Selasa, 13 Mac 2012

SSM + 13%, Bagaimana Pengiraannya

Tentu semua tertanya-tanya bagaimana pengiraan sebenar gaji yang akan anda terima untuk gaji baru selepas pelarasan 13% seperti mana yang diumumkan oleh YAB Perdana Menteri Malaysia baru-baru ini. Beberapa blog telah sempat saya terjah dan hasilnya blog yang sempat saya terjah semuanya masih menggunakan konsep jadual gaji matriks ataupun jadual gaji sebaris. Adakah cara pengiraan yang sedemikian bertepatan dengan konsep Jadual Gaji Minimum dan Maksimum.

Dari pemahaman dan sumber-sumber yang boleh dipercayai, ianya bukan sedemikian sepertimana yang saya lihat dari blog-blog yang lain. Ianya adalah pertambahan 13% dari gaji pokok anda dan pergerakan tahunan adalah seperti yang diumumkan. Maka, gaji diantara kita pada suatu masa nanti tidak akan sama seperti JGM.

Ini sahaja yang dapat aku kongsikan buat masa ini, namun sekiranya ada maklumat terbaru maka akan aku beritahu disini seperti mana kata blog denaihati hidupkan untuk memberi.

Jadi apa-apa pun.. bergembiralah.. Jangan sedih walaupun Gaji SSM + 13% kurang daripada gaji yang ditawarkan dalam SBPA. Terimalah dengan hati yang terbuka.

Tiada ulasan: