Selasa, 5 Mac 2013

Profession Pilihan Wanita

Berikut adalah enam profesion yang menjadi pilihan wanita seperti yang dipetik  dari Mag for Women
1. Pereka fesyen
Ramai wanita yang 'gila' dengan fashion. Supaya sentiasa dekat dengan apa yang diminati tersebut, maka ramai wanita yang memilih kerjaya sebagai pereka fesyen. memiliki minat yang besar terhadap fashion merupakan suatu kemestian.
2. Setiausaha
Setiausaha selalu dianggap dan dipandang sebagai salah satu profesion yang bersifat feminin. Tak hairan bila profesion tersebut diminati oleh wanita kerana mereka lebih mampu multitasking berbanding lelaki.
3. Interior designer
kebanyakan wanita memiliki selera estetika yang jauh lebih baik berbanding lelaki. Maka dari itu banyak wanita yang menceburi bidang ini.
4. Doktor
Majoriti wanita memilih belajar mengenai ilmu kedoktoran. Sebab itulah kebanyakan doktor didominasi wanita. Manakala lelaki memilih untuk menceburi dunia engineering.
5. Human Resources
Gerak hati dan persepsi wanita dikatakan lebih kuat daripada lelaki. Mereka lebih mampu mengenal pasti mana di antara calon pekerja yang akan menjadi aset bagi syarikat. Bukan itu saja, mereka juga mempunyai kemahiran sosial yang lebih baik kerana pandai berinteraksi dengan orang ramai. Pekerjaan ini sudah jelas tepat untuk kaum wanita.
6. Guru
Wanita memiliki naluri keibuan yang membuat mereka boleh rapat dengan kanak-kanak. Oleh kerana itu, kerjaya sebagai guru sebahagian besar dikuasai oleh wanita.

Tiada ulasan: