Isnin, 12 September 2011

Bukit Kepong

Salam, bertemu lagi kita di pagi nan indah ini… Apa yang akau nak tuliskan disini mungkin akan membuatkan sesetengah pihak berasa kecewa dan sakit hati. Untuk itu aku mengambil kesempatan semperna bulan Syawal yang mulia ini memohon maaf andaikata tulisan ini menyakitkan hati sesetengah pihak.

Semalam dalam slot jam 10.00 malam di TV2, satu cerita yang berjudul Bukit Kepong. Cerita adalah adaptasi dari kejadian sebenar peristiwa dimana Bukit Kepong telah diserang oleh pengganas Komunis.. Tentunya kita semua tahu dimana kecekalan anggota Polis mempertahankan Balai Polis Bukit Kepong sehingga ke akhir…

Tapi sebelum itu kita telah diprovokasikan dengan kata-kata Mat Sabu yang mempertahankan bahawa Mat Indera adalah pejuang bangsa… Terima kasih diucapkan kepada Mat Sabu dan seharusnya begitu jua diucapkan oleh para waris anggota polis yang gugur di Bukit Kepong kerana isu ini sudah lama tidak diutarakan. Terima kasih harus diucapkan kepada Mat Sabu kerana dengan isu yang diucapkan itu mengingatkan kembali kita kepada semua yang telah gugur. Tanpa kata-kata berbunyi provokasi itu sudah tentu mereka yang terkorban dilupakan begitu saja.

Pengajaran yang ingin saya tekankan disini bukannya untuk mempertahankan dan menegakkan kata-kata Mat Sabu atau mana-mana pihak, bukan untuk memenangkan individu tertentu atau kumpulan tertentu yang berkepentingan terhadap isu ini, cuma apa yang ingin saya tekankan disini adalah pandangan kita terhadap kata-kata yang diucapkan oleh individu-individu atau kumpulan. Pandangan mereka seharusnya dipandang secara positif, jangan hanya berfikiran negatif terhadap setiap apa jua kata-kata atau tulisan sesetengah pihak. Mungkin kita tidak tahu apa yang mereka faham dalam sesuatu isu tapi apa yang mereka ingin sampaikan adalah tidak sampai kerana di oleh olem media secara pemahaman negatif bukannya secara positif untuk menjaga kepentingan perpaduan dikalangan rakyat.

Media juga seharusnya tidak memprovokasikan sesuatu isu yang diutarakan mengikut pandangan negatif, seharusnya mereka cuba mempositifkan sesuatu perkara sebelum dikemukakan kepada masyarakat. Mereka ini lebih mahir menulis dan kepada editor dan ketua editor juga seharusnya membimbing mereka ini supaya menyampaikan kebenaran dan mempositifkan situasi bukannya bertindak membakar dan mengeruhkan lagi situasi. Mungkin wartawan muda itu tidak memahami apa yang difahami oleh individu yang menyampaikan pandangan tetapi terus menyerang dan mendapatkan pandangan negatif, kerana ianya akan mengundang perpecahan dan masalah perpaduan kaum di Malaysia.

Isu-isu sensitif dan membabitkan perpaduan kaum juga seharusnya dipositifkan oleh media melalui pandangan positif mereka itu, gunakanlah bakat dan peluang yang ada untuk memperbaiki perpaduan kaum di Malaysia bukannya untuk menghukum individu tertentu hanya kerana salah pemahaman.

Untuk itu juga mari kita kaji kembali peristiwa tersebut, yang mengorbankan Polis dan memusnahkan Balai Polis Bukit Kepong berkenaan diserang oleh Komunis.

Mari kita selidiki siapakah Komunis di Malaysia? Dari manakah mereka memperolehi senjata?

Komunis adalah sebuah parti dikenali sebagai Parti Komunis Malaya (PKM) (kebanyakan ahlinya adalah bangsa Cina) yang memperjuangkan ideologi Komunis iaitu ideologi yang diperkenalkan oleh Marxism dan Vladimir Lenin. Sebuah parti yang diasaskan di Tanah Melayu (Sekarang Malaysia) pada tahun 1930. Pertubuhan ini menentang penjajahan British. Sewaktu penjajahan Jepun di Tanah Melayu (15 Feb 1942 - 12 September 1945), PKM telah menubuhkan Malayan People's Anti-Japanese Army (MPAJA) satu sayap bersenjata dengan bantuan pihak British (membekalkan senjata) mereka bersekutu dengan pihak British menentang pendudukan Jepun kerana Jepun pernah menjajah Negara China. Namun setelah Jepun menyerah kalah, mereka tidak mengembalikan senjata yang diberikan oleh pihak British kepada mereka tetapi digunakan semula untuk menentang British yang menjajah Tanah Melayu pada ketika itu. Pihak British yang menjadikan mereka bertambah kuat daripada sebelumnya.

Dalam konteks ini, kita tidak seharusnya mempersalahkan Mat Sabu dengan teorinya kerana, Pihak British yang menguatkan PKM sedangkan sebelum ini mereka hanya berjuang melalui propaganda dan ideologi semata-mata tidak melibatkan senjata, tetapi British yang telah membekalkan senjata kepada meraka dan kelebihan ini digunakan oleh mereka untuk menentang Tanah Melayu pada ketika itu.

Semoga tulisan ini, membuka mata para wartawan dan jurnalis untuk melihat sesuatu perkara dengan lebih bijak dan positif. Fahami apa yang ingin disampaikan bukan memahami apa yang disampaikan dan juga kepada editor agar lebih sensitif kerana ini boleh menggugat keharmonian perpaduan antara kaum di Malaysia.

Sebelum mengakhiri kiriman ini, saya sekali lagi memohon maaf dan ribuan ampun kepada mereka yang membaca artikel ini kiranya artikel ini membuatkan anda merasa marah dan kecewa dengan saya, namun seperti apa yang saya tekankan di sini. Pandang apa yang saya coretkan  ini sebagai sesuatu yang positif, mungkin apa yang ingin saya sampaikan tidak dapat disampaikan dengan sempurna cuma dapat difahami sekiranya dilihat melalui sudut pandangan yang positif…

Tiada ulasan: