Rabu, 22 Mei 2013

5 tips mudah untuk menjadi JUTAWAN...!!

Siapa yang taknak jadi JUTAWAN kan..?? Ramai di antara kita yang memasang impian untuk bergelar jutawan tapi bagaimana..?? berniaga..?? MLM..?? kerja pangkat tinggi..?? Bagaimana nak mengekalkan kekayaan yang sedia ada untuk bergelar JUTAWAN..?? Aku ada tips mudah untuk gunakan sumber yang sedia ada dapat membantu kita mengecapi kesenangan ataupun financial freedom.

1. Kahwin hanya sekali.

Cube korang fikir pasal kos berkahwin pada zaman skang nih... RM20 ribu? RM30 ribu? RM45 ribu? hantaran berapa..? duit kenduri berapa..? duit photographer berapa..? senang citer cuba jumlahkan berapa kos untuk berkahwin di Malaysia nih... kalo buat cikai-cikai, nanti ade plak suara sumbang yang bergema... haishhh..!

Okehh, kenapa sekali jek..?? supaya kita dapat mengelakkan pembaziran dari segi kos perkahwinan, kos penceraian seperti peguam, kos tanggungan anak-anak yang ramai dengan perkahwinan yang pertama, kedua dan seterusnya.

Kahwin sekali, habis RM20 ribu... kahwin dua kali, habis RM20 ribu lagi... bila nak kaya kan..?

2. Pilih kerjaya yang betul atau yang disukai.

Dengan memilih kerjaya yang betul, tak kira laa samada kerja makan gaji atau berniaga sendiri, sangat penting supaya kita dapat memberikan komitmen yang tinggi terhadap kerja yg kita lakukan. Kenapa..? sebab kalo kite komited dengan apa yang kita lakukan, kita akan dapat pulangan yang tinggi... kalo kerja makan gaji, kerja rajin-rajin senang naik pangkat dan naik gaji... kalo berniaga sendiri, akan dapat keuntungan yang tinggi...

3. Hidup dengan satu INCOME.

Salah satu kelebihan selepas berkahwin ialah kita akan ada 2 income kalo partner kita pun bekerja jugak. Kalo boleh, kite try plan untuk hidup dengan satu income sahaja pastu income yang lagi satu disimpan atau dilaburkan. So, at least kalo-kalo salah sorang jatuh sakit atau hilang pekerjaan kita ada back up saving untuk cover expenses kita.

4. Laburkan wang simpanan. Bukan leburkan!

okehhh, income kedua yang utk disimpan tu kita cuba bahagikan kepada beberapa bahagian dari jumlah simpanan. Contoh katakan bulan ni kita boleh simpan dalam RM500 sebulan, bahagikan kepada 3 bahagian iaitu kecemasan, pelaburan dan juga masa depan. Kita boleh gunakan konsep 3:1:1 iaitu RM300 untuk pelaburan, RM100 untuk kecemasan dan RM100 untuk masa depan.

Cube bayangkan berapa yang kita ada dalam masa 3 tahun, 5 tahun atau 10 tahun.

5. Jangan hidup dengan gaya JUTAWAN.

Haaa... part ni yang susah sket nih. Kenapa..? Bila korang dah berjaya ikut 4 langkah di atas, aku percaya dalam akaun bank korang mesti ada lebih kurang dalam RM2400 setahun dan itu tidak termasuk dengan hasil pelaburan yang kita akan dapat seperti dividen ASB dan sebagainya. Masa nilaa kita akan jadi rambang mata bila tengok akaun bank ada duit banyak tuh. Kalo boleh, JANGAN sesekali gunakan..!!

Kenapa..?? kerana kita takkan tau apa yang akan terjadi pada tahun yang akan datang... Ingat, tujuan kita simpan adalah untuk KECEMASAN & MASA DEPAN..!!! bukan untuk kita beli kerusi baru, kereta baru atau shopping sakan...

Yang pasti kita masih boleh berbelanja untuk memenuhi keperluan dan kehendak kita seperti handphone, laptop, kereta atau bercuti tapi cuba gunakan income yang pertama itu tadi dan masih kekalkan konsep 3:1:1 dalam apa keadaan sekalipun.

Kesimpulan.

Untuk menjadi JUTAWAN adalah tidak mustahil bagi semua orang. Untuk mencapainya memerlukan disiplin dan juga perancangan yang bijak. Tak kira laa korang nih makan gaji ribu-riban atau berniaga besar-besaran, tanpa disiplin dan perancangan, sampai bila-bila pun harta yang kita takkan pernah cukup.

Kalo ianya penting untuk kita dapatkan financial freedom atau bebas hutang, jangan leburkan duit kita atau menambah hutang dengan membeli kereta baru, baju baru, handphone baru dan sebagainya. Bijaklah dengan duit kita dan sebelum kita sedar satu hari nanti, kita mampu menjadi JUTAWAN dengan kehidupan yang sederhana tapi terjamin dalam apa keadaan sekalipun.

Tiada ulasan: