Rabu, 28 September 2011

Duit Bukanlah Segalanya, Segalanya Duit.

Kehidupan ini adalah pinjaman dari Allah yang Maha Esa dan kekal abdi selama-lamanya. Tidak ada yang kekal melainkan Allah. Kita adalah makhluk yang baru, yang akan menemui ajal bukannya kita mampu untuk menongkat langit. Oleh itu berusahalah untuk menyiapkan diri dengan bekalan yang akan kita bawa kesana.

Hidup ini merupakan satu perhentian, satu persinggahan sebelum menuju ke destinasi yang telah ditetapkan. Dalam menjalani kehidupan pelbagai aspek perlu untuk hidup. Kebahagiaan hidup dan kerdhaan Allah adalah matlamat kehidupan ini. Ini semua tidak boleh dibeli dengan wang berjuta.

Duit atau wang merupakan satu bentuk nilai untuk sesuatu barangan. Tidak semua perkara boleh dibeli dengan wang/ duit.

Kita boleh membeli makanan yang lazat namun tidak dapat membeli selera.

Kita boleh membeli ubat-ubatan dan membayar pakar perubatan namun tidak dapat membeli kesihatan.

Kita boleh membeli tilam yang empuk namuntidak dapat membeli tidur yang lena.

Kita boleh mengupah pengawal peribadi namun bukannya keselamatan diri.

banyak perkara yang boleh kita lakukan dan beli dengan duit yang ada, ada juga perkara yang tidak dapat kita beli dengan duit. Duit bukanlah segalanya namun segalanya memerlukan duit. 

Kita tidak boleh membeli kebahagiaan, namun untuk memberikan kebahagiaan kita memerlukan duit. Bercakap tentang duit nie memang semua hal memerlukan duit. Buang air kecil sekalipun memerlukan duit, bukannya untuk membayar duit masuk tandas, namun untuk membayar bil air dan kos penyelenggaraannya.

Hanya buang angin sahaja tidak memerlukan duit, itupun kerana masih belum ada tandas yang dikhaskan untuk kegunaan tersebut. Mungkin suatu hari nanti, apabila tahap pencemaran udara mencapai tahap yang kritikal. Nak buang angin pun kena caj, siapa tahu…

Tiada ulasan: