Isnin, 24 Jun 2013

Khasiat Kurma

Aku beli Jus Kurma d Warisan ni kerana ingin mempraktikkan sunnah rasulullah saw....nak makan kurma seperti rasulullah aku agak susah sikit sebab keras, rasa manis dan ada biji...lagipun kurma susah nak dapat kecuali masa bulan puasa...

Jadi setelah aku buat survey sikit kat pasaran...jus kurma dwarisan ni harganya agakla murah dan boleh di simpan dalam peti ais dan boleh di makan berulang-ulang...

Pagi-pagi ambil sudu besar dan tuangkan dalam 3 kali suapan...insyallah mujarab untuk kesihatan...baik bagi perempuan yang hendak mengandung, supaya dimudahkan untuk mendapat zuriat, baik untuk sistem penghadapan bagi sesiapa yang susah nak buang air besar (kena tahu masalah sistem penghadaman adalah 50% punca berbagai penyakit kronik) dan bagi perempuan yang sedang mengandung, insyallah dapat memudahkan melahirkan anak dan mendapat anak yang sihat insyallah...

Aku ada member yang dapat anak cacat...kesian...susah hidupnya seharian...jadinya kita hendaklah berusaha supaya kesihatan diri kita berada dalam keadaan yang baik...

Aku cadangkan amalkan sunnah rasulullah ni...kalau susah nak telan kurma, telan jus kurma lebih mudah...asalkan kita dapat mempraktikkan sunnah rasulullah setiap kali kita makan baca bismillah dan selawat 3 kali insyallah dapat pahala mengikut sunnah dan kesihatan...

Mari kita baca apa rahsia kurma...sebenarnya aku dah post pasal kurma kat posting yang lepas, tak pelah ini ada sedikit tambahan

Kurma adalah sejenis tumbuhan (palma) atau dikenali dalam bahasa saintifiknya sehbagai Phonex Dactylifera yang berbuah dan boleh dimakan sama ada yang masak atau yang mentah. Kebanyakan pokok kurma tumbuh di negara – negara Arab dan mempunyai berbagai – bagai jenis. Antara kurma yang terkenal ialah kurma Mekkah dan Madinah yang dikatakan mempunyai berpuluh – puluh jenis. Di kalangan penduduk di negara – negara Arab, kurma adalah makanan utama mereka, malah di kalangan orang kita juga kurma sudah menjadi bahan makanan yang digemari. Selain rasanya yang manis dan tahan lama serta tidak perlu dimasak. Kurma juga mempunyai khasiat yang banyak dan menjadi makanan utama Baginda Rasulullah s.a.w.

Kurma bukan sahaja istimewa kerana mampu tumbuh di padang pasir yang gersang, tetapi cara penanamannya juga unik. Pokok jantan akan dikacukan dengan betina yang mempunyai tiga kuntum bunga dan apabila proses berkenaan selesai, hanya sekuntum bunga yang hidup dan mengeluarkan benih kurma.

Kurma sejenis buah yang kaya dengan zat besi, kalsium, fosforus, sodium, potasium, vitamin A dan C dan juga niasin. Ia lazimnya dimakan semasa bulan Ramadhan dan mempunyai khasiat serta nilai yang tinggi dalam dunia perubatan tradisional. Ia amat berkesan bagi mengubati gangguan usus yang kronik, di mana ketidakserasian dengan gluten, menghalang penyerapan zat – zat makanan secara sempurna. Kurma mengandungi sejenis bahan protein serta garam galian yang menghentikan tindak balas luar biasa yang dicetuskan oleh gluten dalam usus kecil. Tindakbalas itu jika dibiarkan boleh membawa kepada pengeluaran sel darah putih secara berlebihan.

Jus Kurma D’Warisan ini dihasilkan adalah untuk menggalakan masyarakat dalam usaha membudayakan amalan pemakanan kurma sebagai amalan pemakanan harian. Misi kami juga adalah ke arah melahirkan generasi insan yang sihat hati dan jasad (Rohani dan Jasmani). Khasiat kurma telah dibuktikan secara saintifik mampu membantu perkembangan minda anak – anak dan juga mampu mengurangkan pelbagai masalah kesihatan. Oleh itu bagi memudahkan masyarakat untuk menyediakan amalan pemakanan kurma sebagai amalan harian maka terhasillah Jus Kurma D’Warisan yang mana ianya amat mudah untuk diamalkan. Hanya satu sudu pagi dan petang sahaja. Bagi melengkapkan dan menambah khasiatnya maka ianya digabungkan dengan khasiat madu, habbatus sauda dan minyak zaitun serta beberapa herba terpilih.

dari ibu mengandung , bayi, kanak – kanak, orang dewasa hinggalah kepada warga emas. Oleh itu ia adalah pilihan tepat bagi ibu bapa yang mahu melihat anak –anak mereka sihat, cerdik, pintar dan atas keberktan buah kurma yang disyorkan oleh Rasulullah s.a.w., insyallah dapat membantu untuk membentuk peribadi serta akhlak yang baik pada anak – anak kita.

Jus kurma juga merupakan penawar mujarab dalam perubatan tradisional untuk mengatasi masalah insomnia (kesukaran untuk tidur). Bagi mereka yang menghidapi masalah batuk, jus kurma sesuai untuk diamalkan kerana kandungan gula dalam buah kurma bertindak menghilangkan gatal – gatal dalam kerongkong sekaligus menghilangkan batuk.

Kurma dikatakan tumbuhan yang mempunyai pelbagai khasiat dan kegunaan yang banyak, kerana telah terbukti di dalam Al-Quran terdapat 21 ayat yang menyebut tentang kurma. Mengikut pendapat pakar perubatan, buah kurma kaya dengan unsur zat besi dan kalsium sesuai untuk wanita sama ada semasa hamil atau selepas besalin. Hal ini berasaskan kepada wahyu yang diturunkan oleh Allah kepada ibu Isa iaitu Maryam binti Imran supaya memakan buah kurma ketika beliau lemah selepas bersalin.

Firman Allah :-

Maksud : “Dan gegarlah ke arahmu batang pohon tamar itu, supaya gugur kepadamu buah tamar yang masak. Maka makanlah dan minumlah serta bertenanglah hati dari segala yang merunsingkan.”

Rasulullah s.a.w. juga pernah bersabda mengenai hal ini, sabdanya : “ Beri makan buah tamar kepada isteri – isteri kamu yang hamil dan barangsiapa yang memakan buah tamartersebut semasa hamilnya, maka anak – anak yang lahir itu akan menjadi seorang anak yang penyabar dan bersopan santun, kerana makanan Siti Maryam ketika melahirkan Nabi Isa a.s adalah buah tamar. Sekiranya Allah ada menjadikan sesuatu buah yang lebih baik daripada tamar sudah tentu Allah telah memberikan (kepada Siti Maryam)”

Berdasarkan pada ayat – ayat Al-Quran dan hadis, para saintis giat mengkaji mengenai khasiat kurma. Mengikut kajian Dr. Mahmud Nazim Al-Nasimy dalam buku tempoh mengandung dari segi perubatan, fiqhiyah dan perundangan; hasil kajiannyamenunjukan jus kurma dapat menolong mencengkam rahim sewaktu proses kelahiran, memperkukuhkan urat – urat rahim pada bulan – bulan terakhir kehamilan dan membantu memudahkan proses kelahiran bayi. Jus kurma juga dapat mengurangkan tumpah darah, menguatkan organ rahim serta berkesan meredakan tekanan darah tinggi.

Kajian Profesor Madya Aisyah Mohd Zain, Pensyarah Fakulti Sains dan Bioteknologi, Universiti Putra Malaysia, menunjukan bahawa jus kurma membantu mencegah daripada sembelit, lemah otot, sengal – sengal badan, lesu dan barah usus besar, menggalakan selera makan, menguatkan ingatan dan melawaskan pembuangan air besar. Di samping itu ia membantu menambahkan tenaga seksual dan juga sebagai pencuci mulut yang ringkas.

Khasiat pengamalan Jus Kurma D’Warisan

1.Meningkatkan daya kecerdasan minda terutamanya kepada kanak – kanak.
2.Melancarkan peredaran darah.
3.Membantu mengatasi masalah berkaitan pernafasan terutama lelah.
4.Kaya dengan vitamin – vitamin yang diperlukan dalam badan.
5.Baik untuk wanita yang sukar mengandung dan juga yang sedang mengandung.
6.Membantu mengurangkan bau badan yang kurang menyenangkan.
7.Membantu meningkatkan daya ketahanan tubuh (sistem imun) bagi melawan penyakit.
8.Mengurangkan masalah keletihan.
9.Sesuai bagi mereka yang ingin mengurangkan berat badan.

Isi kandungan

Pati Kurma
Madu
Habbatus Sauda (Nigella Sativa)
Minyak Zaitun
Pati daun sireh serta herba – herba terpilih.

Nota : Tidak mengandungi bahan pewarna dan perasa tiruan (aku harap betullah..)

Tiada ulasan: