Rabu, 26 Jun 2013

Keselamatan siber antara fokus DSA 2014

KUALA LUMPUR 25 Jun - Isu berkaitan keselamatan siber yang pernah melanda beberapa negara kuasa besar akan menjadi satu daripada fokus utama perbincangan dalam Pameran Perkhidmatan Pertahanan Asia (DSA) 2014 yang dijadual diadakan pada 14 hingga 17 April tahun depan.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, Malaysia amat peka tentang isu tersebut memandangkan ancaman siber boleh mendatangkan kesan yang begitu negatif kepada sesebuah negara antaranya kebocoran maklumat kepada pihak luar.

Sehubungan itu beliau berkata, DSA kali ke-14 itu merupakan platform terbaik kepada semua peserta untuk berkongsi pengalaman serta pengetahuan dan dalam masa sama boleh meningkatkan tahap keselamatan siber di negara masing-masing.

''Sekiranya negara-negara kuasa besar seperti Rusia dan China pernah berhadapan dengan ancaman siber sudah tentu Malaysia pun tidak akan terkecuali.

''Malaysia perlu sentiasa bersedia dan kita perlu meningkatkan tahap keselamatan siber agar sistem siber negara kita tidak mudah diceroboh oleh pihak tidak bertanggungjawab,'' katanya kepada pemberita selepas menyempurnakan majlis pelancaran DSA 2014 di Wisma Perwira di sini hari ini.

Yang turut hadir Timbalan Menteri Pertahanan, Datuk Abdul Rahim Bakri; Panglima Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Tan Sri Zulkifeli Mohd. Zin dan Pengerusi DSA Exhibition and Conference Sdn. Bhd., Tan Sri Asmat Kamaludin.

Untuk rekod DSA yang pertama diadakan pada 1988.

Hishammuddin berkata, selain isu berkaitan ancaman siber, masalah yang menyentuh jenayah keselamatan yang lain seperti penyeludupan manusia, keganasan dan dadah juga akan dibincangkan.

''Isu-isu yang saya sebutkan itu akan dibincangkan secara terperinci dalam Forum Putrajaya sepanjang DSA diadakan,'' ujarnya.

Menyentuh lebih lanjut mengenai DSA 2014 beliau berkata, pameran selama empat hari itu akan diadakan di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini.

Dalam pada itu beliau berkata, sebagai pameran pertahanan dan keselamatan antara lima terbesar di dunia dan paling besar di Asia, sehingga hari ini 80 peratus ruang pameran DSA 2014 telah berjaya dijual.

''Berdasarkan perkembangan tersebut kita jangka DSA 2014 boleh menarik 1,000 pemain utama industri pertahanan dari 50 negara,'' ujarnya.

Mengenai jumlah pengunjung beliau berkata, dianggarkan sebanyak 25,000 orang dari 50 buah negara akan melawat pameran empat hari itu.

Menjawab satu soalan Hishammuddin berkata, Malaysia sedia berkongsi pengalaman dengan para peserta mengenai kejayaan negara melaksanakan Ops Daulat di Lahad Datu, Sabah pada Februari lalu terutama kerjasama antara ATM dan Polis Diraja Malaysia (PDRM).

''Saya juga ingin memaklumkan pada 29 Jun ini saya dan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi bersama-sama Panglima ATM dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar akan ke Sabah untuk menentukan status terkini operasi kita di sana,'' katanya lagi

Tiada ulasan: