Isnin, 21 November 2011

Pengaruh Animasi

Pernahkah anda semua dengar animasi Upin & Ipin, Boboi Boy, Ben-10 dan yang seangkatan dengannya. Sekiranya anda mempunyai anak berusia di antara 2 -5 tahun, animasi-animasi yang disebutkan di atas adalah antara yang biasa kita dengar.
Tahukah anda, animasi-animasi di atas telah mempengaruhi pemikiran anak-anak anda tanpa anda sedari. Pengaruh ini akan menyebabkan mereka leka dengan tayangan-tayangan tersebut sehingga ada yang mengabaikan makan dan minum serta tidur semata-mata ingin melihat animasi kegemaran mereka. Ini akan mempengaruhi perkembangan psikologi dan perkembangan minda anak-anak tersebut. Ianya juga merupakan ancaman kepada pembangunan modal insan, untuk menjadikan negara setanding dengan negara-negara maju di dunia.
Sekiranya animasi-animasi ini tidak dikekang dan dibiarkan berleluasa, negara pada satu hari nanti dalam lingkungan 10-20 tahun akan datang akan hilang pemimpin yang berpandangan jauh dan berwawasan untuk meneruskan agenda pembangunan negara. Kemungkinan akan menjadikan negara ini statik dan tiada lagi pembangunan…

Tiada ulasan: