Khamis, 27 Jun 2013

Cara Memilih Makanan Sihat

Disebabkan sekarang ini terlalu banyak pilihan makanan membuat rancangan diet menjadi tak teratur. Untuk memudahkan anda memilih makanan dan menyokong pola makanan sihat, penulis Food Rules: An Eater s Manual, Michael Pollan meringkaskan isi bukunya untuk membantu anda memilih makanan sihat.

1. Tambah hidangan daun-daunan.
Makan sayur selalu menjadi cadangan untuk pola makan yang sihat. Namun sayuran seperti apa yang sebaiknya dipilih? Pollan menyarankan tambah hidangan makanan berasaskan tanaman terutama daun-daunan dalam pola makan harian.

2. Protein haiwan dari sumber terbaik.
Jika ingin makan daging, seafood, ayam pilih produk yang diternak di persekitaran sihat. Dengan kata lain, hanya pengambilan makanan yang berasal dari sumber terbaik. Anda boleh menemuinya dengan panduan dari berbagai media.

3. Sayur-sayuran aneka warna.
Variasi makanan bukan hanya membuat waktu makan lebih menyenangkan. Anda boleh menambah variasi makanan dari ragam pilihan warna sayur. Selain kelihatan lebih cantik dan memancing selera makan, sayur-sayuran aneka warna dalam satu hidangan menu harian mengandungi lebih banyak antioksidan yang perlu untuk melawan penyakit kronik.

4. Junk food buatan sendiri.
Kalau anda ingin makan junk food, tak perlu menahan keinginan ini. Anda masih boleh menikmatinya asalkan memasak sendiri di rumah.

Junk food copy

Junk food copy (Photo credit: Wikipedia)

5. Roti gandum.
Semakin putih warna roti semakin tinggi risiko kesihatannya. Jadi pilih roti gandum dan meminimumkan penggunaan produk berasaskan tepung putih.

6. Gunakan makanan segar.
Apabila membeli-belah di pasar raya, jangan tertipu dengan produk makanan yang telah diproses yang banyak terdapat di pasar-pasar raya. Sebaiknya beli makanan segar bukan makanan yang telah diproses.

7. Makan ikan sardin.
Ikan sardin boleh menjadi salah satu pilihan makanan kaya nutrisi. Kandungan omega-3 pada ikan sardin lebih tinggi berbanding salmon atau tuna.

8. Kembali ke tradisi.
Makan makanan dengan mengikuti tradisi kadang-kadang lebih sihat berbanding diet moden. Sejumlah negara punya tradisi makan yang lebih sihat seperti Perancis, Jepun, Itali atau Greece. Anda boleh meniru bagaimana masyarakat di negara-negara ini menjalankan tradisi makan mereka yang ternyata lebih menyihatkan berbanding diet moden sekali pun.

9. Gantikan makanan ringan dengan sayur dan buah.
Gantikan aneka makanan ringan yang banyak mengandung garam, lemak dan gula dengan sayur dan buah.

10. Berhati-hati memilih bahan mentah makanan.
Apabila membeli makanan olahan perhatikan kandungan bahan-bahan mentahnya. Perhalusi senarai kandungan bahan-bahan mentahnya terutama tiga bahan yang teratas. Jika terlalu banyak gula dalam makanan tersebut, sebaiknya batalkan niat anda untuk membeli apalagi memakannya.

Tiada ulasan: