Jumaat, 21 Jun 2013

Liger–Haiwan Kacukan

4 Gambar haiwan hasil kacukan singa-harimau | Seekor haiwan kacukan singa-harimau betina dikenali sebagai 'liger' dilapor melahirkan tiga ekor anak spesies hibrid baharu liger-singa yang digelar sebagai liliger di sebuah zoo di Rusia pada bulan lalu.

Ibu ketiga-tiga liliger yang dinamakan Zita itu, merupakan spesies hibrid singa-harimau yang dikenali sebagai 'liger' iaitu spesies kucing terbesar di dunia. Zita dilahirkan di Zoo Novosibirsk, Rusia pada 2004 dan pasangannya, Sam merupakan seekor singa Afrika. Anak pertama Zita lahir pada tahun lepas, dan pada Mei lalu ia melahirkan tiga lagi anak yang kesemuanya betina.

Rupa ketiga-tiga anak haiwan itu kelihatan seperti harimau biasa, tetapi ia merupakan spesies yang unik dan jarang ditemui. Ketiga-tiga anak yang baru dilahirkan itu digelar sebagai 'liliger' hasil kacukan antara singa dan liger.

Liger mempunyai karakter yang sama seperti singa dan harimau iaitu gemar berenang dan bergaul. Spesies tersebut diletakkan di bawah penjagaan zoo kerana habitat singa dan harimau sangat berbeza. - AGENSI

Tiada ulasan: