Selasa, 20 Disember 2011

SBPA - Terima atau Tolak

TERIMA/ TOLAK SBPA; Persoalan yang dibangkitkan dan timbul dari penantian yang penuh penyiksaan mengenai SBPA. Jika sebelum ini, sejak dari pengumuman oleh YAB PM mengenai Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam menjadi pertanyaan dan satu isu yang hangat diperkatakan. Pelbagai andaian dan khabar angin mengenainya tersebar di mana-mana sahaja yang memiliki penjawat awam yang berkhidmat dengan Perkhidmatan Awam Malaysia di seluruh dunia, asalkan ada penjawat awam berkenaan.

Namun sejak dari keluarnya Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 11 Tahun 2011, Bilangan 13 Tahun 2011 dan Bilangan 14 Tahun 2011 secara rasmi, segala pertanyaan dan persoalan yang sedia ada telah terjawab namun timbul lagi banyak persoalan mengenainya yang menghantui setiap minda penjawat awam. Ramai yang bertanyakan mana Lampiran C? Kenapa Lampiran C tidak dipamerkan kepada umum? Kenapa tempoh untuk membuat pilihan terlalu singkat? Bagaimana Kaedah Pemindahan Gaji? dan pelbagai lagi persoalan yang perlukan penjelasan dari JPA sebagai Peneraju Perubahan Perkhidmatan Awam yang bertanggungjawab sebagai agensi pusat yang bertanggungjawab untuk Membangunkan organisasi perkhidmatan awam yang mantap melalui penyusunan semula struktur organisasi, skim perkhidmatan dan perjawatan secara berterusan selaras dengan skop tanggungjawab semasanya supaya dapat berfungsi dengan optimum.

Releven kenapa Jadual Gaji Sebaris (JGS) tidak dipamerkan kepada umum… Penjawat Awam pada hari ini mempunyai banyak masa lapang dan oleh kerana itu mereka ada masa untuk membandingkan gaji yang diterima oleh setiap orang di Skim Perkhidmatan dan Gred yang berbeza. Lampiran C juga tidak dipamerkan kepada umum kerana mengelakkan pihak luar yang cuba mengambil kesempatan terhadap kenaikan gaji yang diterima oleh penjawat awam… contohnya Along, Institusi Kewangan dan sebagainya. Bukan mereka sahaja yang berminat dengan gaji penjawat awam. Peniaga-peniaga dan retailer juga berminat untuk mengetahui gaji penjawat awam… Ini akan menyebabkan mereka berusaha untuk menaikkan harga barangan keperluan berfaktor dengan kenaikan gaji penjawat awam.

Semua korporat atau swasta juga tidak mengumumkan gaji yang diterima oleh mereka setiap bulan, kerana ianya adalah berkonsep Private and Confidential. Pernahkah kita mengetahui gaji yang diterima oleh mereka diluar sana… Begitu jugalah dengan Perkhidmatan Awam…

Tiada ulasan: