Jumaat, 25 Mei 2012

Jumaat

https://encrypted-tbn3.google.com/images?q=tbn:ANd9GcR7htUPbxnfHc8ZXrREgmf5DWcXy1J-RG4LdAcaJMHh5vDb8QQW
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah tuhan sekalian alam, kerana dengan limpah kurniaannya kita dapat lagi bersama pada hari ini Hari Jumaat penghulu segala hari, hari yang penuh dengan keberkatan, hari dimana alam ini akan musnah dengan berlakunya kiamat. Bersamalah kita menyiapkan diri bermuhasabah menilai apa yang telah kita lakukan sepanjang minggu. Apakah perkara yang telah kita lakukan itu menambahkan keimanan kita atau pun mengurangkan keimanan kita kepadaNya.

Alhamdulillah syukur diucapkan kerana sekali lagi diberikan kesempatan untuk menunaikan Solat Jumaat. Yang mana Solat Jumaat mengandungi 2 khutbah dan 2 rakaat. 2 Khutbah diadakan bagi menggantikan 2 rakaat untuk kita sama-sama mengingatkan dan berpesan-pesan kearah kebaikan yang diredhai Allah swt. 

Tahniah kepada semua kerana berjaya melalui hari-hari selama seminggu semenjak Jumaat yang lepas. Semoga Jumaat ini akan menambahkan keyakinan dan ketaqwaan kita kepadanya. Tahniah juga diucapkan kepada pemerintah 3 negeri kerana masih mengekalkan Jumaat sebagai cuti minggu mereka. Agak-agak bilakah cuti minggu di Malaysia akan ditukarkan kepada hari Jumaat supaya tiada lagi alasan boleh diberikan kepada mereka yang liat untuk mengerjakan Solat Jumaat.

Kenapa saya membicarakan hal ini? Saya membicarakan hal atau perkara ini kerana ianya melibatkan Khusyu’ dalam melaksanakan solat Jumaat. Adakah kaitannya? Apakah kaitannya? Ya sememangnya ia mempunyai kaitan yang amat besar kepada ummat Islam.

Hari Jumaat merupakan penghulu segala hari dan sebagai seorang Islam kita seharusnya memuliakan hari Jumaat. Untuk menunaikan solat Jumaat dengan Khusyu’ kita mesti menunaikan solat Jumaat dalam keadaan yang tenang dan bukannya tergopoh gapah mengejar masa untuk meneruskan aktiviti harian yang lain.

Bayangkanlah apa akan berlaku, adakah kita mampu untuk fokus sewaktu menunaikan Solat Jumaat sekiranya kita dalam keadaan tergopoh gapah mengejar masa untuk meneruskan aktiviti harian yang lain.

Kebanyakkan kita berkerja makan gaji ataupun bekerja dengan majikan untuk menyara kehidupan diri, pasangan mahupun keluarga dan begitu kurang diantara kita yang berkerja sendiri yang memiliki perniagaan sendiri kalau adapun tidaklah ramai berbanding makan gaji.

Setiap kali menunaikan Solat Jumaat kita pasti akan terfikir macam-macam sekiranya Khatib membaca Khutbah yang panjang, Imam membaca surah yang panjang dan sebagainya yang mengambil masa yang lama dan semua tahu, ada diantara kita yang belumpun menikmati makanan tengahari mereka, mengambil dan menghantar anak kesekolah dan sebagainya. Bila masa yang panjang diambil untuk khutbah dan surah-2 yang panjang dibaca semakin kita hilang tumpuan, macam-macam persoalan berlegar dalam minda kita. Bagaimana pula dengan tanggungjawab untuk mencaji pekerja yang bertanggungjawab terhadap majikan.

Tiada ulasan: