Khamis, 4 Julai 2013

Please UNFriend Me

Bismillah. Ya Allah ajarilah aku perkara yang aku masih jahil, dan berilah aku ingat semula perkara yang aku sudah lupa. Amin.
Didoakan apa yang ditulis di bawah ini, adalah di atas pencerahan yang Allah berikan kepada kami, di atas permohonan kepada Allah supaya mengajar kami perkara yang kami masih jahil.
Nota ini adalah hanya untuk dibaca oleh para mentee saya, kepada sahabat saya, sekiranya yang ada terlipat dengan MLM, elakkan membacanya.
Sekiranya teringin untuk membacanya dan selepas membacanya sakit hati, tuan dan cik puan dipersilakan untuk 'unfriend' saya, kerana saya terpaksa di atas ilmu yang Allah berikan.
Diluah mati emak, ditelan mati bapak. Begitulah tugas kami dalam isu-isu kewangan. Tuan dan cik puan sentiasa dipersilakan untuk 'unfriend' saya sekiranya tidak setuju saya menulis entri ini. Saya terpaksa kerana ini adalah hal kepentingan masyarakat dan di atas ilmu yang Allah berikan, saya perlu memberitahu apa yang baik dan tidak baik, setakat apa yang saya tahu.
Seperti di dalam Buku Makan Gaji Tetapi Kaya, saya sudah nyatakan kepada tuan dan cik puan yang ingin mengambil buah fikiran saya. Jangan, jangan, jangan melibatkan diri dengan Multi Level Marketing. Sudah banyak yang jatuh dan bungkus dari satu demi satu.
Saya sudah membuat kajian dah sudah lama kajian saya itu, sehingga hari ini, jawapan saya, jangan, jangan, jangan mempengaruhi orang lain supaya membeli dan menjadi agent, beban hidup apabila terpaksa membayar balik kos-kos orang lain yang rugi kerana menyertai MLM di bawah kita. Noktah.
Saya sudah tidak larat, hendak melayan orang rintihan orang yang sudah menyesal kerana sudah terjebat, dan sudah menanggung kerugian dan menanggung hutang, mohon dibaca buku dan entri-entri saya di facebook, supaya kita belajar dari kesilapan yang dibuat oleh orang lain. Saya tidak larat, bukan kerana apa, kerana saya lebih menderita dari tuan dan cik puan sebaik sahaja tuan dan cik puan meluahkannya. Kerana saya tahu bertapa peritnya hidup dibebani dengan bebanan itu.
Lain trainer kewangan, lain pula sudut fikirannya. Pilih trainer kewangan yang dapat memuaskan hidup kita. Mohon maaf, saya terpaksa melafazkan walupun ianya pahit, kerana nyatakan kebenaran walaupun ianya pahit.
Astagfirullah.
Malaysia | Shamsuddin Kadir

Tiada ulasan: