetapi dia seorang yang suka dan rajin menolong orang lain tanpa meminta sebarang balasan.
●Gigit dan mengulum bibir.
Di kategorikan sebagai wanita yang ‘hangat’ dan berani. Dia ibarat jinak-jinak merpati. Amat mudah untuk didekati tetapi sukar sekali ditakluki. Namun, dengan gayanya yang seksi dan menggoda, amat mudah pula bagi dirinya menakluki seseorang lelaki.
●Gigit dan membasahi bibir.
Wanita yang pandai mengundang keghairahan lelaki yang memandang tetapi amat licik. Seorang yang tiada keyakinan diri, kuat cemburu dan biasanya panas baran. Ada sesetengahnya juga yang bersifat pengikis atau ‘pisau cukur’. Sikap manja wanita ini yang kadang-kadang berlebihan atau sengaja dibuat-buat boleh membuatkan orang lain rimas dan bosan.
Demikianlah yang dapat diungkapkan tentang peribadi wanita penggigit bibir.

Kelebihan Berselawat

image

Rabu, 18 April 2012

Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 1 Tahun 2012

image
Dapatkan Disini, tidak perlu menunggu, tidak perlu bersesak, just come and read.. U also can download from here.

Harga Sebuah Iman.

imageTersebut kisah ada seorang Imam yang telah dipanggil ke suatu tempat untuk menjadi Imam tetap di sebuah masjid. Telah menjadi kebiasaan Imam tersebut selalu menaiki bas untuk pergi ke masjid.

Pada suatu hari, selepas Imam tersebut membayar tambang dan duduk di dalam bas, dia tersedar yang pemandu bas tersebut telah memulangkan wang. Baki yang lebih daripada yang sepatutnya sebanyak 20 sen.

Sepanjang perjalanan Imam tersebut memikirkan tentang wang 20 sen tersebut.

"Perlukah aku memulangkan 20 sen ni?". Imam tersebut bertanya kepada dirinya.

"Ah... syarikat bas ni dah kaya... Setakat 20 sen ni, nak beli roti canai pun tak cukup," hati kecilnya berkata-kata.

Apabila tiba di hadapan masjid, Imam tersebut menekan loceng dan bas tersebut pun berhenti.

Ketika Imam tersebut ingin turun sahaja daripada bas, tiba-tiba seakan-akan dirinya secara automatik berhenti dan berpaling ke arah pemandu bas tersebut sambil memulangkan wang 20 sen tersebut.

"Tadi kamu beri saya wang baki terlebih 20 sen", kata Imam tersebut kepada pemandu bas tersebut.

"Owh... terima kasih! Kenapa awak pulangkan 20 sen ni. Kan sedikit je nilainya," pemandu bas tersebut berkata.

Imam tersebut menjawab, "Wang tersebut bukan milik saya, sebagai seorang muslim saya perlu berlaku jujur."

Pemandu bas tersebut tersenyum, dan berkata, "Sebenarnya saya sengaja memberi wang baki yang lebih sebanyak 20 sen ni, saya nak uji kejujuran kamu wahai Imam. Saya sudah berkali-kali berfikir untuk memeluk Islam."

Imam tersebut turun dari bas dan seluruh jasadnya menggigil dan kesejukan. Imam tersebut berdoa sambil menadah tangan, "Astaghfirullah!!! Ampunkan daku Ya Allah... Aku hampir-hampir menjual harga sebuah iman dengan 20 sen!!!"

p/s : Janganlah gadai iman kita dengan seberapa besar pun nilai wang. Kerana iman tidak boleh dijual beli...

Oghe Kelate

dari movie Budak Kelante; Mafaka, Danny, Bienda
1. Kelantanese use a proper Malay word.
Tidak seperti negeri-negeri lain di malaysia, orang kelantan tidak merosakkan perkataan yang terdapat didalam bahasa melayu standard. seperti contoh:
Ulau - Melaka
Ulaq - Kedah
Ulor - Johor
Ular - Kelantan ( ooo-laaa)
dan banyak lagi…
2. Kelantanese don’t ‘cakap kelantan’.
Orang kelantan tidak cakap kelantan, mereka ‘kechek kelate’. Bahasa kelantan mungkin merupakan bahasa yang paling sukar untuk difahami diantara kebanyakkan dialek yang ada di malaysia (selepas bahasa sarawak, dan sabah).
Bahasa kelantan tidak menggunakan imbuhan dihadapan sesuatu perkataan tetapi lebih kepada menggunakan sabdu, dan ayat didalam bahasa kelantan tidak dimatikan dihujungnya. contoh:
betina - tino (Ttee-nor)
berjalan - jale (Jjaa-ley)
bermain - maing (Mmaa-eng)
perbualan - buale (Bbua- ley)
pemerintahan - meritohe (Mme-ghi-toh-he)
contoh ayat:
“Toksoh buak peghanga po kegho, tokleh napok Ttino lalu” - Tak usah buat perangai serupa kera, tak boleh nampak perempuan lalu
“Maghi kito gi Jjale ghumoh pok peng, che buleh duik Ghhayo” - Mari kita pergi berjalan rumah pak arifin, ada ‘chance’ boleh duit raya
3. Kelantanese have their own currency.
Mungkin ramai yang tidak tahu tapi orang kelantan tidak menggunakan matawang RM atau ringgit malaysia. Mereka mempunya matawang mereka sendiri iaitu Riyal atau sebutan nya lebih berbunyi ‘ghiya’. Walaupun ‘ghiya’ kelantan tidak diniagakan di pasaran antarabangsa dan exchange rate antara ‘ghiya’ dan RM adalah sama, malah wang yang digunakan adalah sama. Tetapi Ringgit adalah lebih kecil sekiranya digunakan di kelantan. Contoh:
Situasi seseorang menggunakan Ringgit di pasar Siti Khadijah Kota Bharu:
“Makcik, sayur ni berapa ringgit selonggok?”
“oohh, sayur kakung nih 2 Ringgik selonggok”
Situasi yang sama, tetapi menggunakan ‘ghiya’
“Mokcik, sayur kakung nih brapo ghiya slonggok ..?”
“slonggok tigo amah*, kalu nok ambik duo longgok, 2
ghiya”
perhatikan harga selonggok kangkung meningkat 50 sen dari harga dalam ‘ghiya’, malah dijualnya pulak dengan harga 2 longgok 2 ‘ghiya’ (atau 2 ringgit)
4. Kelantanese and ‘Budu’
Orang kelantan yang tipikal, amat gemar memakan budu dan ulam. Budu merupakan lebih dari sos untuk menyedapkan makanan, applikasi budu didalam makanan tiba ketahap ianya dijadikan kuah bagi mereka yang berdarah kelantan tulin.
contoh:
saiful: “aduh nampak gaya makan nasi ngan ikan rebus jelah kita malam ni” (sambil berwajah sedih) shazmin: “perrgghh, ni kalau ada budu ngan limau nipis, kena pulak ulam raja…” (sambil meleleh air liur)
So, kita dapat tahu dari situasi ini, shazmin adalah orang kelantan. (pergghh… budu ngan ulam raja)
5. Kelantanese are soft.
Orang kelantan adalah terkenal dengan sifat lembut mereka. Sifat sederhana dan pemalu merupakan sifat yang paling jelas. Tetapi sekiranya mereka berada didalam kelompok yang mereka berasa selesa, mereka merupakan orang paling friendly dan kuat berseloka.
6. Kelantanese doesn’t hold to ‘adat’ rules.
Bagi mereka yang tidak tahu, orang kelantan merupakan masyarakat yang paling mudah dibandingkan dengan masyarakat dinegeri lain apabila masuk kedalam bab adat resam dan perkahwinan. Ini adalah mereka kurang atau hampir tidak berpegang kepada sebarang adat. Tidak seperti masyarakat di Negeri Sembilan yang kuat dengan Adat Pepatih dan berbagai-bagai lagi adat-adat di malaysia. Orang kelantan lebih kepada memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan didalam islam.
Masyarakat kelantan tidak ada pantun (minang), bayar tol (bagi orang johor), bersanding, kenduri 3 hari 3 malam, pulut kuning dan sebagainya. Ia bergantung kepada pasangan pengantin dan keluarga sekiranya ingin mengadakan adat-adat berikut tetapi ianya adalah tidak wajib, dan masyarakat kelantan kebanyakkan lebih gemar kepada kesederhanaan. Ayat yang biasa didengari adalah:
“buak gapo buak bendo-bendo lagu tuh, Bbazir pitih”
(buat apa nak buat benda-benda macam tuh, membazir duit) . Jika ada yang ingin mencari bakal isteri, bolehlah cari orang kelantan.
7. Kelantanese and Nik Aziz
Orang kelantan lebih gemar dikenali sebagai anak murid Nik Aziz. Orang kelantan tidak melihat Nik Aziz sebagai menteri besar tetapi lebih kepada seorang tuan guru. Ini adalah kerana tuan guru Nik Aziz sendiri adalah seorang guru agama dan masyarakat kelantan menghormati beliau lebih sebagai seorang guru agama lebih daripada seorang menteri besar.
8. Moon Kite (wau bulan)
Wau bulan merupakan permainan traditional orang kelantan, tetapi lebih kepada mereka yang tinggal di pesisiran pantai. Ini adalah kerana angin yang kuat dan dahulunya ketika angin kuat mereka tidak boleh pergi menangkap ikan oleh itu mereka mengisi masa lapang dengan bermain wau.
9. Wayang kulit
Masyarakat kelantan merupakan pelopor didalam bidang perfileman, sebelum wujudnya Tanjong Golden Village (TGV) dan Golden Screen Cinema (GSC) masyarakat kelantan sudah lama ada Ketereh Village Cinema (KVC) dan Kedai Lalat Village Cinema. Malah wayang kulit terdapat dimana-mana kampung di kelantan (sebab itu kota bharu tak ada panggung wayang).
10. Thailand (golok)
Orang kelantan gemar membeli-belah di golok, ini adalah terdapat bermacam-macam barangan yang boleh didapati di golok, dari baju-baju, barangan elektrik, barangan dapur hingga ke mercun boleh didapati di golok. Oleh itu orang kelantan tidak memerlukan shopping complex yang besar-besar seperti di negeri-negeri lain yang hanya akan menimbulkan masalah jalan raya, dan menjadi tempat muda-mudi berpeleseran. Di golok, kanak-kanak, remaja, makcik-makcik dan nenek-nenek semuanya boleh membeli belah bersama-sama.
11. orang kelantan mempunyai berbagai kata ganti nama mengikut keadaan tertentu
‘kito’ digunakan bila bercakap dengan orang lebih tua
ambo’ untuk menunjukkan humbleness
kawe’ dengan kenalan biasa
aku’ dengan member2 rapat
oghe’ dengan family
sayo’ untuk formality

Human Brain

image
Sekiranya anda mampu membca apa yang dituliskan disini, bermakna anda adalah manusia kerana hanya otak manusia sahaja yang mampu membaca iaitu menafsirkan apa yang cuba disampaikan. Sehebat manapun komputer yang dicipta tidak mampu membaca ini

Sekiranya anda merasakan diri anda tidak cerdik, pandai ataupun bijak anda salah kerana anda sememangnya bijak melebihi mereka yang memiliki gadget-gadget yang canggih dan terkini dalam tangan mereka… 

Sekiranya ini dimasukkan kedalam gadget yang terkini nescaya gadget berkenaan akan mengeluarkan mesej kesilapan atau error message

Tetapi bagi mereka yang terlibat dengan industri editing atau kerja-kerja semakan ejaan atau seumpanmanya.. ini adalah masalah besar bagi anda kerana otak anda mampu mentafsir apa yang cuba disampaikan walaupun ejaannya salah-silap dan terdapat kesalahan kesalahan seumpamanya yang lain.

Selasa, 17 April 2012

AdSense Pays Billions Each Year – 6 Tips Away to Getting Your Share

Marketers have more than one potential road to revenue. One of those would be Google’s AdSense, even though a few people have argued at times that it’s a PPC (Pay Per Click) prototype. They claim that it would take several ‘clicks’ to compare to the same revenue you could achieve with a lone affiliate sale. And, that rings a little true.
image
But, not all websites are created for the same purpose, even affiliate programs.
Websites are not always developed for selling a product, such as computer software, or a service, such online backup programs. There are several informative sites also on the Internet, and could be for reviews, or blogs.
Let’s talk about blogs for a moment. A while back I did some work for Joan Mylchreest, creating some backlinking for her website, AllWallDecor.com. She worked for years at an interior design company, until they succumbed to bankruptcy. Joan knew that she could draw from all of her experience working in wall design and create her own Internet business.
Joan, like many other people, had knowledge and experience that was highly sought after. It was her knowledge, not necessarily her labor or products that people wanted. So, she created her own site.



Great and Easy Steps in Getting Started

Before I go any further, I would like to discuss how easy it is to create a quality website, with WordPress. You can build your own professional site with the multitude of plugins and themes they offer, easily.
Plugins from WordPress will allow you to optimize your site with perks such as contact forms for readers to communicate with you, as well as ad management and imaging.
These will not only allow for an easy development of your site, but also help significantly in maintaining it. Take for example the ad management plugin…ads that expire will be automatically dropped from your site. This means you won’t have to waste valuable time in doing it manually.
Many of their options will help you with time management, allowing you to dive into other areas that require your attention. Think of the time you can spend on creating quality content, if you aren’t tied to basic maintenance issues with your site.
For beginners to the experienced, WordPress is there to show you how to create a website that will make you proud.




Affiliate Products Not Always Enhanced with a Wide Reach

When someone considers working with SEO, they need to keep in mind the use of their keyword, or keyword phrase. Placing it directly in the domain name is ideal. An example would be Joan’s keyword phrase, which is ‘wall décor’. That is a very broad term, considering that it could be wallpaper, paintings, mirrors, and just about anything that might be considered wall décor, even if you don’t.
My point is that with a wide-reaching keyword, or keyword phrase, it can bring in a large variety of people searching for a particular product. This isn’t necessarily going to bring a lot of benefit to you, if you are selling an actual item, or service.

The Flip Side of That Coin…

If your site is an informative site, such as review or blogs, then you might be interested in bringing this amount of traffic to it, especially if you utilize AdSense. They soak it up and bring loads of traffic with it, especially if the content is high quality. In fact, the more pages, the better. AdSense advertisers love the opportunities that multiple, high quality pages can bring their way.
It’s a fairly simple process. AdSense scans pages for the keywords, or keyword phrases which have been purchased by advertisers, and in turn could bring them more business. And, if your content is well-written, the keywords can be easily placed with a natural flow.
However, if you want to take it up a notch, read on…

Take Your Website up a Notch for Maximum Results

Anytime you want to create, or update your website, each page should be looked at carefully, regardless of what type of your site is…informative, or sales. Google can do some amazing things for your site, such as boost your ranking and profits from advertising. However, the following tips can boost your chances even more:
  1. Place your keyword, or keyword phrase, directly within your page title.
  2. Include your keyword/phrase in the meta description. This description is often placed by Google directly below your link, so focus on creating a special write up (160 characters) that will catch the eye of your targeted audience. If you don’t create your own, Google will simply take the first 160 characters from your original content.
  3. Headlines are important enough to warrant special attention. Place your keyword phrase in your h1, h2, as well as h3 tags.
  4. Google has the capability of sending traffic your way based on your images as well. So, place your keyword/phrase into the alt text of your images so they can direct the appropriate audience to your site.
  5. Keyword placement is important. It has to be natural, but effective. It should be placed relatively quickly (within first 90 characters), and also in the last paragraph. If the content is written well, it could also be within the body, in a natural flow. However, be careful to not go over 2% density.
  6. Linking, both Internal and external will help with the Search Engine Results Page (SERP). An anchor text with keyword can lead traffic to an outside site. You can also direct traffic to another page in your own site, with an internal link.
These tips might sound simple. But, that’s because they are. Google is there to help you with ranking and profits from AdSense, if you just follow the basic tips I shared above.
If I could say just one more thing, it would be that even if you don’t want to get involved with AdSense, make sure you pay close attention to your keyword placement, and quality of content. If are selling a specific product or server, yet the keyword is too broad, you are opening the door to unnecessary traffic…and potentially lots of it.
Now that you know my take on it all, hopefully it will help you to bring your site to new levels.
Jason Monroe is a successful freelance writer and Internet entrepreneur who has used his skills to help others make a website and become proficient in their careers as well.



Jumaat, 13 April 2012

Lelaki Buncit Tarikan Buat Wanita Cantik

Lelaki perut buncit, memang saham tinggi. Tak percaya? Tengok je sapa-sapa lelaki yang berperut buncit ...isteri mereka mesti lawa segak bergaya. Dan yang tak tahannya, dah la buncit, umur lak jauh beza dengan pasangannya yang cantik lawa. Ada tu beza sampai 10 tahun tu.
Bukan jadi kehairanan, memang yang perut buncit ini ada kelebihan sendiri. Perempuan tak kesah sangat pasal penampilan ni, kerana mereka tahu lelaki buncit ini ada ciri-ciri yang mereka cari. Apa dia ciri-ciri tu? Hmm korang kenalah fikir sendiri.... cuba cari subjek lelaki berperut buncit dan ada bini cantik ..... dan cari apa ada pada lelaki tersebut.
Aku buncit ... tapi tak adalah sebuncit mereka yang benar-benar buncit. Mungkin buncit sebab banyak makan bersulam air, tak pun sebab aku gemar layan bantal lepas makan ....ibarat ular sawa kekenyangan membaham anak rusa nani baru tumbuh ekor.
Memandangkan ada faktor lain yang buat lelaki buncit istimewa, maka itu sebab ramai lelaki tak kesah mereka jadi buncit. Perempuan cun pun tak hairanlah lelaki yang mereka cintai tu buncit, cumanya mereka je jadi risau jika mereka pula yang buncit ... yelah, lelaki ... ada kuota lebih.... perempuan nak tak nak kenalah maintain body agar suami buncit mereka tak lari ke perempuan yang lebih cantik dan lebih umphhh dari mereka.



Dah Kahwin Tapi Masih Berzina…

Apa Yang Mengarut Nie.. Dah Nikah Dahler.. Apa Nak Bising Lagi.. Kubur lain-lain.. Berani buat berani tanggung…
Bukannya nak bising atau nak menyibuk, tetapi kerana kubur lain-lain dan terasing itulah hendak dikongsikan bersama dengan semua, Ingatkan nak tolong sekarang… kelak nanti tak dapat nak tolong. Maklumlah kubur lain-lain… tak dapat nak bantu…
Sesungguhnya, permasalahan ini berat. Perhatikan soalan 1 – 5.
Perkahwinan seumpama ini Hari ini memang tersangat biasa kerana keluarga biasanya memilih jalan ini untuk menutup malu. Bila dapat tahu anak pregnant luar nikah, cepat cepat kahwinkan.
Berdasarkan kenyataan ini, nikah itu TIDAK SAH, maka pasangan itu kelak hidup dalam zina sampai bila-bila….
Persoalan ini telah diajukan kepada seorang Imam, di mana banyak persoalan lain timbul dari persoalan pokok tersebut. Saya kongsikan bersama anda di sini kerana ianya amat penting:
Apakah langkah yang sewajarnya sekiranya seorang gadis belum berkahwin didapati hamil anak luar nikah?Gadis itu tidak boleh berkahwin sehingga bayi itu dilahirkan.
Sekiranya lelaki yang bertanggungjawab itu bersedia mengahwini gadis itu, bolehkah mereka bernikah?
Tidak. Mereka tidak boleh bernikah sehingga bayi itu dilahirkan.
Adakah pernikahan itu sah sekiranya mereka berkawin?Tidak. Pernikahan itu TIDAK SAH. Seorang lelaki tidak boleh mengahwini seorang wanita hamil, walaupun lelaki itu merupakana ayah kepada bayi yang dikandung itu.
Sekiranya mereka bernikah, apakah tindakan mereka untuk memperbetulkan keadaan?
Mereka mesti berpisah. Perempuan itu mestilah menunggu sehingga melahirkan, atau sehingga sah dia tidak mengandung, barulah mereka boleh bernikah sekali lagi, secara sah.
Bagaimana sekiranya keadaan itu tidak diperbetulkan?Maka mereka akan hidup di dalam zina kerana pernikahan itu tidak sah!!!
Apakah hak seorang anak luar nikah?Kebanyakan pendapat mengatakan bahawa anak itu TIADA HAK untuk menuntut apa-apa daripada ayahnya.
Sekiranya hukum mengatakan lelaki itu bukan ayah kepada anak tersebut, adakah itu bermakna dia bukan mahram kepada anak perempuannya sendiri?Ya. Dia tidak boleh menjadi mahram.
Sekiranya seorang lelaki Muslim dan seorang wanita Muslim (atau bukan Muslim) ingin bernikah setelah bersekedudukan, apakah tindakan yang sewajarnya?Mereka mesti tinggal berasingan segera dan menunggu sehingga perempuan itu haid satu kali sebelum mereka boleh bernikah.>
Sekiranya saya kenal/tahu seseorang di dalam keadaan ini, apakah saya perlu memberitahu kepadanya, atau lebih baik menjaga tepi kain sendiri?Anda wajib memberitahu, kerana itu sebahagian tanggungjawab anda sebagai saudaranya. Mereka harus diberi peluang untuk memperbetulkan keadaan mereka, kalau tidak semua keturunan yang lahir dari pernikahan tidak sah itu adalah anak-anak yang tidak sah taraf.
Kesimpulannya: Ibubapa, saudaramara, org2 kampung, tok2 imam, tok2 kadi Dan saksi-saksi yang tahu akan keadaan tersebut tetapi mendiamkan, membiarkan atau membenarkan pernikahan tersebut diteruskan maka mereka juga tidak terlepas daripada menanggung azab Dan seksaan samada didunia atau pun diakhirat….
Tolong jangan abaikan email ini. Ini merupakan satu perkara yang serious jadi, fahami Dan dalami betul-betul Dan bincanglah dengan Imam/ustaz sekiranya perlu. Mafhumnya:
Katakanlah: ‘Sesungguhnya sembahyangku Dan ibadatku, hidupku Dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara Dan mentadbirkan sekalian alam’.
WAHAI PARA SAHABATKU. .. .INSAFI LAH DIRI.
USTAZ ROSLI ALHAFIZ

Khamis, 12 April 2012

PCD–Pitch Circle Diameter

imageMany people are confused with those definition. PCD, OFFSET and CENTERBORE is totally important thing or definition when you are going to buy a new sport rims. Here is some explanation about it and some guide to choose a sport rims that suitable for your car.
WHAT IS PCD?
WHAT IS RIMS PCD, OFFSET & CENTERBORE? DEFINITION & GUIDE TO CHOOSE SPORT RIMS
The meaning of PCD? PCD stands for pitch circle diameter and is the diameter of a circle drawn through the centre of your wheel’s bolt holes. ]
P.C.D. is measured in millimeters and also indicate the number of studs or bolts the wheel will have. Proton Alloy Wheels are usually either 4×100: i.e. 4 bolt holes drilled through the centre of an imaginary 100mm circle.
About the holes & bolts attached, most Proton & Perodua Cars have 4 bolts, most U.S. passenger cars have 5 bolts while compact models sometimes have only 4 and pick-up trucks can have as many as 6 or 8. In contrast, some smaller French cars, including the Citroën 2CV, Renault 4 and some Peugeot 106′s and Citroen Saxos only have three which is same with Proton Tiara.
WHAT IS RIMS PCD, OFFSET & CENTERBORE? DEFINITION & GUIDE TO CHOOSE SPORT RIMS
RIM PCD OFFSET AND CENTERBORE OF MAZDA, NISSAN & TOYOTA (picture above)
If you can see the schedule above shows some PCD of cars. The vehicle with more holes like Land Cruiser is because of the SUV needs more strength to hold the rims.
Some aftermarket rim manufacturers do provide universal-fit rims which have elongated lug holes (or 8-10 holes which cover multiple bolt patterns) which will fit a wider-range of vehicles.
The most common PCD values are 100 mm and 114.3 mm. This difference arises from the manufacturers’ measurement convention – whether they are designing around metric values (100 mm) or imperial values (4.5 inches, i.e. 114.3 mm).
WHAT IS RIMS PCD, OFFSET & CENTERBORE? DEFINITION & GUIDE TO CHOOSE SPORT RIMS
RIM PCD OFFSET AND CENTERBORE OF BMW, HONDA, HYUNDAI, KIA(picture above)
WHAT IS RIM OFFSET?
The offset, measured in millimeters, can be negative or positive, and is the distance from the hub-mounting surface to the rim’s true centerline. A positive offset means the hub-mounting surface is closer to the outside edge of the wheel, i.e. the wheel wraps around the hub and brake hardware more deeply; a negative offset means the hub-mounting surface is closer to the inside edge of the wheel and wheel sticks outwards more than inwards.
Negative Offset wheels have their mounting face toward the rear of the wheel – powerful rear-wheel drive cars often have wheels with negative offset. This is the contributing factors of being a bigger “lips” rim.
When selecting aftermarket wheels, a wheel with too little positive offset will be closer to the fender, and one with too much positive offset will be closer to the suspension components. Wheel width, offset and tire size all determine the way a particular wheel/tire combination will work on a given car.
To maintain handling characteristics and avoid undue loads on bushings and ball joints, the car manufacturer’s original offset should be maintained when choosing new wheels unless there are overriding clearance issues.
WHAT IS RIMS PCD, OFFSET & CENTERBORE? DEFINITION & GUIDE TO CHOOSE SPORT RIMS
Offset also affects the scrub radius of the steering and it is advisable to stay within the limits allowed by the vehicle manufacturer. Because wheel offset changes the lever-arm length between the center of the tire and the centerline of the steering knuckle, the way bumps, road imperfections and acceleration and braking forces are translated to steering torques (bump-steer, torque-steer, etc) will change depending on wheel offset. Likewise, the wheel bearings will see increased thrust loads if the wheel centerline is moved away from the bearing centerline.
WHAT IS CENTERBORE?
The center bore of an alloy wheel is the size of the hole at the back of the wheel which the hub fits into. To help the wheels to seat properly this hole needs to be an exact match to the size of the hub. Please refer to the first picture above this articles.
Some factory wheels have a centerbore that matches exactly with the hub to reduce vibration by keeping the wheel centered. Wheels with the correct centerbore to the car they will be mounted on are known as hubcentric. Hubcentric wheels take the stress off the lug nuts, reducing the job of the lug nuts to center the wheel to the car.
Wheels that are not hubcentric are known as lugcentric, as the job of centering is done by the lug nuts assuming they are properly torqued down. Centerbore on aftermarket wheels must be equal to or greater than that of the hub or the wheel cannot be mounted on the car. Many aftermarket wheels come with “hubcentric rings” that lock or slide into the back of the wheel to adapt a wheel with a larger centerbore to a smaller hub. These adapters are usually made of plastic but also in aluminium.















Selasa, 10 April 2012

Anda Adalah Penentu

Pilihan di tangan anda, anda memilih untuk mengikuti laluan yang anda sukai. Tiada paksaaan.. Tetapi pilihlah apa yang akan menguntungkan anda hari ini, besok dan masa akan datang…
Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman.
(A-li'Imraan 3:139)
"Atas dunia ni kita hanyalah hamba. Selepas dunia ni ada pula mati. Persediaan untuk mati ni tidak pernah diajar oleh sekular dan demokrasi, ia hanya disebut oleh Islam. Sedangkan mati ini ialah komponen kepada hidup, sebagaimana pagi merupakan komponen kepada petang. Justeru, nak lakukan persediaan untuk mati inilah manusia perlu merujuk kepada Islam."

Jumaat, 6 April 2012

Rahsia Disebalik Laungan Azan

Azan sudah berusia 1429 tahun dan disyariatkan di Madinah al- Munawarrah. Diriwayatkan bahawa azan diamalkan oleh orang-orang Islam pada tahun pertama hijrah. Ketika itu, orang-orang yang berhijrah ke Madinah berkumpul untuk menunaikan solat. Terbit persoalan pada waktu itu bagaimana caranya memberitahu umat Islam masuknya waktu solat dan menyeru secara langsung kepada mereka untuk bersama-sama menunaikan solat secara berjemaah.
Sudah pasti perlunya satu mekanisme yang praktikal dan mudah serta satu cara yang merangkumi perlambangan dakwah Islamiah yang menyeru kepada kebaikan dan kesejahteraan dunia dan akhirat. Pada saat itu, diriwayatkan Abdullah Bin Zaid dan Umar bin al-Khattab telah bermimpi mengenai lafaz azan. Rasulullah membenarkan mimpi mereka dan meminta Bilal bin Rabah melaungkannya.Azan merupakan satu lafaz khusus yang menyeru umat Islam menunaikan solat dan melakukan solat berjemaah. Mengerti dari aspek harfiahnya, azan membawa maksud ‘al-I’lam’ (pemberitahuan) atau ‘an-nida’ (seruan).
Al-Quran, as sunah dan al-ijmak menyatakan, laungan azan mempunyai banyak kelebihan dan pahala yang besar. Dihukumkan sebagai sunat muakkad dan fardhu kifayah bagi umat Islam.
Azan harus dilafazkan oleh seorang lelaki yang beragama Islam, berakal, dilafazkan dalam bahasa Arab dan dilaungkan ketika masuknya waktu solat. Azan juga harus diseru oleh muazzin (orang yang melaungkan azan) yang suci daripada hadas besar, hadas kecil dan najis. Dilaksanakan dengan mengadap kiblat dengan suara yang nyaring tetapi merdu.
Dilafazkan dengan jiwa yang benar, azan hadir bukan sahaja sebagai satu peraturan bagi umat Islam mengerjakan solat. Malah, azan juga dilaungkan ketika bayi dilahirkan, jenazah dikebumikan, ketika menghadapi bencana dan gangguan jin atau syaitan dan azan juga diselitkan ketika mengerjakan sesuatu yang baik. Pendek kata azan adalah perantaraan untuk memohon rahmat dan berkat serta kekuatan, kesyukuran dan sebagainya buat umat Islam.
Lafaz azan menyimpul kesatuan yang merangkumi aspek tauhid (akidah), ibadah dan akhlak muslim yang sejati. Hal ini terlihat jelas melalui seruan yang dilaungkan sebanyak lima kali sehari untuk mengajak umat Islam mendepani kehidupan dengan sempurna.
Dengarlah azan itu sambil pejamkan mata mu dan kunci rapat mulut mu supaya tidak ada satu perkataan yang keluar. Rasakan apa kesannya. Bukankah seruan suci itu terasa seperti terus menikam ke jantung. Azan memberi impak yang besar di dalam kehidupan manusia. Bahkan sesuatu yang cukup indah, sukar digambarkan dengan kata-kata. Banyak peristiwa yang berlaku disekeliling kita yang memperlihatkan azan itu satu yang ajaib dan indah. Antaranya kisah salah seorang mangsa yang terselamat dari bencana tsunami Acheh. Dia seorang diri dihanyutkan ombak besar. Ketika itu dia teringat pesanan ibunya supaya melaungkan azan jika ditimpa musibah. Lantas selesai azan dilaungkan, dia sudah terdampar di atas kapal besar yang dibawa hanyut hingga ke tengah-tengah bandar Aceh. Bila menyentuh soal azan kebanyakan orang hanya tahu dua perkara iaitu azan adalah seruan penanda masuk waktu solat dan untuk bayi baru lahir. Seorang bayi yang baru dilahirkan diazankan untuk memasukkan pesanan tentang keagungan Allah. Tujuannya supaya bayi itu nanti faham apa saja di dalam hidup ini akan kembali kepada kebesaran Allah.
Azan yang dilaungkan oleh muazin bukan sekadar untuk menyeru solat tetapi bertindak sebagai penstabil gelombang dunia. Gelombang azan rendah sedangkan gelombang dunia tinggi. Jadi azan menstabilkan balik supaya dunia menjadi tempat yang selesa untuk dihuni.Andainya suatu masa nanti tidak ada lagi azan dilaungkan maka gelombang dunia ini akan menjadi semakin tinggi dan macam macam akan berlaku. Suatu masa dulu, kajian yang dilakukan mendapati semua pokok dan alam ini berada pada tahap gelombang alpha. Sebab itu apabila berada di kawasan yang dikelilingi pokok, kita akan merasa tenang. Sekarang keadaan telah berubah apabila pokok-pokok sudah ditebang dan binatang banyak yang pupus menyebabkan manusia berada di dalam gelombang beta iaitu gelombang stress.
Ketahuilah bahawa pada setiap waktu, ribuan bilal di merata dunia akan melaungkan azan, mengakui 'Bahawa Allah Sahaja Yang Patut Disembah, dan Nabi Muhammad Adalah Rasul Allah.' Dimulakan dengan Indonesia yang terletak dibahagian timur dengan ratusan kepulauan-nya dan jumlah penduduknya seramai 180 juta.
Sebaik masuk waktu Subuh, Azan mula berkumandang dari kawasan ini dengan ribuan Bilal yang akan melaungkan Ke-Agungan Allah S.W.T Dan Nabi Muhammad S.A.W. Proses ini akan bergerak ke arah barat kepulauan Indonesia . Perbezaan masa antara timur dan barat Indonesia adalah 1-1/2 jam.Belumpun laungan Azan dimerata Indonesia selesai, ianya bermula pula di Malaysia. Berikutnya di-Burma dan dalam masa satu jam selepas Azan dilaungkan di-Jakarta, tiba giliran Dacca di Bangladesh. Berikutnya laungan akan kedengaran di Calcutta dan terus ke Srinagar dibarat India. Perbezaan waktu dikota-kota Pakistan adalah 40 minit jadi dalam jangka masa ini, Azan akan berkumandang diseluruh Pakistan. Belum berakhir di-Pakistan, Azan akan bermula pula di Afghanistan dan Muscat. Perbezaan waktu antara Muscat dan Baghdad adalah satu jam. Dalam jangka masa ini, Azan akan berterusan dilaungkan di UAE, Makkah, Madinah, Yaman , Kuwait dan Iraq . Proses ini berterusan setiap detik sehingga ke pantai timur Atlantik. Jarak masa Azan mula dilaungkan di Indonesia sehingga ke pantai timur Atlantik adalah 9-1/2 jam.Belumpun Azan Subuh berkumandang di pantai Timur Atlantik, Azan Zuhur kini sudah mula dilaungkan di Indonesia. Ini berterusan bagi setiap waktu sembahyang, tidak putus-putus. Subhanallah, begitu hebat dan agungnya Islam!
Laungan Azan juga adalah titik pertama dalam mendidik anak-anak atau bayi yang baru lahir kedunia ini. Lahirnya seorang anak Adam ke atas muka bumi ini adalah ibarat sehelai kain putih ibu bapalah yang akan mencorakkan sama ada mahu menjadikan bayi itu Yahudi, Nasrani atau Majusi. Dalam Laungan Azan diterapkan Bahawa Allah itu Maha Besar. Kalimah Syahadah yang merupakan kunci syurga. Mengajak kita menunaikan solat, mengajak kita menuju kejayaan…
Ini adalah titik awal penerapan ilmu Islam… Disunatkan kita melaungkan Azan di telinga sebelah kanan dan telinga kiri. Dan sebaik-baiknya diazankan oleh bapa kepada bayi itu untuk mengeratkan perhubungan antara anak, ibu dan bapa. Ini boleh mengelakkan anak-anak itu derhaka apabila mereka besar suatu hari nanti.
Namun pada hari ini, kebanyakkan kita menyuruh orang lain untuk mengazankan bayi kita. Kenapa? Alasannya mereka mengatakan mereka tidak pandai melaungkan azan.. Apa bodohnya mereka itu.. Kahwin tahu tetapi azan tak tahu… MasyaAllah… Renungkanlah…





13%… Apa nak buat?

Alhamdulillah, syukur ke hadrat ilahi atas setiap sesuatu yang berlaku kepada kita. Terima kasih diucapkan kepada Perdana Menteri Malaysia di atas pelarasan gaji kakitangan awam sebanyak 13%. Persoalannya, kemana, dimana, apakah yang akan digunakan dengan kenaikan yang diterima itu?
Sebelum saya menerangkan dengan lebih lanjut mengenainya biarlah saya jelaskan mengenai penjawat awam. Setiap penjawat awam yang memasuki perkhidmatan dikehendaki berkhidmat dalam tempoh percubaan di antara 1 hingga 3 tahun sebelum disahkan dalam perkhidmatan.
Setiap penjawat awam yang memasuki perkhidmatan ditawarkan samada untuk memilih skim KWSP ataupun skim Pencen… untuk melayakkan mereka memilih skim pencen perlulah terlebih dahulu disahkan dalam perkhidmatan dan berkhidmat sekurangnya 3 tahun.
Tips: Pengarah Bahagian Pencen
Sewaktu berada dalam tempoh berkenaan penjawat awam hanya menerima 89% daripada jumlah emolumen bulanannya yang mana 11% lagi disalurkan ke KWSP… mereka masih lagi mampu menyara kehidupan mereka dengan 89% ini. Oleh itu setelah disahkan dalam Skim Pencen 11% yang disumbangkan ke KWSP perlu diteruskan sebagai bekalan dihari tua.
Setelah menerima kenaikan 13% ini, usah disentuh, dibelanjakan tetapi simpanlah dalam mana-mana tabung amanah yang memberikan pulangan kepada anda suatu hari nanti.
Ingatlah untuk menyimpan/ menabung memerlukan komitmen daripada anda, anda perlu menyediakan jumlah (partition/bahagian) daripada pendapatan anda untuk disimpan bukannya menyimpan lebihan daripada apa yang anda belanjakan. Anggaplah simpanan anda itu sebagai hutang yang perlu anda bayar kepada diri anda di hari tua atau apabila anda memerlukan. Gunakan simpanan anda untuk perkara yang lebih baik, sebagai contoh.. pembiayaan pendidikan anak anda suatu hari nanti.

Kisah Benar PRAMUGARI dan ULAMAK....

imageSeorang ulamak sedang berada di dalam sebuah kapal terbang untuk ke sebuah negeri. Apabila tiba waktu solat, dia pun ke tandas untuk berwudhuk. Oleh kerana tandas di dalam kapalterbang terlalu kecil, maka beliau terpaksa membuka pintu tandas itu ketika berwudhu.
Tatkala beliau mengangkat salah satu dari kakinya ke tangki (washing basin), seorang peramugari telah ternampak perbuatan ulamak itu dan menegurnya.
Pramugari: (dengan suara dikeraskan.. ) Tuan tidak boleh memasukkan kaki ke dalam tangki tu, sebab ia akan mengotorkan tangki.
Ulamak: (dengan suara lembut dan penuh rendah diri…) Berapa kali saudari mencuci muka saudari dalam satu hari?
Pramugari: (dengan angkuh…) Kebiasaannya sekali atau dua kali dalam sehari.
Ulamak: (dengan bersahaja… .) Kalau begitu saya mencuci kaki saya lima kali dalam sehari, bererti kaki saya lebih bersih dari muka saudari....!!!!

Khamis, 5 April 2012

Bersediakan Anda?

Dalam kehidupan ini, kita sering melalui dan menempuhi perkara-perkara atau kejadian sebagai seorang hamba mengikut skrip yang telah ditetapkan di Loh Mahfuz, dimana setiap hamba Allah telah ditentukan Qada’ dan Qadarnya oleh Allah sebelum nyawa ditiupkan kedalam jasad… Kita merancang Allah juga merancang namun perancangan Allah adalah lebih baik dan mengatasi segala perancangan kita hambanya.
Begitulah kehidupan ini, kita mesti sentiasa bersedia untuk menghadapi perkara-perkara yang dirancang supaya jalan cerita iaitu kehidupan yang bakal dilalui lebih mudah dan senang tanpa banyak halangan dan rintangan. Supaya setiap keputusan dan persimpangan yang bakal ditempuhi kurang rintangan dan onak duri.
Setiap kali menghadapi peperiksaan, pertandingan, sekatan dan sebagainya tentulah kita membuat persediaan dengan Gambar Hiasanmembaca, mengulangkaji, kerja rumah dan juga latihan agar rintangan dan ujian yang ditempuhi itu menjadi mudah dan senang. Disamping itu, bagi menghilangkan gementar dan rasa takut. Itu adalah kerana kita mengetahui perincian setiap ujian berkenaan kita tahu bila, dimana, apa yang bakal kita tempuhi.
Tetapi untuk satu saat yang paling penting, yang terakhir dalam kehidupan ini, adakah kita bersedia untuk menghadapinya? Adakah persediaan yang dibuat mencukupi? Adakah sudah cukup bekalan dan usaha kita selama ini? Mungkinkah kita sudah bersedia atau mungkin juga kita alpha dan langsung tidak mengingatinya, malahan tidak terlintas dihati dan minda kita.
Persediaan perlu kita mulakan dari sekarang untuk mengelakkan kita terlambat membuat persediaan. Tidak ada istilah last kopek  untuk menghadapi ujian yang terakhir dalam kehidupan ini. Malahan untuk berinteraksi dengan setiap benda dan perkara dalam kehidupan ini sudah terputus kecuali 3 perkara… iaitu anak yang soleh; ilmu kebaikan yang diajarkan dan diamalkan; sedekah jariah yang pernah kita berikan semasa masih hidup. Hanya 3 perkara itu sahaja yang dapat membantu kita menempuhi perjalanan selepasa ujian yang terakhir itu yang akan menolong kita melalui perjalanan dengan lebih mudah dan senang. Adakah telah kita adakan setiap perkara yang berkenaan sewaktu kita masih hidup.
Saya akan menghuraikan setiap perkara yang berkenaan dalam post yang akan datang samalah kita tunggu, mungkin besok, mungkin minggu depan, bulan depan, tahun depan, dekad depan ataupun diizinkan oleh Allah yang Maha mengetahui. Mungkin juga saya tidak akan berkesempatan untuk menyudahkannya.. mungkin juga akan tiada lagi penyudahnya dan sambungannya.. siapa yang tahu.. Hanya Allah mengetahuinya.. Sedarilah kita dikunjungi oleh Malaikat Maut hampir 70 kali setiap hari.. untuk menyemak adakah kita tersenarai dalam senarai nama yang telah ditetapkan untuk menemui kematian.. Siapa tahu.. mungkin kita, mungkin saya, mungkin kamu, mungkin anak-anak kamu, mungkin anak-anak saya dan mungkin juga saudara-saudara kita yang lain.

Rabu, 4 April 2012

Kenapa Mesti Bertudung?

Assalamualaikum......
Wanita akan nampak ayu bila dia memakai tudung dan itu sudah pasti dan amat diakui dan dipersetujui oleh kebanyakkan lelaki. Seperti yang semua sedia maklum yang wanita wajib menutup auratnya dari hujung rambut sehinggalah ke hujung kaki kecuali pergelengan tangan dan muka. Jadi rambut adalah sebahagian dari aurat bagi wanita. So, kenapa yang banyak yang masih tak faham tentang perkara nie. Memakai tudung bukannya menjadi suatu kewajiban kepada wanita itu sendiri tapi yang menjadi kewajiban adalah menutup aurat.
Banyak kelebihan wanita yang memakai tudung nie. Antaranya, wanita akan nampak ayu dan cantik bila memakai tudung. Kedua, wanita itu akan lebih dihoramati oleh golongan lelaki. Ketiga, dapat mengelakkan rambut dari terkena panas terik matahari dan banyak lagi kelebihan-kelebihan yang ada. Salah satu kelebihan wanita itu memakai tudung adalah dapat menjaga tona kulit wanita itu sendiri. Sebab itulah wanita yang memakai tudung nie lebih manis dan cantik bila dipandang berbanding dengan wanita yang tak bertudung atau freehair. Memang terdapat fakta secara medical tentang wanita bertudung. Kalau tak percaya, meh baca fakta kat bawah nie lepas tu baru komen erk...
Tengkorak (human skull) manusia antara lelaki dan perempuan ada 10 perbezaan (setakat yang dikaji) , dan antara perbezaan yang paling ketara adalah pada MASTOID PROCESS..
Apa itu MASTOID PROCESS? Mastoid process ni adalah struktur tulang yang menonjol keluar sedikit di bahagian belakang telinga (cuba rasa, 0.5-1 cm dari belakang telinga) dan untuk lelaki dan perempuan, ianya sangat beza saiznya.. Untuk lelaki saiznya besar dan mudah untuk dirasa dan untuk perempuan saiznya kecil saja.
Allah S.W.T. ini sangat sayangkan hambanya, kerana itulah disyariatkan pemakaian tudung. Hal ini kerana, dalam mastoid process ini ada sekurang-kurang empat saraf yang penting antaranya ialah FACIAL nerve (C7). Dan apa pula fungsi facial nerve ni? Facial nerve ini berfungsi untuk muscle-muscle yang berada di muka kita, senyuman kita, gelak tawa kita dan riak muka kita semuanya.
Kerana saiznya mastoid process ini kecil berbanding lelaki, apabila sejuk, nerve ini akan MUDAH MENGECUT dan akan membuatkan fungsinya tidak begitu effective dan untuk jangka masa yang panjang, ianya akan memberi kesan kepada TONA MUKA.
Oleh hal yang demikian, pemakaian tudung kepada wanita adalah digalakkan demi untuk melindungi wanita , untuk diri wanita itu sendiri, dan untuk kecantikan dia juga. oleh sebab itulah siapa-siapa yang menjaga auratnya, tudungnya, wanita itu tampak lebih awet muda dan berseri-seri. Senyuman lebih manis, lebih menarik , lagi indah, lebih menawan..
"SESUNGGUHNYA ALLAH LEBIH TAHU APA YANG TERBAIK BUAT HAMBANYA."








Tips Penting Untuk Memikat Wanita

1) Jadi Diri Sendiri
Cubalah jadi diri sendiri dan jangan ikut style orang lain.Kita kena ingat,tuhan telah jadikan kita cukup sempurna dan unik.Kenapa perlu jadi diri orang lain?Paling penting,laki tu mesti yakin pada diri sendiri,tak lembik, dan boleh diharap.Perempuan mana yang suka kalau bf dia pengecut dan tak boleh harap?
2) Jaga Kebersihan Diri
Tinjaun yang dilakukan terhadap wanita ciri2 lelaki pilihan mereka adalah lelaki itu mesti tau jaga penampilan diri dan sentiasa bersih.Antaranya :
  • Gigi kena gosok selalu dan tiada saki baki makanan dicelah gigi dan pastikan juga gigi tidak kuning!
  • Sentiasa berbau wangi.Semburkan perfume yang wangi2 pada badan korang dan pastikan juga ketiak korang ditepek dengan deadorant!
  • Kuku kena pendek dan tidak hitam.
  • Bagi lelaki yang dihujani dengan misai dan janggut, pastikan sentiasa kemas dan tidak berserabut!
  • Jangan merokok.( Sebenarnya aku ni perokok..tapi aku tak kisah pun kalau gurl xnak!haha).Statistik menunjukkan perempuan tidak suka akan lelaki yang merokok. ( Aku nak kena berenti rokok lepas ni).
3) Jangan DESPRATE Sangat
Kalau iapun korang tergila-gila sangat dekat perempuan tu, pastikan korang sentiasa cool dan tidak memaksa si dia untuk suka dekat korang.Bagi kaum hawa, lelaki yang jenis macam ni dianggap seperti kebudak-budakkan! ( buat malu je weiii!)
4) Kena Senyum Selalu
Amalan senyum itu adalah sedekah.Banyak kebaikan kalau korang senyum.Muka tak hensem tak apa, yang penting bila senyum nampak manis bila dipandang orang
5 ) Bahagiakan Dia
Sifat semulajadi wanita ialah ingin disayangi dan dicintai sepenuh hati oleh kekasih mereka.Kalau muka korang hensem macam Aaron Aziz sekalipun, tetapi langsung tak pernah hiburkan wanita itu, keberangkalian untuk mereka tinggalkan korang amat tinggi sekali.










Selasa, 3 April 2012

Pemilik Matahari

Jangan anda jadi sebangang ini… Wanita Mengaku Menjadi Pemilik Matahari
Setelah berjuta-juta tahun, akhirnya Matahari memiliki pemilik; Seorang perempuan dari wilayah lembab di Sepanyol, Galicia mengatakan dia telah mendaftarkan planet itu di mahkamah setempat sebagai harta bendanya. Angeles Duran (49) mengatakan  dia melakukan tindakan tersebut pada September, setelah dia membaca mengenai seorang lelaki Amerika yang telah mendaftarkan dirinya sebagai pemilik Bulan dan sebahagian besar planet di Galaksi Bimasakti.
Dengan berbekal surat yang dibuat mahkahmah, Angeles Duran secara rasmi mengkukuhkan diri sebagai pemilik matahari.
Memang ada kesepakatan antarabangsa yang menyatakan tak ada negara yang boleh mengatakan memiliki atas satu planet atau bintang pun, tapi kesepakatan itu tak menyebut-nyebut mengenai perseorangan, kata Angeles Duran. “Tak ada penghalang, saya membuatnya  secara hukum, saya tidak bodoh, saya tahu hukum. Saya melakukan itu tapi orang lain juga dapat melakukannya, itu cuma berlaku buat aku sebagai yang pertama.”
Dokumen yang dikeluarkan tersebut menyatakan Angeles Duran sebagai “pemilik Matahari, satu bintang jenis G2, yang berada di pusat Sistem Tata Surya, dan dari Bumi berada dalam jarak sekitar 149.600.000 kilometer. Angeles Duran, yang tinggal di kota kecil Salvaterra do Mino, mengatakan ia sekarang ingin mengenakan bayaran buat siapa sahaja yang menggunakan Matahari dan memberi separuh dari hasilnya kepada pemerintah Sepanyol

Eksekutif Teknologi Maklumat Halang Anak Guna Komputer…

Banyak pegawai tinggi Apple yang mendaftarkan anak mereka ke sekolah Waldorf di wilayah Los Altos, California, kerana di sana komputer tidak boleh digunakan sebelum kelas 8, penggunaannya pun sangat terbatas.
Seperti yang dilaporkan oleh New York Times, komputer tidak diperbolehkan digunakan dalam ruang kelas. Bahkan pihak melarang penggunaan komputer untuk pelajarnya di rumah.
Dari banyaknya pekerja Google yang mendaftarkan anak mereka di sekolah tersebut membuktikan bahwa standard yang diterapkan di sekolah Waldorf ternyata dirasa cukup baik oleh para orang tua.
"Program ini menolak anggapan bahawa teknologi sangat diperlukan pada tingkat dasar pendidikan sekolah," ujar Alan Eagle, salah satu eksekutif di Google yang mendaftarkan anaknya ke sekolah tersebut.
Entah apa yang mendasari pemikiran para pekerja Google yang mendaftarkan anak mereka di sekolah tersebut, mengingat latar belakang orang tuanya yang penuh dengan teknologi.
Eagle mengatakan bahawa anaknya yang duduk di kelas 5 tidak tahu cara menggunakan Google, sementara anaknya yang kelas 8 baru belajar untuk menggunakan Google.
"Di Google, kami membuat teknologi agar semudah mungkin digunakan oleh konsumen, yang mungkin hal inilah yang boleh menghambat perkembangan otak dari anak-anak; semuanya menjadi terlalu mudah," ungkap Eagle.
Sekolah Waldorf cukup berhasil dalam melakukan metode pendidikannya, banyak yang lulus dengan nilai tinggi. Banyak orang tua pun ikut memuji metode pendidikan sekolah tersebut.

Sultan Muhammad V

Sultan Yang Prihatin
SEJAK dimasyhurkan sebagai Sultan Kelantan yang ke-29 pada 13 September 2010, inilah buat pertama kalinya Sultan Muhammad V memberikan wawancara khas kepada para wartawan media cetak dan media elektronik.
Wawancara khas itu telah berlangsung di Istana Negeri, Kubang Kerian, Kota Baru pada Rabu, 4 Mei 2011 pada lebih kurang jam 5.30 petang dalam suasana penuh protokol tetapi tetap mesra.
Wawancara itu juga diadakan bersempena dengan pelancaran Yayasan Sultan Kelantan yang akan dilangsungkan di Kuala Lumpur Convention Centre (KLCC) minggu hadapan.
Sebanyak 12 wakil media termasuk dari Mingguan mStar dan The Star telah dijemput untuk menemuramah Sultan Muhammad V yang hadir segak menggenakan sut coklat muda ala Nehru.
Baginda Sultan juga sentiasa memulakan bicara dengan terlebih dahulu melafazkan Bismillahirrahmanirrahim dan Asalamualaikum kepada pertanyaan wartawan muslim dan salam sejahtera kepada wartawan bukan Islam.
Dan sebelum memulakan wawancara baginda terlebih dahulu bertanya sama ada perbualan yang akan berlangsung itu hendak menggunakan dialek Kelantan ataupun bahasa rasmi.
Sepanjang wawancara itu yang berlangsung selama lebih 45 minit, baginda hanya membahasanya dirinya sebagai ‘saya’ bukannya ‘beta’ sebagaimana lazim digunakan di dalam istana.
Berikut adalah petikan wawancara bersama Tuanku Sultan Muhammad V:Perkara pertama yang terlintas di dalam fikiran sebaik sahaja menaiki takhta Kesultanan Kelantan: Perkara pertama ialah untuk memilih nama rasmi yang akan dipakai selaku Sultan iaitu Sultan Muhammad V dan perkara kedua ialah untuk menukar seruan “Daulat Tuanku” yang lazim digunakan sebelum ini kepada seruan “Allahu Akhbar”. Pada pandangan saya, inilah yang paling sesuai kerana secara tidak langsung siapa yang melafazkannya akan memperolehi pahala. Itulah yang terbaik untuk rakyat saya.
Mengapa memilih menggunakan gelaran Sultan Muhammad V sebagai gelaran rasmi: Kerana kalau kita tengok dalam sejarah salasilah negeri Kelantan, Sultan yang terakhir, menggunakan gelaran Sultan Muhammad Ke-IV. Jadi kalau nama saya sendiri sudah Muhammad, secara semula jadinya itulah pilihan pertama saya. Dan setelah berfikir semasak-masaknya itulah pada fikiran saya yang terbaik... Insya-Allah.
Bilakah akan ditabal secara rasmi selaku Sultan Kelantan: Saya fikir, bukan perkara ini tidak pernah berlaku (tidak melangsungkan upacara pertabalan). Misalnya untuk senang diterima, kita ambil dalam hal Almarhum Sultan Johor yang lepas, baginda tidak pernah ditabal walaupun menjadi Sultan Johor untuk lebih 23 tahun jika tidak silap saya. Jadi soal pertabalan ini adalah lebih kepada formaliti jika hendak dibandingkan dengan keperluan. Sebab saya fikir, ini bukan hendak glorify atau bermegah-megah atau hendak membesar-besarkan diri kita sendiri tetapi ini lebih soal tanggungjawab. (Nota: Untuk makluman pembaca, Sultan Muhammad telah dimasyurkan secara rasmi pada 13 September 2010 sebagaimana yang dituntut oleh perlembagaan negeri. Soal pertabalan hanyalah merupakan satu adat yang terpulang kepada Sultan sama ada ingin menyegerakannya atau mengadakannya pada satu tarikh yang difikirkan sesuai.)
Tentang hubungan dengan ayahanda, bonda dan adinda-adinda pada masa ini: Jawapan yang terbaik kepada soalan ini pada saya ialah “Alhamdulillah...”
Perasaan tentang perhatian seluruh negara yang tertumpu kepada isu-isu yang melingkari Istana Kelantan: Saya rasa jawapan yang paling sesuai ialah kita tidak boleh nak fikir sangat (hal ini) sebab jika kita terlalu memikirkan sangat, nanti otak kita akan sesak (jammed) jadi kita kena reda, kita tunggu dan kita lihat apa yang berlaku itu, jika kita fikir ia sudah takdir, maka kita lihatnya sebagai takdir. jika kita hendak fikir banyak sangat why? why? why?...akhirnya kita tidak akan terfikir kerana otak manusia atau data base otak manusia tak akan dapat memikirkan kenapa ini semua terjadi.
Rahsia tidak kekok untuk berada bersama-sama rakyat, duduk dan makan bersama malah menyembelih lembu bersama-sama rakyat dalam majlis-majlis keramaian: Kalau kita buat sesuatu perkara yang kita suka seperti sesetengah orang suka menyanyi, sesetengah orang suka makan, tengok tv, akhirnya ia akan menjadi senang untuk kita. Misalnya jika kita suka makan nasi lemak, kita makan sepuluh bungkus pun tidak ada hal.
Rahsia mudah didekati oleh rakyat dan tidak kekok memberi bantuan peribadi: Bagi saya senang sahaja sebab jika kita perhatikan sewaktu ayahanda saya menjadi Sultan, tidak ada satu yayasan dibuat atas namanya. Jadi saya fikir mengapa tidak ada (yayasan). Jadi itu yang mendorong saya untuk memberi sumbangan peribadi kepada rakyat jelata. Sebab tidak ada yayasan di atas nama ayahanda saya yang dapat saya gunakan untuk menyalurkan bantuan kepada rakyat (Nota: sebaik sahaja diangkat menjadi Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V telah menubuhkan sebuah yayasan yang diberi nama Yayasan Sultan Kelantan yang tujuannya adalah untuk menjaga kebajikan, pendidikan dan keagamaan rakyat di bawah jajahannya.)
Mengenai perancangan Yayasan Sultan Kelantan dalam membantu rakyat: Kita anggarkan kita akan dapat mengutip antara RM5 hingga RM6 juta (untuk dana awal). Selepas itu anggota lembaga pemegang amanah akan memutuskan cara untuk menyalurkan wang tersebut. Apa yang penting ialah untuk menentukan supaya program baru untuk mengumpul dana dapat dirancang dengan baik agar wang dana itu tidak habis. Jika wang dana tidak mencukupi atau kehabisan ini bermakna hanya segelintir pihak sahaja yang berpeluang mendapat faedah daripada dana ini. Matlamat yayasan ini ialah untuk membantu seseorang itu berdikari supaya dia sendiri dapat menguruskan dirinya selepas itu tanpa bantuan lagi.
Pandangan tentang isu pembangunan yang dihadapi oleh rakyat dan negeri Kelantan: Masalah negeri Kelantan saya nampak adalah tentang soal kekurangan infrastruktur asas dan tidak semaju seperti mana negeri Selangor atau Johor. Jadi kalau negeri-negeri ini banyak lebuhraya dan jalan baru dibina akhirnya kampung-kampung kecil dan bandar-bandar kecil yang berada di sekitar kawasan yang memiliki kemudahan infra seperti jalan raya dan sebagainya akan menerima pembangunan secara tidak langsung. Ini kerana, saya selalu ke mana-mana menggunakan kereta, jadi saya dapat tengok bagaimana kawasan yang mempunyai jalan besar dan utama akan turut membangun dan kampung itu tidak mati. Tetapi jika tidak ada jalan dan pembangunan ekonomi susah hendak sampai ke situ, ia akan mati termasuklah masyarakat kerana mereka tidak ada kesempatan untuk turut membangun kerana tiadanya komunikasi dengan dunia luar. Di Kelantan itu yang paling ketara...
Tentang prinsip-prinsip asas dan perubahan utama yang akan dilaksanakan: Prinsip saya ialah kita sebagai pemerintah haruslah aktif membuat tinjauan kerana hanya dengan meninjau kita akan mendapat gambaran sebenar (keadaan di bawah) dan dapat ambil tindakan sewajarnya serta dapat memberi keutamaan kepada yang mana perlu mendapat perhatian terlebih dahulu.
Tentang tahap kemajuan ekonomi dan pembangunan sosial negeri Kelantan: Seperti mana yang saya katakan di awal wawancara tadi, tidak ada bandar di dunia ini dapat bangun tanpa ada infrastruktur asas seperti jalan, hospital, lapangan terbang. Saya bukannya hendak campur politik tetapi apa yang saya maksudkan di sini ialah kalau hendak bangunkan sesuatu kita perlu buat kajian fisibiliti terlebih dahulu. Contohnya macam saya balik (dari sesuatu majlis) dengan kereta saya dapat lihat sendiri kesesakan lalu lintas yang teruk kearah pusat bandar (Kota Baru) bila ada cuti am. Mengapa sesak? Kerana jalan tidak luas atau tidak cukup tetapi kereta banyak. Mengapa kereta banyak? Sebab pada waktu cuti umum orang Kelantan di luar Kelantan balik bercuti ke Kelantan. Jadi kalau kita buat lebuh raya dan buat tol sudah pastinya kita akan dapat menjana pendapatan kerana ramai yang balik ke Kelantan menggunakan kereta. Akhirnya hasil (wang) akan berpusing dan ini akan merancakkan ekonomi termasuk hasil pendapatan rakyat. Bila ini berlaku ia akan menyenangkan hati rakyat – tidak kiralah sama ada ekonominya ke, kesejahteraan dia ke, atau kesihatan dia ke, asalkan rakyat senang. Dan apa sahaja yang akan menyenangkan rakyat kita sokong. Jadi kita tidak hendak menyalahkan mana-mana pihak. Cuma bila kita buat perbandingan contoh Kelantan dengan Terengganu, Kelantan dengan Pahang, Kelantan dengan Johor atau Selangor, Wilayah Persekutuan, kita akan tahu jawapannya kedudukan kita di mana.
Mengenai impak aktiviti politik kepada perpaduan rakyat: Sistem politik ini, bagi saya selagi ia tidak bercanggah dengan agama dan kita tidak memburuk-burukkan orang lain dalam ceramah tidak mengapa. Bagaimanapun ia bergantung atas diri masing-masing. Misalnya atas pentas ceramah, kalau sesetengah orang itu mulutnya laser, akan keluar perkataan-perkataan yang tidak elok tetapi kalau orang itu jenis orang baik, tak akan keluar kata-kata buruk ke atas orang lain. Jadi kita sendiri kena tahu bila hendak tekan brek (had). Kalau saya sendiri nak cakap apa-apa pun siapa boleh halang saya cakap tapi kita sendiri kena tahu bila hendak brek. Sebagai manusia kita kena tahu had kita di mana. Jika tidak, kita akan menjadi seperti sebuah kereta api yang out of control yang akhirnya akan terbalik.

Isnin, 2 April 2012

Proton Preve

Sebagaimana yang diketahui umum bahawa model terbaru Proton Sdn Bhd ialah Proton Preve, kini reka bentuk kereta ini boleh dikatakan mewah seperti mana kereta Proton Inspira. Model terkini Proton Preve ini direka khas bagi meningkatkan lagi pasaran pengeluaran kereta Proton sekaligus cuba menandingi syarikat pengeluar automobil yang lain di Malaysia.
Proton Preve
dari sudut tepi ini sudah menampakkan tarikan yang dimiliki oleh kereta ini. Proton Preve ini dijangka akan melepasi rekod terbaik penjualan kereta Proton Inspira sebelum ini. Lagi beberapa keping gambar kereta Proton Preve terbaru.
Proton Preve
Proton Preve
Proton Preve
Proton Preve
Selepas hari pelancarannya nanti berkemungkinan lebih banyak lagi koleksi gambar-gambar Proton Preve ini di internet. Apakah respon anda tentang model terbaru ini? Adakah ia cukup menarik di mata anda sekalian?


Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 1 Tahun 2012

KENAIKAN GAJI PEGAWAI PERKHIDMATAN AWAM PERSEKUTUAN
DI BAWAH SISTEM SARAAN MALAYSIA
Tentunya semua penjawat awam tertunggu-tunggu untuk melihat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 1 Tahun 2012. Namun seperti biasa capaian ke laman web JPA akan terganggu dan lembab. Untuk itu sebagai alternatifnya, kami bawakan khas untuk anda…
Hebohkan kepada semua mengenainya untuk mendapatkannya disini…