Rabu, 2 November 2011

Pekeliling Perkhidmatan SBPA

Semenjak pengumuman oleh YAB Dato’ Sri Mohd Najib bin Tun Abdul Razak dalam pembentangan Belanjawan 2012. Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) mendapat banyak carian dari seluruh Malaysia terutamanya penjawat awam yang tertunggu-tunggu dengan pengumuman yang dibuat oleh YAB PM. Apa sahaja tajuk keyword, tag, label dan sebarang perkataan dan segalanya yang berkaitan SBPA mendapat hit tinggi.

Apakah yang ingin diketahui oleh para pencari atau surfer mengenai SBPA, adakah ianya berkaitan kenaikan gaji yang di katakan di antara 7-13%, ataupun skim perkhidmatan.

Sehingga ke hari ini, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) masih belum mengeluarkan sebarang Pekeliling Perkhidmatan berkaitan SBPA secara rasmi. Namun begitu pelbagai spekulasi dan pendapat tentang SBPA boleh diperolehi secara meluas di blog-blog dan forum, tidak kira samada di Facebook, Twitter ataupun sebagainya semuanya mengenai SBPA.

Adakah SBPA lebih baik daripada SSM dan SSB, Apakah yang diharapkan oleh penjawat awam melalui SBPA. Adakah ianya berkaitan skim perkhidmatan, struktur gaji sebaris, syarat perkhidmatan dan sebagainya.

Tiada ulasan: