Khamis, 3 November 2011

Releven Gaji Dipotong.

Dari Parlimen pada 2 November 2011, satu usul telah dicadangkan iaitu Gaji Perdana Menteri dipotong sebulan. Pada pendapat dan pandangan semua, adakah wajar gaji PM dipotong sedangkan beliau adalah tonggak utama negara iaitu ketua kerajaan Malaysia.

Jom kita kupas isu ini dengan lebih mendalam…

Diketahui bahawa pemimpin bertujuan untuk berkhidmat untuk rakyat, oleh kerana itu ianya adalah satu pengorbanan untuk memberikan perkhidmatan kepada rakyat bukannya ganjaran dalam bentuk gaji dan imbuhan-imbuhan lain kerana mereka telah berjanji untuk memberikan perkhidmatan terbaik kepada rakyat.

Oleh kerana PM merupakan individu pertama dalam Negara, maka setiap perbelanjaan adalah ditanggung oleh kerajaan Malaysia, untuk itu tiada sebarang duit atau wang yang keluar untuk perbelanjaan semuanya ditanggung oleh kerajaan. Sekiranya sebulan gaji PM dipotong tidak akan menjejaskan kehidupan hariannya.

Pemotongan sebulan gaji tidak melibatkan imbuhan-imbuhan dan elaun-elaun lain yang diterima oleh PM, maka dengan itu tidak akan menjejaskan perjalanan kerjaya beliau sebagai PM. Disamping itu, juga ini tidak akan menjejaskan kredibiliti beliau sebagai PM namun akan membuatkan rakyat lebih menyanjungi beliau kerana tidak mementingkan wang ringgit tetapi mementingkan rakyat.

Cuba kita ambil kira pendapatan kasar PM adalah dalam lingkungan RM22k. Secara puratanya beliau mendapat RM264k setahun. Oleh itu sekiranya RM22k dipotong bukannya banyak berbanding apa yang diperolehi oleh beliau dalam setahun… Anggaplah ia sebagai pengorbanan yang perlu dilakukan oleh seorang PM kepada rakyat, Pilihan rakyat dan Untuk Rakyat.

Oleh itu berdasarkan kepada ulasan-ulasan di atas maka, disokong gaji PM dipotong sebulan gaji.

untuk maklumat lanjut sila layari:http://whoamieitismei.blogspot.com/2011/11/dari-parlimen.html

Tiada ulasan: