Rabu, 12 Jun 2013

Dipenjara kerana enggan berperang

Omer Goldman memberitahu cerita beliau dan mengapa beliau enggan untuk berkhidmat Israel: 
"Saya menyertai demonstrasi damai di Palestin. Saya telah sentiasa diberitahu bahawa tentera Israel berada di sana untuk mempertahankan saya, tetapi semasa demonstrasi itu tentera Israel melepaskan tembakan pada saya dan rakan-rakan saya dengan peluru getah dan grenade gas pemedih mata membuatkan Saya terkejut. dan takut. saya nampak kebenaran. saya melihat realitinya. pertama kalinya saya melihat dan menyedari perkara yang paling berbahaya di Palestin adalah askar Israel, orang-orang yang sepatutnya menyebelahi saya. " 

Dalam kenyataan beliau untuk perkhidmatan tentera, dia menulis bahawa dia tidak mempunyai minat untuk berkhidmat dengan tentera yang melanggar hak asasi manusia dan membunuh orang.

“In Israel, when you are born, you are a soldier to be… when you challenge them they attack you personally.” – Omer Goldman “I often traveled to the occupied territories, and saw with my own eyes, what the Israeli army is there are things which I cannot cooperate.” – Omer Goldman Omer’s Declaration of Refusal: I refuse to enlist in the Israeli military. I shall not be part of an army that needlessly implements a violent policy and violates the most basic human rights on a daily basis. Like most of my peers, I too have not dared to question the ethics of the Israeli military. But when I visited the Occupied Territories I realized I see a completely different reality, a violent, oppressive, extreme reality that must be ended. I believe in service to the society I am part of, and that is precisely why I refuse to take part in the war crimes committed by my country. Violence will not bring any kind of solution, and I shall not commit violence, come what may.” “My opinions and my views are against violence, not against my best friend who is making coffee for his commander.” – Omer Goldman

Ini cerita lama 2008. Omer telah diperjara selama beberapa minggu sebelum dibebaskan dan dipenjara sekali lagi selama 10 hari atas perintah hakim kerana masih enggan disenaraikan dalam skuad tentera. Sekarang dia Sehingga hari ini, Omer terus menyokong keamanan dan hak asasi manusia di Israel dan di seluruh dunia.

Tiada ulasan: