Khamis, 4 April 2013

OBD2 Convertion

salam sejahtera, bersua lagi kali ini dengan entri mengubahsuai socket OBD2 pada enjin 4g9x atau dengan kata lain bagaimana cara membuat wiring dan memasang socket untuk multi unit tester (MUT) dengan menggunkan soket OBD2. kebanyakan enjin 4g9x Mitsubishi menggunakan soket OBD1, jadi entri ini sangat penting kepada pengguna kereta bernadikan enjin 4g9x yang mempunyai masalah untuk menggunakan MUT bagi menjalankan diagnosis enjin masing-masing. hal ini berlaku disebabkan ada dalam kalangan pomen yang mengacuk wiring proton dengan wiring dashboard Mitsubishi ketikan menjalankan proses memasang enjin dan seterusnya membuat pendawaian kereta
gambar atas merupakan contoh multi unit tester (MUT) atau scantool untuk mendiagnosis enjin injection dengan menggunakan male socket OBD2 yang dipadankan dengan female socket OBD2 pada sesbuah kereta. kebanyakan kereta baru menggunakan soket OBD2
soket hitam di sebelah kiri merupakan soket OBD2 manakala di sebelah kanannya pula ialah soket OBD1 bagi kebanyakan enjin Mitsubishi 4G9X. ada sesetengah kereta baru sekarang menyediakan kedua-dua soket berkenaan tetapi kebanyakannya hanya menggunakan satu sahaja iaitu soket OBD2
perhatikan soket OBD1 pada bahagian bawah dashboard bagi enjin 4G9x iaitu soket putih 12 pin di sebelah kiri fuse box
close-up kedudukan soket OBD1 pada wiring dashboard 4G92 Mitsubishi

kedudukan pin soket OBD2 yang mempunyai 16 pin
soket OBD2
soket 12 pin OBD1
soket OBD1
bagi pengguna enjin 4g9x dan bermasalah untuk menggunakan komputer (MUT) jangan risau kerana anda boleh membuat sendiri wiring dengan menggunakan soket OBD2 dan telah terbukti sebaik sahaja langkah ini diikuti atau berjaya dilakukan MUT boleh digunakan dengan cemerlang. perhatikan gambar soket ECU di atas dan penyambungan wiring hanya pada soket tengah ecu iaitu soket 16 pin sahaja
kedudukan soket tengah 16 pin pada ecu 4g9x
pengiraan kedudukan pin pada soket ecu bermula pada sebelah kiri dengan mengambil kira pandangan dan kedudukan soket seperti gambar di atas
dalam mod ini yang terlibat hanya pada 2 pin pada soket tengah 16 pin sahaja
sekarang perhatikan diagram di atas. lihat pada soket tengah 16 pin dan saya telah tandakan pada pin 12 dan 13, ini merupakan pin untuk ecu diagnosis. jadi anda perlu tarik atau tambah 2 wire pada ecu seperti kedudukan dia atas dan di sambung pada pin soket OBD2 seperti rajah di bawah
wire pada pin 13 tadi berwarna green/white dan disambungkan ke pin no 1 soket OBD2 manakala wire pada pin 12 yang berwarna yellow pula disambungkan pada pin no 7 soket OBD2. pada soket OBD2 pin no 4 pula sambungkan ke body (ground) kereta dan pin 16 soket OBD2 sambung ke 12v sama ada menggunakan wire acc atau constant 12v pada kereta. setelah siap proses ini bawalah kereta anda ke bengkel yang menyediakan perkhidmatan diagnosis MUT untuk diuji, sekarang anda dah boleh menggunakan peralatan komputer untuk diagnosis enjin kereta sebenarnya di luar Negara ada menjual soket adapter iaitu dari soket OBD1 ke OBD2. entri ini hanya khusus kepada pengguna kereta yang mempunyai masalah tidak dapat menggunakan MUT system kerana masalah wiring sahaja.
sekian, terima kasih
selamat mencuba
from tacra.blogspot.com

Tiada ulasan: