Khamis, 10 Mei 2012

Harga Tayar Kereta…

Tayar merupakan satu komponen penting kenderaan anda, tidak kira apa jenis kenderaan yang anda gunakan. Sama ada kenderaan yang anda gunakan adalah untuk tujuan komersial seperti lori, treller, bas, van, teksi; industri seperti jentera pengaut (backhoe loader), lif garfu (fork lift) dan sebagainya; tidak kurang juga untuk kegunaan domestik iaitu untuk kegunaan sendiri seperti kereta persendirian, suv, mpv dan bermacam lagi.
Berikutan peningkatan harga bahan mentah untuk membuat tayar iaitu Getah (latex) daripada pokok getah serta peningkatan kos buruh dan juga undang-undang keselamatan serta kualiti tayar yang diperbuat maka secara langsung meningkatkan lagi harga tayar yang dijual di pasaran pada hari ini.
Sudah tentu kebanyakan daripada anda memiliki kenderaan yang menggunakan tayar, maka begitu penting bagi anda untuk mendapatkan maklumat tayar yang penting kepada anda bagi mengelakkan anda ditipu bulat-bulat oleh penjual tayar (kedai tayar) jika ditafsirkan oleh bahasa kasarnya anda adalah bodoh kerana ditipu. Tetapi sebenarnya anda bukannya bodoh kerana rata-rata dikalangan anda adalah profesional yang mampu menjana pendapatan ribuan RM setiap bulan, jika tidak manalah mampu bagi anda untuk memiliki kenderaan atau kereta yang membuatkan anda perlu tahu sesuatu tentang tayar. Ada boleh dapatkan maklumat mengenai tayar di keluaran lalu http://whoamieitismei.blogspot.com/2012/01/rahsia-tayar-anda.html.
Tahukah anda setiap tayar yang dikilangkan memiliki had tempoh penggunaannya iaitu secara purata 2 tahun dari tarikh pengeluarannya… Sekiranya tayar yang anda gunakan tu melebihi 2 tahun, kecekapan dan risiko kegagalan tayar anda untuk berfungsi dengan baik adalah tinggi dan kemungkinan besar boleh mengakibatkan kecederaan kepada diri anda, keluarga anda dan juga mereka yang terlibat secara langsung ataupun kesan sampingan daripada situasi yang dialami.
Anda perlu bijak dalam memilih tayar dan kedai yang dipilih untuk mengelakkan anda ditipu.. Jadi untuk itu anda perlu bijak memilih kedai tayar iaitu kedai tayar yang kawasannya dikelilingi oleh deretan kedai tayar… kerana persaingan akan membuatkan mereka cuba memenangi pelanggan dengan menawarkan perkhidmatan dan harga yang lebih baik.. Disamping itu juga anda perlu tahu harga lingkungan tayar yang hendak dibeli… Anda boleh menelefon terlebih dahulu kedai tayar berkenaan untuk mendapatkan harga yang berpatutan dan membuat perbandingan harga.. Jangan sekali-kali gamble kekedai tayar tanpa membuat tinjauan terlebih dahulu.
Anda juga dinasihatkan untuk melihat setiap perkara yang dilakukan oleh pekerja kedai tayar supaya anda tidak ditipu oleh mereka yang menunjukkan beberapa kerosakan lain yang dilakukan oleh mereka semata-mata untuk menjual alatganti yang lain yang ditawarkan oleh mereka sebagai contoh bearing, absorber, brakepad dan sebagainya kerana kita tidak menyelia mereka. Untuk itu perlu bijak kerana anda adalah bijak.

Tiada ulasan: